Cuneo Tanai, riaditeľ pre výskum a vývoj v automobilke Honda, predvádza model pohonnej jednotky pre hybridný Civic. FOTO - SITA/AP |
neuvažujú o ich masovom dovoze. Ako hlavný dôvod sa uvádza nízky záujem spotrebiteľov, ktorý je pravdepodobne zapríčinený vysokou cenou týchto inak ekologicky a finančne výhodných dopravných prostriedkov.
Cena je spôsobená princípom, na ktorom sú hybridné autá založené. Hybridy popri klasickom spaľovacom motore využívajú aj prídavný eloktromotor. Výsledkom spolupráce týchto dvoch pohonov je menšia spotreba benzínu či nafty a redukcia emisií. Vo väčšine hybridných automobilov sa elektromotor dobíja pri spomaľovaní a brzdení. Na jeho dobitie sa používa práve nadbytočná energia uvoľňovaná pri znižovaní rýchlosti.
Človek, ktorý chce takýto automobil vlastniť, nie je úplne bez šance. Na našom trhu sú dostupné dva modely hybridov, Toyota Prius a Lexus RX 400h. Nedostatkom spomínaných modelov môže byť cena, ktorá je pre bežného občana privysoká.
Päťdverový hatchback Toyota Prius, ktorého benzínový pohon spotrebuje aj v meste len päť litrov paliva na sto kilometrov, stojí na Slovensku v základnej výbave niečo vyše milióna korún. Prius je na svetovom trhu už od roku 1997 a podľa týždenníka Trend sa do polovice októbra na Slovensku predali len tri kusy.
Okrem spomínanej Toyoty sa z hybridných áut u nás predáva len Lexus RX 400h. Tento 2,5-tonový terénny automobil spotrebuje v meste 9 litrov a mimo neho 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov a v základnej výbave stojí 2,2 milióna korún.
Vzhľadom na to, že autá sú v Amerike celkovo lacnejšie, aj spomínané modely sú žiadané a dostupnejšie za neporovnateľne nižšiu cenu. Toyota Prius stojí v Spojených štátoch okolo 21-tisíc dolárov, čo je v prepočte necelých 700-tisíc korún. Za hybridný Lexus dá Američan 49-tisíc dolárov, teda v prepočte necelých 1,6 milióna korún.
Slovenskí predajcovia väčšinou tvrdia, že o hybridné automobily na Slovensku nie je veľký záujem. Nezáujem našincov si vysvetľujú aj faktom, že pre našich ľudí je hybridný, a vôbec alternatívny pohon stále viac-menej záhadou.
Juraj Vydarený sa v mene predajcu Ford vyjadril, že dovoz hybridných automobilov by sa u nás mohol teoreticky rozbehnúť o 2 až 3 roky. V súčasnosti sú ešte distribúcia a predaj týchto vozidiel pre nízky záujem nevýhodné. V prípade záujmu však väčšina automobilových spoločností vie zabezpečiť individuálny dovoz na prianie zákazníka.
Spoločnosť Honda má vo svojej ponuke, napríklad, hybrid Civic alebo jeho predchodcu Insight, no zatiaľ ich nemieni dovážať. Ľubomír Konečný z Hondy vidí možnosť, že sa na jar budúceho roku bude na Slovensko dovážať hybridný Civic. Model Insight na náš trh určite nepríde. Dôvodom je nepraktickosť malej trojdverovej karosérie. (as, tl)