Erika Jarošová je metodičkou v banke - stala sa ňou napriek tomu, že takáto práca nikdy nebola jej snom, dokonca o práci v banke pred tým takmer nič nevedela. "Dostala som sa sem vlastne náhodou," hovorí Erika.
Erika bola na materskej a dostala od priateľky tip, že v jednej banke hľadajú človeka na miesto pobočkového pracovníka. Tak si povedala, že to skúsi - výborne obstála pri psychologických testoch, prešla základným školením a začala pracovať pri priehradke.
"Možno to vyzerá jednoduché, ale taký pracovník pri priehradke musí vedieť kvantá informácií a musí mať povahu na to, aby dokázal pracovať s klientmi - samozrejme, ak má byť na úrovni," hovorí Erika. "Mala som šťastie, že ma banková problematika chytila. Len práca s ľuďmi ma príliš nebavila."
Možno aj preto a pre svoje analytické schopnosti prešla onedlho od priehradky do "back-officu" a na produkty pre právnické osoby a neskôr sa začala špecializovať na schvaľovanie úverov. Ďalší krok bol z pobočky na centrálu.
"Tam som sa dostala k hypotékam, ktoré sa na Slovensku v tom čase iba rozbiehali," spomína Erika. "Človek sa musí pri tejto práci zorientovať v množstve rôznych informácií. Treba analyzovať
klienta, jeho príjmy, výdavky, perspektívy oblasti, v ktorej pracuje, ale aj nehnuteľnosť, na ktorú si požičiava. Aby sme dokázali zvážiť riziká, ktoré pre banku plynú zo všetkých okolností okolo
klienta aj nehnuteľnosti. Banka samozrejme zarába na tom, že ide do určitého rizika, ale musí to byť premyslené a dobre ošetrené."
Problematika hypoték veľmi zaujímala Eriku aj preto, že bola prakticky obklopená problémami okolo stavieb, rekonštrukcií a ich financovania. V tom čase totiž s manželom kúpili a prerábali byt a neskôr aj dom. Erika teda vedela ľuďom dobre poradiť, pretože všetkými vybavovačkami a rozhodovaniami prešla sama.
Od hypoték sa neskôr posunula ďalej - na oddelenie, kde sa vyvíjajú jednotlivé produkty pre klientov (takzvané retailové produkty), kde sa robia ich inovácie a pripravuje sa aj metodika pre ľudí, ktorí s nimi budú pracovať.
"To je ešte zaujímavejšia práca ako schvaľovanie hypoték, pretože to sa po čase stáva rutinou. Ale pri vývoji robí človek stále s novými vecami: musíme sledovať ako sa vyvíja trh, ako reagujú na ponuku klienti a stále produkty vylepšovať," hovorí Erika.
Je presvedčená, že na mnohé problémy sa dokáže objektívne pozrieť aj preto, že prešla v banke viacerými pozíciami a pri vyvíjaní produktov sa vie vžiť aj do kože pracovníkov na iných oddeleniach - vie si predstaviť ako budú veci fungovať, ako sa s nimi bude pracovať, kde môžu hroziť problémy.
A pretože chce bankovej problematike skutočne dôkladne rozumieť a nemá ekonomické vzdelanie, začala pred nedávnom študovať na vysokej škole. (gal)