Nová hviezda francúzskeho filmu Romain Duris (Xavier) s Kelly Reilly (Wendy) vo filme Erazmus 2. FOTO - SPI INTERNATIONAL |
Recenzia/filmErazmus 2 alebo Priatelia sú späť (Les poupées russes) l Francúzsko/Veľká Británia l 2005 l 125 min l Scenár a réžia: Cédric Klapisch l Kamera: Dominique Colin l Hudba: Loic Dury, Laurent Levesque l Hrajú: Romain Duris, Kelly reilly, Audrey tautou, Cécile de France, Kevin Bishop, Gary Love, Lucy Gordon l Premiéra v SR: 20. októbra
Xavier je spisovateľ. Sníva, že dopíše a vydá vlastný román. Tvrdá realita ho však prinúti živiť sa písaním komercie pre televíziu, článkov pre noviny na témy, ktorým nerozumie, alebo pracovať na životopisnej knihe 24-ročnej modelky. Na krk mu dýcha tridsiatka a on ešte nenašiel "tú pravú". Lieta medzi prácami, pomáha bývalej priateľke, navštevuje storočného starého otca, nič poriadne nestíha.
Jednoducho, obraz moderného vysokoškolsky vzdelaného člena západnej mestskej spoločnosti na pomalej, ale istej ceste k zrelému veku, ktorú sprevádza stále hľadanie a pochybnosti.
Chaos, v ktorom hlavná postava žije, náležite využil scenárista a režisér Cédric Klapisch, aby sa trochu pohral so spôsobom rozprávania. Svoj príbeh divákom hovorí samotný Xavier. Píše ho do notebooku z vlastného uhla pohľadu. V jeho rozprávaní sa skrývajú ďalšie príbehy vedľajších postáv, prípadne zápletky, ktoré vymýšľal pre televíziu. Vzniká tak mozaika dejových línií zavinutých navzájom do seba, vzoru orientálneho cyklu rozprávok Tisíc a jednej noci.
Klapisch si na motíve skladačky dáva záležať aj menšími detailmi. Filmový obraz rozdeľuje pri úvodných titulkoch na množstvo menších častí. Xavierova nádejná partnerka pre cestu životom, Wendy, sa uprostred obývačky trápi s puzzle, ktoré dokončuje počas záverečných titulkov.
Klapisch pokračovanie úspešného filmu Erazmus alebo Priatelia po španielsky nakoniec poskladal, podobne ako prvý diel, do ľahko stráviteľného dvojhodinového žánru francúzskej komédie. Príbeh je mierne pridlhý, je v ňom veľa postáv i motívov. Trochu horšie je na tom s hĺbkou - tú pri podobnom žánri asi netreba očakávať.
Napriek tomu má tento film slovenskému publiku čo povedať. Xavierovo hľadanie únosnej miery kompromisu, odkladanie veľkých rozhodnutí, problémy vzťahov, to sú univerzálne témy, ktoré môžu osloviť jednu generáciu európskych divákov.
To bol pravdepodobne aj režisérov zámer. Svojou "globalistickou" a "integračnou" (zatiaľ) dvojdielnou sériou si zabezpečil široký okruh platiacich divákov po celej Európe a vyriešil tak možno vlastnú dilemu s umeleckým kompromisom.
Autor: Ondrej Starinský(Autor je filmový publicista)