
ILUSTRAČNÉ FOTO – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Narodenie dieťaťa je pre rodičov veľkou investíciou, najmä ak ide o prvé dieťa, ktoré nemá po kom dediť.
Tí, čo chcú byť dokonale pripravení a dávajú prednosť novým veciam, potrebujú okolo štyridsaťtisíc korún. Podľa pracovníčky banskobystrickej predajne Bocianik sa rodina dokáže zmestiť aj do polovičnej sumy, ide však skutočne len o základné potreby novorodenca.
Mnohí si posúvajú veci v rámci rodiny, alebo medzi priateľmi. Časté sú aj nákupy na inzerát.
„Detskú izbu sa mi podarilo vybaviť približne za 25-tisíc korún. Niekoľko vecí som však dostala od sestry s tým, že jej ich musím vrátiť. Dnes je dieťa mimoriadne nákladná záležitosť a mnoho rodín musí s rodičovstvom kalkulovať. Ani ja som nenakupovala len to, čo sa mi páči, ale hlavne to, na čo mám,“ povedala mladá mamička Zdena Malovcová. „Chceme mať aj ďalšie dieťa, našťastie to už bude podstatne nižšia investícia.“
Mladé rodiny väčšinou chodia vyberať detské potreby spolu, len ojedinele sa muži objavujú v predajniach sami. Podľa predavačiek to vyplýva z toho, že najmä mladé mamičky sa najradšej spoliehajú pri výbere na seba a riadia sa aj praktickosťou.
Spoluzakladateľka materského centra Vánok v Malackách Ružena Novotová hovorí, že prvé kompletné oblečenie pre novorodeniatko môže vyjsť aj na 25-tisíc korún.
„V prvom rade sa kupujú nutné veľké veci. Nový hlboký kočík sa pod sedemtisíc zháňa veľmi ťažko. Dobré drevené postieľky sú aj za šesťtisíc. Pred narodením dieťaťa treba nakúpiť kozmetické prípravky, ako olej, šampón, zásyp, čo vyjde na päťsto-šesťsto korún, vlhké utierky, cumlíky a ďalšie drobnosti, ktoré sú nevyhnutné,“ hovorí Novotná.
Literatúra stojí ďalších pár stoviek. Podľa knižiek treba napríklad štyri plastové fľašky. „Cumlíky na cumľanie, ktoré vydržia mesiac, stoja aj sedemdesiat korún. Treba aj teplomer – rýchlobežka sa dá kúpiť i za stovku, ale teplomer do uška stojí okolo 3500 korún. Matky si musia kúpiť materské podprsenky. Jedna stojí od osemsto do dvetisícpäťsto korún a do nich treba vložky, ktoré vydržia zhruba týždeň. Tých vecí je naozaj veľmi veľa,“ hovorí Novotová.
„K nám chodia nakupovať najmä mamičky. Budúci otcovia prídu skôr cez víkend spolu s manželkami, ale otcovia sa mi zdajú menej praktickí. Skôr podľahnú nákupu menej potrebných vecí, mamičky pri nákupe viac premýšľajú,“ hovorí predavačka v jednom z bratislavských obchodov Chicco. Podľa nej sú rodičia štedrejší k svojim potomkom, kým ich ešte mamičky nosia pod srdcom. Po pôrode viac obracajú každú korunku a nestáva sa, že by v obchode minuli pár tisíc korún len na hračky, ako sa to stáva tesne pred pôrodom.
V bazároch sa dajú kúpiť veci aj za podstatne nižšie ceny. Starý, ale funkčný kočík už od 500 korún, dupačky aj za dvadsať. Väčšina rodičov sa však snaží aspoň niečo kúpiť nové, čiže nákupy kombinujú.
(wm, rf)