Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Moravcová hľadá doma spoluprácu - zatiaľ márne

Peter Goliaš, Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), pracoval na projekte komerčného financovania športu na Slovensku: "Prekvapuje ma to. Plavkyňa takého mena by s tým nemala mať problém. Z nášho prieskumu totiž vyplynulo, že firmy preferujú

FOTO - TASR/AFP

Peter Goliaš, Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), pracoval na projekte komerčného financovania športu na Slovensku: "Prekvapuje ma to. Plavkyňa takého mena by s tým nemala mať problém. Z nášho prieskumu totiž vyplynulo, že firmy preferujú najmä reprezentáciu, a tak by som sa nazdával, že Moravcová s tým nebude mať veľké problémy. Pravda, veľa o jej starostiach neviem, ale je to tak trochu paradox. Ak sú pri rozhodovaní firiem podstatné športové výsledky, tak ma to zaráža, lebo ona ich takmer vždy dokázala dosiahnuť."

Marián Vávra, marketingový poradca M. Moravcovej (firma MSJ crreative group): "Už rok koketujeme s pomerne silnými hráčmi, ale akoby z jej podpory mali panický strach. Väčšinou som počul, ešte rok vyčkajme, čomu nerozumiem, keďže Martina je teraz na vrchole výkonnosti. My ju určite podporíme aj o rok, no domnievam sa, že u nás nefunguje taký systém ako vo svete. Špičkoví športovci, ktorí tvoria veľké výsledky, majú minimálnu podporu štátu. Podľa mňa by päť-šesť toppretekárov krajiny malo dostávať toľko peňazí, koľko nevyhnutne potrebujú. Všetci sponzori však chcú ísť do masových športov, ako sú futbal či hokej."

Slovenský šport má špecifické problémy. Kým vo svete si svoje najväčšie hviezdy zvyčajne rozmaznávajú ako v bavlnke, naši najúspešnejší reprezentanti sa boria s finančnými problémami rovnako ako tí, ktorí sa na dráhu reprezentantov ešte len vydávajú.

Ani olympijské medaily nutne prielom na poli reklamy a sponzoringu neznamenajú. Zjazdárka Veronika Zuzulová našla na svahoch cestu do elitnej svetovej dvadsiatky, ale miesto na prilbe vyhradené logu sponzora dlho zívalo prázdnotou.

Rovnaké problémy má aj plavkyňa Martina Moravcová. Hoci spolu s mamou Darinou Moravcovou, ktorá jej od začiatku robila aj manažérku, a v súčasnosti so spoločnosťou MSJ Creative, s. r. o. , sa dlho snažia nájsť generálneho reklamného partnera, žiadna spoločnosť zatiaľ na ponúkanú šancu nezareagovala.

Pritom jej meno a v neposlednom rade i príťažlivý zjav a prejav by sa vo svete mali predávať samy. Je pekná i vzdelaná. Moravcová je majsterkou Európy v krátkom i dlhom bazéne, viacnásobnou majsterkou sveta v krátkom bazéne i dvojnásobnou striebornou medailistkou z olympiády v Sydney 2000. Mal to byť pre Martinu, ktorej v Austrálii tiekli po oboch finále (100 m motýlik, 200 m voľný spôsob) od šťastia slzy po tvári, prielom aj na tomto poli.

Opak bol pravda. Moravcová sa postupne presviedčala, že úspechy v bazéne, k akým sa dovtedy nijaký slovenský plavec nikdy nedopracoval, veľa v inej sfére znamenať nemusia. "Oslovujeme banky, firmy, poisťovne, ale veľký efekt to zatiaľ neprinieslo," hovorí Darina Moravcová.

"Byť majsterkou sveta či olympijskou medailistkou je krásna vec, ale sláva je pominuteľná. Pritom osoba takého rangu ako Martina by na tom mala byť oveľa lepšie. Napríklad okolo Poľky Otylie Jedrejczakovej sa vždy motá tím odborníkov vrátane psychológa či vlastného maséra. A prirodzene trénera. Franziska van Almsicková je v Nemecku aj po konci kariéry mediálnou hviezdou. To sa o Martine povedať nedá. Na Slovensku to však nie je len jej problém. Starosti v tejto oblasti majú aj iní vrátane Slovenského olympijského výboru. Vari len futbalisti, hokejisti či tenisti sú na tom lepšie. Niekedy mám pocit, že je to celé len o vzťahoch, a nie o mene," tvrdí D. Moravcová.

Nechce nič zadarmo

Aby to neznelo ako žobranie. Martina Moravcová, ktorá sa v týchto dňoch intenzívne pripravuje na začiatok zimnej sezóny v americkom Dallase, nehľadá pomoc, ale ponúka spoluprácu. "Ja nechcem sponzorské peniaze ani nič zadarmo. Nepovažujem sa za charitatívny projekt. Hľadám reklamného partnera, ktorému ponúkam svoje meno" tvrdí Martina.

Martina túži po tom, aby potenciálny reklamný partner pochopil jej celkový osobnostný prínos pre krajinu. "Aby to vedel ohodnotiť a zužitkovať vo svoj prospech. Pre svoj imidž som drela dvadsať rokov, neprišlo to zo dňa na deň. Neponúkam len konkrétnu vec, ako je reklamná plocha na mojom športovej výstroji, ja mu ponúkam nie každodenný príklad, ktorý možno kreatívne a šikovne využiť. Veď moju tvár ľudia na ulici spoznávajú, niektorí ma obdivujú a pre iných som veľkým vzorom či nádejou," vysvetľuje 62-násobná medailistka z vrcholných šampionátov.

Silný partner len doma

Momentálne má šesťnásobná najlepšia športovkyňa Slovenska len jedného slovenského sponzora. "Z domácich firiem, ktoré ma podporovali, mi zostala už iba spoločnosť Škoda Auto. Tá mi požičala do užívania automobil. A robím reklamnú kampaň pre Wellness Patince."

Dlhodobým partnerom bol EuroTel, ale ten zmenil vlastníka a nová spoločnosť je ústretovejšia voči kolektívnym športom. "Mám pocit, že individuálnu reklamnú kampaň závidia ľudia športovcovi viac ako vysoký plat radového slovenského ligového futbalistu či hokejistu, ktorý má po spočítaní všetkých bonusov ročne oveľa väčší príjem ako ja za nejakú reklamu."

Pod svoju cenu nepôjde

Martine je jasné, že reálne sa môže obzerať po novom partnerovi len doma. "Firmy sú nacionalistické a patriotické. Ťažko by sa našla zahraničná firma. Mám takú momentálne len jednu - výrobcu plaviek TYR a musím povedať, že za posledných šesť rokov sa ku mne správal vždy férovo. Uvedomujem si, že zháňanie financií je vždy náročné. V predvolebných rokoch sa partneri získavajú najťažšie, keďže mám pocit, že veľa peňazí ide na podporu reklamných kampaní. Napriek tomu som z toho trochu sklamaná. Možno je to však tým, že na takúto formu spolupráce Slovensko ešte nedorástlo," povzdychla si.

Firmy záujem majú, ale sumy, ktoré jej za veľkú reklamnú kampaň ponúkajú, sa Martine nepozdávajú. "Sú malé, maximálne 100- až 150-tisíc korún. Avšak ja pod svoju cenu nepôjdem a radšej zostanem bez generálneho reklamného partnera."

Priletieť kvôli podobným sumám dva razy z Ameriky urobiť reklamnú kampaň nie je pre našu plaveckú jednotku rentabilné. Navyše je to príliš vysilujúce. "Veronika Zuzulová pred časom vyhlásila, že jej otáznik na prilbe a výstroji má cenu jedného milióna. Možno si dám vytlačiť otáznik na čiapku a plavky."

Za madridský titul má dotáciu 800-tisíc

Moravcovej ročný rozpočet sa obyčajne vyšplhá nad dva milióny korún. Jeho celková výška závisí od počtu vrcholných podujatí, ich miesta konania či dĺžky sústredení. "Výšku rozpočtu, okrem vitamínov, regenerácie či lekárskych prehliadok, ovplyvňuje aj výmenný kurz koruny voči zahraničným menám, v ktorých sa väčšina mojich výdavkov účtuje. Započítané sú v tom aj výdavky na trénera."

Ministerstvo školstva jej podľa tabuľkového systému vypláca určenú sumu. "Za titul majsterky Európy z Madridu mi prislúcha dotácia 800-tisíc. Ochranná lehota tohto príspevku je dva roky," vraví. "Na rozpočte sa okrem toho podieľa aj Národné centrum športu a Slovenská plavecká federácia."

Martina sa na rozdiel od konkurencie nemôže sústrediť len na jeden či dva vrcholy sezóny. "Ja som finančne závislá od odmien za medaily z vrcholných podujatí, ktoré dostanem od vlády a štátneho príspevku na prípravu. Ak jednu sezónu vynechám, asi to za súčasného stavu ďalej finančne neutiahnem."

Hoci o konci bohatej kariéry už najúspešnejšia slovenská plavkyňa chvíľu hovorila, chuť súťažiť v sebe stále má. Prirodzene, tuší, že s pribúdajúcimi rokmi je čoraz ťažšie presadiť sa. Športovci idú do penzie ako 34- 35-roční, Martina o necelé tri mesiace dovŕši tridsiatku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  2. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  3. Investovanie sa tento rok oplatí
  4. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  5. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  6. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  7. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  8. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  9. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  10. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 207
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 21 731
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 606
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 537
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 382
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 056
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 804
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 795
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 728
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 683
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu