FOTO
BRATISLAVA - Tento víkend uplynul rok od oficiálneho zavedenia peoplemetrov. Zmeny v pomere síl medzi jednotlivými televíziami, ktoré nastali najmä po jesennom nástupe nových reality šou, sú výrazné. Peoplemetre ukazujú, že reality šou neťahajú k obrazovkám viac divákov ako niektoré programy vysielané pred rokom.
Podiel Markízy bol v poslednom týždni o takmer 6 percent nižší ako bol priemer z jesene minulého roka. Podiel televízie JOJ naopak za rok narástol o 6,4 percenta, čím sa dostala do pozície druhej najsilnejšej televízie. Poslednú sobotu, pri rekordnom poklese Markízy, ju dokonca JOJ v celodňovom podieli porazila a mala podiel na trhu 23,7 percenta.
Nové reality šou však netrhajú žiadne rekordy v absolútnom počte divákov, napriek tomu, že Markíza aj JOJ svoje šou masívne propagujú aj prostredníctvom tlačených médií či rádií. Big Brother ani sledovanejší VyVolení by sa ešte pred polrokom neumiestnili v rebríčku desiatich najsledovanejších programov všetkých slovenských televízií.
Obe súčasné reality šou nateraz sleduje okolo 500- až 600-tisíc divákov. VyVolení stúpli z počiatočných 5 až 7 % sledovanosti, ale stále nepresahujú viac ako 14 percent. Big Brother sa pohybuje priemerne medzi 9 až 12 %. Mediálny analytik Andrej Školkay pripomína, že v oboch týchto šou sa počíta s efektom "nabaľovania" divákov. "Ak v úvodnej fáze nenastala nejaká chyba, divácke šialenstvo by ešte len malo nastať," myslí si Školkay.
Podobne to bolo aj v iných krajinách, ale aj pri SuperStar. Pri nej však už začiatky prvej série dosahovali na Jednotke bežne sledovanosť okolo 20 %, vo finále dokonca 40 %. V maximách ju sledovalo až 1,8 milióna divákov. Mojsejovci takisto lákali 20 až 30 %, čo predstavovalo okolo milióna divákov. Viac divákov ako dnešné reality šou získavali v začiatkoch svojho nasadenia aj súťažné rodinné programy ako Hodina pravdy, Milionár alebo domáce šou VILOmeniny či Je to možné?! Joža Pročka, neskôr ich sledovanosť trochu klesala.
Podľa Kataríny Rimóczyovej, ktorá je v súčasnosti šéfkou projektu Big Brother, diváci tohto typu programov sa prerozdelili medzi dva konkurenčné programy. "Ak by trh dovolil vznik len jednej šou, určite by mala vyšší rating," myslí si Rimóczyová.
Hovorca JOJ Ľudovít Tóth predpokladá, že so zhoršujúcim sa počasím sa počet divákov pred televíznymi obrazovkami vyrovná minuloročným hodnotám.
Celková sledovanosť všetkých televízií klesla oproti rovnakému času z vlaňajška z 43,1 % na 40,7%. (zu)
počet divákov
VyVolení a Big Brother 500 - 600-tisíc
SuperStar max. 1,8 milióna
sledovanosť
VyVolení do 14 %
Big Brother 9 - 12 %
SuperStar 20 - 40 %
Mojsejovci 20 - 30 %