Podľa výkonného riaditeľa poradensko-vzdelávacej spoločnosti Excellent Training Rastislava Klempu, je dôležité, aby mala každá firma definovanú svoju podnikovú kultúru (vzťahy, pravidlá a hodnoty). "Keď ju má, oveľa ľahšie napĺňa svoju misiu, víziu a ciele," konštatuje.
Na spoločnosť Excellent Training sa firmy obracajú väčšinou vtedy, ak majú so zamestnancami problémy a nevedia, akým spôsobom by ich mohli a mali riešiť. "Manažment napríklad tuší, že problém je v medziľudských vzťahoch, v komunikácii na osi podriadený - nadriadený. Vtedy im
poskytneme v spolupráci so sesterskou firmou APPEL COUNSELLING analýzu existujúcej situácie pomocou služieb, ako sú analýzy sociálnej klímy, personálne a manažérske audity a z nich potom vyplynie, čo treba zmeniť, napríklad aj v oblasti firemnej kultúry," hovorí R. Klempa. Pripomína, že téma firemnej kultúry sa do veľkej miery dotýka aj marketingových a reklamných agentúr, pretože tie neraz poskytujú spoločnostiam produkty, ktoré vytvárajú obraz o nej navonok. A ten vonkoncom nie je zanedbateľný. Skôr naopak.
Sebapoznávanie je dôležité
"My sa snažíme odporučiť firme napríklad vytvorenie etického kódexu pracovníka, zoznam hodnôt, ktoré sú pre firmu dôležité," vysvetľuje R. Klempa. V rámci tréningov považuje za dôležité vlastné prežívanie, vnímanie vecí. Účastník tréningového programu napríklad vystupuje v pozícii zástupcu obchodnej spoločnosti. Raz "príde na rokovanie" v strohom kostýme, inokedy v ľahkom vychádzkovom obleku, raz rozpráva ťažkým jazykom plným zložitých vetných konštrukcií a cudzích slov, inokedy sa pomyselnému zákazníkovi prihovára ľudskou rečou s jednoduchou stavbou vety. Modelové situácie sa nakrúcajú a potom na videu môže každý účastník vidieť sám seba, ako vystupuje, aké verbálne i neverbálne prostriedky komunikácie používa, ako pôsobí. Raz vidieť (zažiť) je lepšie ako
stokrát počuť - toto platí aj pri
tréningoch.
Pri vytváraní firemnej kultúry treba podľa Rastislava Klempu brať do úvahy aj charakter podniku, napríklad bankovníctvo je konzervatívne. Musí takým byť, aby vzbudzovalo dôveru - to sa odráža na zariadení, oblečení pracovníkov, ich vystupovaní. Sú banky, ktoré presne určia farbu kostýmu, blúzky, výšku opätkov, charakter doplnkov a, samozrejme, spôsob komunikácie. Ten sa dá natrénovať. "Už keď si účastníci tréningov uvedomia, kde robia chybu a prečo, znamená to veľký krok na ceste k zmene," hovorí R. Klempa a dodáva: "Ak sú dobre natrénované komunikačné zručnosti, môžeme povedať, že sa firemná kultúra posunula vyššie. Môžete mať perfektné autá, perfektné zariadenia, stroje, ak nemáte ľudí stotožnených s firemnou kultúrou, ťažko dosiahnete stanovené ciele. Ľudský potenciál je nesmierne dôležitý."
Rastislav Klempa sa pohybuje v oblasti poradenstva a vzdelávania viac ako desať rokov. Vidí výrazný posun v skvalitnení firemnej kultúry na Slovensku. "Spomínam si, ako som v roku 1994 prišiel na obchodné rokovanie a majiteľ dnes už veľkej a úspešnej firmy ma privítal v cyklistickom drese a cyklistických okuliaroch. Trištvrte hodiny takto so mnou rokoval. Keďže to bolo jedno z mojich prvých rokovaní, nemal som vtedy odvahu zdvihnúť sa a odísť. Ale od takejto firemnej kultúry sa Slovensko posunulo míľovými krokmi vpred," hovorí R. Klempa.
Nielen veľkí hráči
Pre zahraničné spoločnosti, ktoré prichádzali na Slovensko, bolo od začiatku úplne jasné, že musia investovať do firemnej kultúry. No už sa pripájajú aj slovenské. A nielen veľké, ale aj stredné a menšie podniky považujú peniaze vložené do formovania podnikovej kultúry za investíciu, ktorá sa im vráti.
Záujem slovenských i zahraničných firiem na tomto druhu tréningov potvrdzuje aj personálna konzultantka personálno-vzdelávacej spoločnosti Nikea Dagmar Gregušová. Pripomína však, že
niektoré zahraničné spoločnosti si tento druh tréningového programu robia sami: "Väčšinou sa zúčastňujú na spoločných tréningoch v rámci napríklad Európskej únie, na podnet materskej spoločnosti," dodáva. Tréningové programy v oblasti firemnej kultúry sú podľa nej určené pre všetky typy podnikov, ktorým záleží na vysokej profesionalite zamestnancov. Nie je dôležité, aké sú veľké či malé, ale aký signál chcú o sebe vysielať navonok a akými chcú byť vo svojom vnútri.
"Tento druh tréningového programu odporúčame uskutočniť ako uzatvorený, teda priamo pre jednu spoločnosť, vypracovaný na základe podrobných informácií od nej," vysvetľuje D. Gregušová. O otvorený tréningový program je menší záujem, pretože každá spoločnosť má iný systém riadenia, vedenia a organizácie.
Poradenské spoločnosti spolupracujú pri tréningoch zameraných na firemnú kultúru s najrôznejšími profesiami - lektormi sú psychológovia, sociológovia, manažéri z praxe, ekonómovia, pedagógovia, marketingoví i reklamní experti. Ich podiel na celom programe je podmienený tým, čo konkrétna spoločnosť najviac potrebuje zmeniť, na čo sa musí zamerať predovšetkým, jednoducho, čo je pre zmenu, vytvorenie, doplnenie firemnej kultúry najdôležitejšie.
Ak už má firma definovanú svoju firemnú kultúru, záujemca o prácu by si ju mal všímať ešte skôr, ako sa v nej zamestná. Musí sa s ňou stotožniť, ak chce byť jej súčasťou. Niečo sa dá natrénovať, niečo získať vzdelávaním, ale je ešte jedna cesta - nie je príjemná, ale to pravda občas nebýva - radšej nech sa vo firme, s ktorou sa nestotožňuje, nezamestná.
Eva Reiselová