Čoraz mladšie deti sledujú programy určené pre dospelých, a pracujú na počítači rovnako dobre, ako ich rodičia. Psychológovia hovoria, že oblasť dospelej komunikácie sa stáva bežnou aj u detí. Európa sa preto zhodla, že by sme mali deti učiť, aké programy majú pozerať, či s kým chatovať na internete. K tomu by mal dopomôcť nový predmet - Mediálna komunikácia. FOTO - ARCHÍV SME |
Onedlho možno školákom pribudne nový predmet - mediálna výchova. Mal by ich naučiť prekonávať úskalia televízie a internetu: vedieť si vyberať vhodné programy, naučiť sa bezpečne surfovať po internete, neveriť všetkému, čo sa na obrazovke mihne.
Na potrebe hovoriť s deťmi o tom, čo v televízii vidia, či s kým na internete chatujú, sa zhodli účastníci konferencie Deti a médiá, ktorú nedávno zorganizoval Unicef.
"Počítačovú a mediálnu gramotnosť nadobúdajú čoraz mladšie deti, a tak sa oblasť 'dospelej komunikácie' už pomaly stáva bežnou aj u detí," povedala psychologička Ľubica Suballyová. Na to, aký dosah to na deti zanechá, neexistujú žiadne štúdie.
Suballyová pripomína, že deti tiež čoraz menej čítajú a orientujú sa skôr na televíziu, počítače či rádio.
Mnohé programy, ktoré v nich vidia, však pre ne nie sú vhodné. "Verejnoprávne médiá pod zámienkou nedostatku peňazí prechádzajú na štýl práce komerčných televízií, ktorých prvoradým cieľom je zvýšená sledovanosť a zisk. Navyše, veľký záujem o reality show a zábavné programy vyvoláva nezáujem o programy s výchovným alebo duchovným posolstvom," povedal člen Klubu tvorcov pre deti a mládež pri Slovenskom syndikáte novinárov Ondrej Krajňák.
Súčasná ponuka televízií preto podľa neho často nie je vhodná pre deti a mládež. Avšak pôvodná slovenská televízna tvorba a aktuálna publicistika neobstojí v konkurencii lacnej zahraničnej produkcie, preto jej je na obrazovkách čoraz menej.
V médiách tiež často vidno násilie, ktoré v deťoch skresľuje realitu. Ako však Krajňák zistil z prieskumu na vzorke 600 ľudí, rodičia sú so súčasným stavom televíznej produkcie relatívne spokojní a veľmi sa nezaoberajú dôsledkami nevhodných programov na svoje deti. V prieskume však uznali, že v televízii je veľa násilia a kvôli nemu spozorovali zmenu správania u detí.
Na konferencii Deti a médiá neostali bokom ani počítače a ich vplyv na deti. Až 46 percent detí zo severnej Európy v jednom z prieskumov uviedlo, že ich prostredníctvom chatu niekto požiadal o stretnutie. Aj preto by si rodičia mali všímať, na akých stránkach ich deti chatujú a s kým si mailujú.
S myšlienkou zaviesť predmet Mediálna výchova sa pohráva aj ministerstvo školstva. "Mnoho ľudí si pod mediálnou výchovou predstavuje, že ide o učenie detí práci za mikrofónom či písaniu článkov. Je to však o tom, ako naučiť deti vyberať si správne programy, alebo aké stránky si budú na internete prezerať, s kým budú chatovať," povedala hovorkyňa ministerstva školstva Monika Murová.
(sr)