"Už vtedy, keď som odchádzala na materskú, vedela som, že sa do pôvodného zamestnania nevrátim," rozpráva Iveta Vonyiková. "Chcela som robiť niečo samostatne." Pretože Iveta sa vždy venovala šitiu a tak trochu aj navrhovaniu dekorácií pre interiéry, predmet budúceho podnikania mala jasný.
Ešte na materskej dovolenke si urobila vlastný prieskum v predajniach s bytovým textilom - overovala si ako sa im míňa tovar, ako často ho menia a dopĺňajú, ako sa venujú zákazníkom. "Zistila som, že majú veľké medzery v prístupe k zákazníkom," vysvetľuje Iveta. "Máloktorú predavačku zaujímalo, do akého interiéru si človek kupuje záclonu, nebol tam nikto, kto by vedel ľuďom poradiť. A to bol prvý bod mojej stratégie - poskytovať zákazníkom tieto služby."
Iveta teda postavila svoj podnikateľský nápad na kvalite a šírke poskytovaných služieb. Ďalšou zásadou bol dôraz na detaily, na kvalitné vypracovanie výrobkov a na zdanlivo samozrejmú vec: radosť z práce. "Niekedy vidím na zákazníkoch, že ich až prekvapuje, ako ma moja práca baví."
Na podnikanie sa chcela Iveta čo najlepšie pripraviť - prihlásila sa teda do kurzu pre začínajúce podnikateľky, ktorý organizovala Nadácia Integra. "Aj keď som to mala dosť premyslené, na kurze som sa musela ešte podrobnejšie zamyslieť nad mnohými vecami. Poskytli nám napríklad šablónu, podľa ktorej sme si mohli vypočítať predpokladané tržby. Niektorým to otorilo oči - zistili, že by nezarobili ani na vlastné náklady, tak museli meniť svoje predstavy. Ale nemyslím si, že kvôli číslam musí človek cúvnuť, len si musí veci inak premyslieť. A aj keď podnik rozbieha musí ešte vychytať množstvo múch. Mne to trvalo zhruba rok."
Iveta začala s predajňou v Senci a neosvedčilo sa jej to. Dnes je presvedčená, že zákazníci hľadajú skôr v Bratislave. "Miesto podnikania je veľmi dôležité. Otvoriť obchod na zlom mieste - to môže položiť aj dobre premyslený nápad," hovorí. "Treba si aj uvedomiť, že do vlastného podniku treba investovať veľmi veľa času. A keď má žena dieťa, alebo dokonca niekoľko detí, musí mať veľa energie a aj ochotného a tolerantného manžela."
Okrem slušného partnera potrebuje začínajúca podnikateľka aj množstvo vedomostí zo všetkých smerov, ktoré sa vlastného podnikania týkajú. Podľa Ivety sú lepšie skúsenosti ako informácie, lebo prax a teória sa predsa len líšia, ale za dôležité považuje najmä znalosť účtovníctva.
"Ja si robím účtovníctvo sama. Je to výhodné, pretože viem čo si môžem dovoliť. Všetky čísla mám v hlave a viem napríklad, kedy a akú zľavu si môžem dovoliť, aby som neprerobila." (gal)