Režisérka Rosalbu Rolón pripravila vo svojom divadle Pregónes predstavenie Výpadok prúdu, ktoré uvedie na festivale Arteterapia/Umenie na margu dnes v bratislavskej Astorke a v stredu v Dome kultúry v Banskej Bystrici. FOTO - PREGÓNES
ROSALBU ROLÓN a jej divadlo sme spoznali na Medzinárodnom festivale komunitných divadiel v Rotterdame. Pregónes, čo po španielsky znamená spev pouličného predavača, tam viackrát mali veľký úspech pre svoju vysokú profesionalitu, exotickosť, ale najmä pre zrelosť svojej výpovede.
Dnes večer divadlo Pregónes predstavením Výpadok prúdu otvorí v bratislavskom divadle Astorka Korzo 90 druhý ročník medzinárodného festivalu Arteterapia/Umenie na margu, ktorý v Bratislave a najmä v Banskej Bystrici potrvá do soboty.
Európski divadelníci hovoria, že divadelný súbor sa vyčerpá priemerne za sedem rokov. Čo vás drží dokopy už dvadsaťšesť rokov?
"Som presvedčená o sile tímovej práce. Divadlo Pregónes sme zakladali ako skupina, nikdy nepatrilo nijakej individualite. Vždy, keď niekto z akýchkoľvek dôvodov odišiel, zaplnili sme jeho miesto. Príchod nových ľudí je riskantný, ale je dôležitý pre skupinovú dynamiku."
Ako často sa menil váš tím?
"Veľakrát, ale mnohí z nás v ňom pracujú viac ako dvadsať rokov, niektorí dvanásť, iní prišli pred dvoma rokmi. Ak máte jasnú víziu a cieľ, noví členovia tímu sa zapoja, tvoria a ostávajú dlhý čas."
Pregónes je komunitné divadlo. Aká je vaša komunita, kto sú ľudia, ktorí tvoria vaše publikum?
"Pôsobíme v Bronxe. Je to jedna z piatich newyorských štvrtí a žije v nej asi jeden a pol milióna ľudí, z toho je šesťdesiat percent Portoričanov, ľudí z Dominikánskej republiky, Mexičanov. Južný Bronx, kde sídlime, má asi tristotisíc obyvateľov. Aj keď vystupujeme aj v iných štvrtiach New Yorku, najviac sa sústreďujeme na publikum, ktoré býva v blízkosti divadla. New York ponúka veľmi veľa atrakcií, ale nám sa podarilo zabezpečiť si stálych divákov z Bronxu, Manhattanu aj odinakiaľ.
Čo robíte pre svoju komunitu?
"Máme veľa programov na umelecké a kultúrne obohatenie nášho okolia, napríklad Pregónes v pohybe. Každý rok prídeme do dvadsiatky komunitných centier a hráme pre obyvateľov, ktorí využívajú ich služby. Tento program podporuje mestské zastupiteľstvo, takže centrá nič neplatia. Iným programom je TeatroMatinee. Školám, komunitným organizáciám a obyvateľom, ktorí večer nemôžu prísť do divadla, hráme cez deň, ponúkame aj výučbu divadelných techník."
A čo robí ona pre vás?
"Komunita si tieto aktivity váži a podporuje nás mnohými spôsobmi. Miestni obchodníci často ponúkajú našim návštevníkom zľavy, miestne reštaurácie jedlo na spoločenské udalosti a pomáhajú aj propagovať naše podujatia."
Ste úspešná herečka, ale na Slovensko prichádzate ako režisérka. Režisérky sú u nás stále veľmi vzácne. Ako sa cítite v tejto úlohe?
"Rada režírujem divadlo, pretože mi to dáva možnosť zdôrazniť v texte a postavách ich ženskú, jemnejšiu stránku, aj keď sa väčšinou správajú konvenčne. A naši chlapi dozrievajú do skvelých feministov."
Vediete workshopy, často vôbec prvýkrát zoznamujete ľudí s divadlom. Ako to na základe vašich skúseností môže ovplyvniť ich život?
"Z vedenia workshopov sa vždy veľa naučím, a preto sa ich usilujem robiť tak často, ako sa len dá. Rada sa s druhými ľuďmi podelím o znalosti, techniky a skúsenosti, či sú to umelci, alebo nie. Divadlo je pre každého a každý človek má príbeh, ktorý môže vypovedať. Každý príbeh sa potenciálne môže premeniť na dramatický text."
Autor: Anna Grusková(Autorka je dramaturgička a teatrologička)