Telefonovať vie predsa každý - s týmto tvrdením polemizujú Holger Backwinkel a Peter Sturtz, autori publikácie Telefonujte profesionálne.
Backwinkel a Sturtz tvrdia, že prax ukazuje veľké medzery v umení telefonovať. Ich výsledkom sú nespokojní partneri, rozhnevaní a sklamaní zákazníci, primnoho otvorených otázok po skončení rozhovoru. Pre niektorých ľudí môže byť totiž problém, urobiť dobrý dojem a vyslúžiť si partnerovu dôveru bez možnosti priamej komunikácie - ich slovnému prejavu jednoducho niečo chýba.
Autori knižky však tvrdia, že "menej šikovným telefonistom" môžu pomôcť overené techniky - s ich pomocou si môže každý zlepšiť svoje vystupovanie v rámci telefonického rozhovoru.
Ak sa chcete dozvedieť, či je telefón vaším pomocníkom, alebo naopak nástrojom, ktorý znižuje vaše šance uspieť, môžete sa hneď na úvod knižky otestovať. Zaujímavé nie sú ani tak výsledky testu, ako skôr otázky, ktoré v ňom musíte zodpovedať. Niektoré vás môžu hneď upozorniť na vaše slabé miesta.
Venujete sa pri telefonovaní iným veciam, komunikujete pritom (gestami, mimikou) s inými ľuďmi, máte sklony k prerušovaniu partnera? Autori knižky tvrdia, že tieto zdanlivé drobnosti môžu veľmi ovplyvniť výsledok rozhovoru. Upozorňujú tiež na to, že spôsob telefonovania vás možno odhaľuje omnoho viac, ako si myslíte - človek na druhom konci linky cíti vašu náladu a váš postoj k svojej osobe i keď vás nevidí a hluché miesta, ktoré pri priamej komunikácii vyplní reč tela musíte pri telefonickom rozhovore nahradiť stopercentne zvládnutým slovným prejavom. Preto radia: očistite svoju reč a najmä - skôr ako zdvihnete telefón, usmievajte sa.
Túto príručku s podtitulom Ako viesť úspešné telefonické rozhovory pripravilo v edícii Poradca pre prax vydavateľstvo Grada.
(gal)