Prieskum podnikovej kultúry, ktorý realizovala Univerzita Komenského v Bratislave identifikoval viacero podnikov, ktoré úspešne zmenili svoje podnikové kultúry. Ich prístup k zmene podnikovej kultúry mal niekoľko spoločných charakteristík a môže byť inšpiratívny aj pre ďalšie firmy.
Skúmané spoločnosti menili svoju kultúru v súvislosti s implementáciou novej stratégie, riešením vnútorných problémov, pri zmenách externého prostredia alebo pri vytváraní strategického partnerstva. Zodpovednosť mal vrcholový manažment, ktorý tomu obetoval čas, prostriedky a v neposlednom rade sa podľa požadovanej podnikovej kultúry jeho členovia aj sami správali. Zároveň bola určená výkonná zodpovednosť za jednotlivé kroky zmeny a zodpovední mali dostatočné právomoci na uskutočnenie svojich rozhodnutí. Pomoc poradcov zvyšovala úspešnosť procesu zmeny podnikovej kultúry. Protagonisti zmeny mali vodcovské schopnosti a víziu zmien, ktoré chceli uskutočniť. Nezačínali s myšlienkou zmeny kultúry, ale vytvorili jej potrebu poukázaním na kľúčové problémy, ktorým podnik čelil. Získali podporu kľúčových skupín.
V súlade so strategickým smerovaním stanovili motivujúcu kultúrnu víziu a zdieľané hodnoty, na ktorých bola kultúra postavená a komunikovali ich. Eliminovali strach ľudí zo zmeny, poskytli im psychologickú istotu a motiváciu k tomu, aby sa odnaučili staré a naučili nové. Vrcholové vedenie zvyčajne hľadalo a našlo oblasť, v ktorej sa dal rýchlo dosiahnuť úspech a tento úspech prezentovalo. Zmena podnikovej kultúry bola dlhodobým procesom, podniky sa intenzívne zaoberali touto zmenou dva až tri roky a potom pokračovali jej udržiavaním.
Na implementáciu novej kultúry podniky využívali konkrétne nástroje a prostriedky. Zameriavali sa najmä na personálny manažment - prijímanie, výber a prepustenie ľudí, ich socializáciu, vzdelávanie, systém odmeňovania, povyšovania a motivácie. Usilovali sa v ľuďoch prebudiť skrytý potenciál. Uskutočnili však aj zmeny
organizačných štruktúr, procesov a systémov. Dôležitou súčasťou implementácie podnikovej kultúry bolo využitie symbolických prostriedkov, napríklad neformálnych aktivít a osláv. Implementácia kultúry zabezpečila, že ľudia v podniku nielen poznali hodnoty, ale sa podľa nich aj správali a zaviedli nové praktiky vo svojich funkčných oblastiach.
Mgr. Peter Gál, PhD.