Hlavná zmena pritom nastala v oblasti detských hračiek, ktoré sú dnes nahradzované svojimi digitálnymi dvojníkmi. Bábiky Barbie, "angličáky", plastoví vojačikovia, či plyšové hračky - to všetko nájdete aj vo svojom počítači. Navyše, v zdokonalenej podobe. S digitalizovanými postavičkami totiž možno vďaka vyspelej umelej inteligencii komunikovať na úrovni, ktorá umocňuje pocit "reálnosti" figúrok zložených z jednotiek a núl binárneho kódu.
Od štvorčekov k dinosaurom
V sedemdesiatych rokoch sa počítačové hry podobali na primitívne kresby zložené prevažne z geometrických útvarov. Len s veľkou dávkou fantázie sa dalo predstaviť, že ten pohyblivý štvorec na blikajúcom monochromatickom displeji je vesmírna loď a zhora sa približujúce kruhy zastupujú agresívnu mimozemskú rasu. Hry však spolu s technológiami začali dospievať a už o desaťročie neskôr sa postavy a objekty začínali približne podobať na svoje reálny predlohy. Tak vznikli kultoví herní hrdinovia ako vodoinštalatér Super Mario, rýchly modrý ježko Sonic, či žabiak á la Indiana Jones - Frogger. Postavy dostali identitu a to umožnilo hráčom lepšie sa s nimi stotožniť. S tým sa zvyšovala aj motivácia hrať hry - preskákať močarisko, zastaviť šialeného profesora a zachrániť princeznú už totiž hráči nemuseli s grafickým zhlukom farebných bodov, ale "skutočnými" postavičkami. To umožnili nové typy domácich herných konzol firiem Nintendo a Sega. A tak niekoľko generácií veselo skákalo s Mariom po hlavách slimákov a korytnačiek, alebo preháňalo rýchleho Sonica po fiktívnych prírodných aj vesmírnych svetoch. Veľkej obľube sa tešil aj zelený dinosaurus Yoshi, ktorý jediným vyplazením jazyka dokázal zhltnúť celú nepriateľskú príšerku.
Ľadový medveď v našej záhrade
S novou hernou konzolou Sony Playstation prišli v deväťdesiatych rokoch aj noví detskí hrdinovia. Známy je predovšetkým Crash Bandicoot, ktorého si deti môžu zahrať aj v telefonickej súťaži televízie Markíza. Podivný tvor Crash je populárny aj vďaka svojej podobe - pripomína totiž poľudšteného lišiaka a keby mohol "vyskočiť" z obrazovky, určite by sa zhmotnil ako ideálne plyšové zvieratko. Crash dokáže behať, skákať, dokonca aj jazdiť na go-kart formulách, ale osedlal už aj mláďa ľadového medveďa. Pestrofarebné spracovanie niekoľkých herných pokračovaní s týmto hrdinom umožňuje deťom prežiť dobrodružstvá, aké si doteraz mohli predstaviť len vo svojej fantázii. Teraz len vezmú do ruky ovládač a precestujú s Crashom hneď niekoľko digitálnych vesmírov, ktoré sa však pokojne môžu podobať aj na záhradu pred ich panelákom.
Ušaté tvory sa chcú kamarátiť
Herné konzoly boli na rozdiel od osobných počítačov odjakživa domovskými platformami pre "behačky" s rôznymi zvieracími tvormi. Najaktuálnejší detskí hrdinovia sa udomácnili na hernej konzole Playstation2. Ide o bizarné tvory, ktoré teraz prichádzajú dokonca vo dvojiciach. Zážitok z hrania a stretnutie s milými postavičkami si tak hneď môžete umocniť dvoma. V sci-fi príbehu trilógie "Jak" sa zoznámite s ušatým humanoidom Jakom a jeho uvraveným spoločníkom Dexterom, ktorého možno identifikovať ako oranžovú lasicu s nadmerne vyvinutým zmyslom pre cynizmus. Spoločne sú však neporaziteľnou dvojkou a symbolom kamarátstva, ktoré vydrží aj najťažšie skúšky. Iným typom digitálnej hračky je bojový lišiak Ratchet. V ostatnom titule série Ratchet and Clank totiž vstupuje do vojny o galaxiu aj so svojim verným druhom, inteligentným minirobotom Clankom. Obe postavy sa navzájom dopĺňajú a pomáhajú si, takže deti napriek hustej clone z laserových lúčov uvidia na obrazovkách televízorov aj ukážku udatnosti a obetavosti. V japonskej televíznej reklame na túto hru dokonca vystupujú Ratchet a Clank ako živé plyšové hračky v nadmernej veľkosti, ktoré sa pohybujú v našom svete... Zlodejský, ale dobromyseľný medvedík čistotný Sly Cooper zas stavil hneď na dvojicu kumpánov - hackerskú korytnačku a svalnatého ružového hrocha. Spoločne predstavujú novodobú družinu Robina Hooda v komiksovo štylizovanej hre Sly Cooper 2.
Máte doma opicu?
Doslova "pomaznať" sa deti môžu s trojrozmernými digitálnymi zvieratami v hre Eye Toy: Monkey Mania. Ide o adaptáciu herných princípov stolovej klasiky Človeče nehnevaj sa. Na rozdiel od predlohy tu hráčov sníma špeciálna webkamera, a keď sa treba "pobiť" o nejaké to políčko na hracom pláne, hra sa prepne do špeciálneho módu. Na obrazovke sa objavia figúrky opíc, ktoré hráči ovládajú v rôznych minihrách. Napríklad treba dať súperovi gól, alebo zahnať všetky opice do ohrady. Tieto hry sa ovládajú vlastným telom, keďže snímajúca kamera zabezpečuje detekciu hráčových pohybov. Deťom sa tak dostane popri hraní aj pohybu, takže s pasivitou pred televízorom je koniec!
Neuveriteľné možnosti nových digitálnych technológií neboli stále ani zďaleka vyčerpané. Už teraz však môžu vďaka výkonnej grafike hráči ovládať rôzne postavičky nielen zo sveta zvieracej ríše a prežívať s nimi fantazijné dobrodružstvá. Možno by však nebolo na škodu veci, keby sa najmä mladšie generácie občas vrátili aj k pôvodným, materiálnym hračkám. Aby sa v kúte zabudnutý plyšový medveď necítil tak osamelo. n