Možno pribudne predmet mediálna komunikácia

Onedlho možno školákom pribudne nový predmet - mediálna výchova. Mal by ich naučiť prekonávať úskalia televízie a internetu: vedieť si vyberať vhodné programy, naučiť sa bezpečne surfovať po internete, neveriť všetkému, čo sa na obrazovke mihne.

Čoraz mladšie deti sledujú programy určené pre dospelých, a pracujú na počítači rovnako dobre, ako ich rodičia. Psychológovia hovoria, že oblasť dospelej komunikácie sa stáva bežnou aj u detí. Európa sa preto zhodla, že by sme mali deti učiť, aké programy majú pozerať, či s kým chatovať na internete. K tomu by mal dopomôcť nový predmet - Mediálna komunikácia. FOTO - ARCHÍV SME


Onedlho možno školákom pribudne nový predmet - mediálna výchova. Mal by ich naučiť prekonávať úskalia televízie a internetu: vedieť si vyberať vhodné programy, naučiť sa bezpečne surfovať po internete, neveriť všetkému, čo sa na obrazovke mihne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na potrebe hovoriť s deťmi o tom, čo v televízii vidia, či s kým na internete chatujú, sa zhodli účastníci konferencie Deti a médiá, ktorú nedávno zorganizoval Unicef.

"Počítačovú a mediálnu gramotnosť nadobúdajú čoraz mladšie deti, a tak sa oblasť 'dospelej komunikácie' už pomaly stáva bežnou aj u detí," povedala psychologička Ľubica Suballyová. Na to, aký dosah to na deti zanechá, neexistujú žiadne štúdie.

SkryťVypnúť reklamu

Suballyová pripomína, že deti tiež čoraz menej čítajú a orientujú sa skôr na televíziu, počítače či rádio.

Mnohé programy, ktoré v nich vidia, však pre ne nie sú vhodné. "Verejnoprávne médiá pod zámienkou nedostatku peňazí prechádzajú na štýl práce komerčných televízií, ktorých prvoradým cieľom je zvýšená sledovanosť a zisk. Navyše, veľký záujem o reality show a zábavné programy vyvoláva nezáujem o programy s výchovným alebo duchovným posolstvom," povedal člen Klubu tvorcov pre deti a mládež pri Slovenskom syndikáte novinárov Ondrej Krajňák.

Súčasná ponuka televízií preto podľa neho často nie je vhodná pre deti a mládež. Avšak pôvodná slovenská televízna tvorba a aktuálna publicistika neobstojí v konkurencii lacnej zahraničnej produkcie, preto jej je na obrazovkách čoraz menej.

SkryťVypnúť reklamu

V médiách tiež často vidno násilie, ktoré v deťoch skresľuje realitu. Ako však Krajňák zistil z prieskumu na vzorke 600 ľudí, rodičia sú so súčasným stavom televíznej produkcie relatívne spokojní a veľmi sa nezaoberajú dôsledkami nevhodných programov na svoje deti. V prieskume však uznali, že v televízii je veľa násilia a kvôli nemu spozorovali zmenu správania u detí.

Na konferencii Deti a médiá neostali bokom ani počítače a ich vplyv na deti. Až 46 percent detí zo severnej Európy v jednom z prieskumov uviedlo, že ich prostredníctvom chatu niekto požiadal o stretnutie. Aj preto by si rodičia mali všímať, na akých stránkach ich deti chatujú a s kým si mailujú.

S myšlienkou zaviesť predmet Mediálna výchova sa pohráva aj ministerstvo školstva. "Mnoho ľudí si pod mediálnou výchovou predstavuje, že ide o učenie detí práci za mikrofónom či písaniu článkov. Je to však o tom, ako naučiť deti vyberať si správne programy, alebo aké stránky si budú na internete prezerať, s kým budú chatovať," povedala hovorkyňa ministerstva školstva Monika Murová.

SkryťVypnúť reklamu

(sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 807
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 376
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 893
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 786
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 496
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 328
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 845
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu