Nič nie je čiernobiele - agentúry, firmy ani ľudia

"Ľudia pomerne málo vedia o činnosti personálnych agentúr a nedokážu sa medzi nimi orientovať," hovorí poradkyňa z oblasti ľudských zdrojov Dagmar Sliacka. "Tí, ktorí dlhé roky pracovali a zrazu sa stali nezamestnanými, sa s činnosťou personálnych ...

"Ľudia pomerne málo vedia o činnosti personálnych agentúr a nedokážu sa medzi nimi orientovať," hovorí poradkyňa z oblasti ľudských zdrojov Dagmar Sliacka. "Tí, ktorí dlhé roky pracovali a zrazu sa stali nezamestnanými, sa s činnosťou personálnych agentúr ešte len zoznamujú. Ale vo veľkých mestách je to už lepšie," dodáva Ľubomír Dranga z agentúry Appel Counselling.

Pri hľadaní zamestnania dávajú preto ľudia často prednosť inzerátom, ktoré firmy uverejňujú v tlači, vyhľadávaniu pracovných ponúk na internete alebo starému, osvedčenému spôsobu - známostiam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Slovensko je malé a ľudia pracujúci v určitej oblasti sa navzájom poznajú, takže keď je človek v zamestnaní nespokojný, alebo si potrebuje nájsť nové miesto, najjednoduchšie je osloviť ľudí od fachu," hovorí Kamil Rehovčík. "Ja som už menil miesto viackrát, ale služby agentúry som zatiaľ nepotreboval."

So skúsenými kandidátmi

sa dobre spolupracuje

Bežných ľudí odrádza aj neschopnosť agentúr odpovedať na ich ponuky - mnohým sa totiž stáva, že hoci pošlú svoj životopis na viacero adries, nedostanú žiadnu odpoveď. Pre túto chybu krásy majú agentúry jednoduché vysvetlenie: "Dostávame toľko ponúk a životopisov, že môžeme odpovedať len tým kandidátom, ktorí prešli základným výberom," píše sa na web stránke jednej z nich. Ľudí, ktorí si zúfalo hľadajú zamestnanie, však toto vysvetlenie veľmi nepoteší. Čo by teda mali robiť, aby pre nich spolupráca s agentúrou mala význam? "Mali by zájsť do agentúry aj osobne, priebežne sledovať jej ponuky na internete a o voľné miesta sa zaujímať aj priamo u kontaktného pracovníka v agentúre," radí Ľubomír Dranga. "Paradoxné je, že najlepšie sa vedia prezentovať tí, ktorí majú najslabšie pracovné schopnosti."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Evy Sklenárovej z košickej personálnej agentúry Person, mnohí uchádzači nemajú skúsenosti s prácou personálnych agentúr, nevedia s nimi spolupracovať, neuvedomujú si ich poslanie a nevedia využiť všetky možnosti agentúry. "Ak v procese výberu postúpia ďalej, majú už tendenciu rokovať mimo nás, taja mnohé informácie a správajú sa nefér. Takéto konanie sa však snažíme minimalizovať tým, že im vysvetľujeme, aké výhody budú mať z ďalšej spolupráce," hovorí E. Sklenárová.

Veľké agentúry - napríklad Lugera & Maklér alebo Amrop Jenewein Group - sú s uchádzačmi o prácu spokojnejšie.

"Kandidáti majú väčšinou zmapovaný trh práce, často dokonca menovite poznajú personálne agentúry pre jednotlivé spoločnosti. Vedia aj to, akú úlohu hrajú v procese výberu konzultanti agentúr a akú klient," hovorí senior personnel konzultantka Monika Volákova z agentúry Lugera & Maklér: "Často očakávajú od konzultantov veľmi presnú a priamu spätnú väzbu na svoj výkon pri pohovore," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina kandidátov sa podľa Jána Menkynu

z Amrop Jenewein Group dokáže prezentovať kvalitne a profesionálne: "Ešte však vidieť regionálne rozdiely i to, či sa kandidát pohyboval v prostredí, ktoré by mu dávalo možnosť pracovať na sebe, ale aj či dostával spätnú väzbu. Stretávame sa s kandidátmi a klientmi, ktorí nevedia dostatočne rozlišovať medzi zameraním personálno-poradenských spoločností."

Čo môže očakávať klient

Podľa odborníkov z oblasti personalistiky prístup niektorých personálnych agentúr k vyhľadávaniu kandidátov nie je kvalitný - najväčšie medzery majú v pružnosti zareagovať a nájsť kvalitného kandidáta.

"Ak si chcú personalisti firiem vybrať kvalitnú agentúru, mali by začať tým, že si overia, na akú oblasť sa špecializuje, ako dlho je na trhu, aké má referencie a aký má tím," upozorňuje Dagmar Sliacka. "Ak pracovníci agentúry vezmú každú prácu a tvária sa ako odborníci na všetko, to by malo byť triezvo uvažujúcemu človeku podozrivé. Potom často pracujú systémom "Jáchyme, hoď ho do stroje" - nahodia údaje a vypadne im kvantum veľmi rôznorodých uchádzačov, ktorých bez veľkej selekcie pošlú klientovi. Mne

SkryťVypnúť reklamu

sa dobre spolupracovalo práve

s menšími firmami, sú aktívnejšie, lebo sa chcú presadiť na trhu. Väčšie firmy majú zas rozsiahlejšiu databázu a sú vyprofilované na určité pozície." Podľa Sliackej môže byť pre menšie firmy výhodou, že niektoré začínajúce agentúry ponúkajú úvodný servis aj zadarmo a platbu si účtujú až potom, keď je ich kandidát prijatý. "Tie, čo sú na trhu už dlhšie, účtujú si väčšinou poplatky aj za vyhľadávanie," dodáva.

Pri výbere agentúry je dosť dôležité, akú pozíciu potrebuje firma obsadiť - keď ide napríklad o vysoko špecializovanú funkciu, treba si vybrať agentúru, ktorá sa vyhľadávaním ľudí v tejto oblasti zaoberá (head-hunting alebo executive search).

"Službu Executive Search spočiatku využívali takmer výlučne zahraničné spoločnosti, ktoré náklady spojené s vyhľadaním a výberom ľudí na kľúčové pozície vnímali ako strategickú investíciu," vysvetľuje Ján Menkyna. "Na tento spôsob výberu ľudského kapitálu sú zvyknuté zo zahraničia, a tak dokážu poskytovať kvalitný brífing. Vedia, čo môžu v ktorej fáze očakávať, a ako majú pristupovať k poradcovi, ku kandidátom a k celému procesu."

SkryťVypnúť reklamu

Slabá stránka firiem: neschopnosť definovať

požiadavky na kandidáta

Ani s firmami-zadávateľmi to niekedy nie je jednoduché. Najväčším problémom je, že nevedia dostatočne presne definovať, akého človeka vlastne potrebujú. Často sa to netýka natoľko vlastného "popisu práce kandidáta", ako skôr jeho osobnostných charakteristík. Problémom býva aj schopnosť reálne posúdiť, aký čas potrebuje agentúra na vyhľadanie kvalitného uchádzača - a nakoniec spolupráca stroskotá na ich neschopnosti rýchlo sa rozhodnúť. "Zavolajú do agentúry s tým, že už včera bolo neskoro, a potom im veľmi dlho trvá, kým schvália ponúknutých uchádzačov. Takže dobrý kandidát má už dávno prácu inde, kým sa oni rozhodnú, že by mali

o neho záujem," hovorí Dagmar Sliacka.

SkryťVypnúť reklamu

Aj v tejto oblasti spolupráce hovoria niektoré personálne agentúry o problémoch a iné sú s klientmi spokojné. "Zahraničné firmy majú obvykle dobré personálne zázemie a najmä väčšie spoločnosti vedia jasne popísať charakteristiku pracovného miesta. Niekedy sa však stáva, že nepresne špecifikujú osobu, ktorú si na danom mieste predstavujú - dokonca si ujasňujú,

čo vlastne chcú, až v procese výberu kandidáta," hovorí Eva Sklenárová.

Ľubomír Dranga tiež tvrdí, že rozdiel v spolupráci so slovenskými a zahraničnými spoločnosťami pretrváva. "Zahraničné spoločnosti majú presnejšie definova-

né požiadavky na pracovníka

a dokážu uchádzačovi jasnejšie vysvetliť, čo môže v ich firme dosiahnuť hneď, čo o rok, a aké možnosti bude mať o päť rokov," hovorí. Pridáva ešte jednu skúsenosť: "Slovenské firmy agentúram dôverujú málo a snažia sa ušetriť tým, že si vyberajú lacnejšie alebo zadajú požiadavku viacerým agentúram. Podobné špekulácie sa im vracajú v tom, že nedostanú z pracovného trhu najlepších a ani jedna agentúra pre nich nerobí naplno."

SkryťVypnúť reklamu

Pre zahraničné firmy je spolupráca s personálnymi agentúrami výhodná aj v inom smere - agentúry im pomôžu zorientovať sa

na slovenskom trhu práce. "Zahraniční investori zväčša vnímajú personálne agentúry ako flexibilné, rýchle a elegantné riešenie pri nábore. Navyše im poskytujeme reálne informácie - a to nielen o platovej štruktúre," hovorí Monika Voláková.

"V tomto smere by som nerozlišovala zahraničné a slovenské firmy, lebo v našich podmienkach tak či tak väčšinou na zodpovednom mieste sedí slovenský manažér pre ľudské zdroje," konštatuje riaditeľka slovenského zastúpenia spoločnosti Target Mariana Turanová. "Rozdiely však sú a veľké. Máme klienta, ktorý nám dodá presný popis hľadanej pozície, umožní nám stretnutie s líniovým manažérom, ktorý hľadá kolegu a má na výber dostatok času - teda aspoň dva mesiace. Takže môžeme dôkladne prehľadať trh a dodať čo najkvalitnejších kandidátov. Na druhej strane máme klienta, ktorý nám dá zadanie pozície v krátkom telefonáte a už na druhý týždeň volá, kde sú kandidáti. Predstava, že Executive Search firma nájde vysoko špecializovaného kandidáta alebo top manažéra za jeden týždeň je naivná," dodáva M. Turanová.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúry sa niektorým

oblastiam na trhu práce venujú menej

Zrejme sa teda ani firmy na Slovensku nedokážu rovnako dobre orientovať v produktoch, ktoré ponúkajú rôzne personálne agentúry. Niektoré firmy však tvrdia, že personálne agentúry nemajú jasne definované svoje pole pôsobnosti. A špecifické problémy avizujú firmy, ktoré podnikajú v oblasti stavebníctva. Tvrdia, že sa žiadna z personálnych agentúr pôsobiacich na Slovensku nezaoberá oblasťou stavebníctva - ak hľadáte stavbyvedúceho, rozpočtára alebo architekta a žiadneho dobrého osobne nepoznáte, máte jednoducho smolu. "Alebo sú títo ľudia rozchytaní, lebo náš trh práce je príliš malý, alebo na slovenskom trhu jednoducho nie sú," hovorí vedúca personálneho oddelenia stavebnej firmy Hornex Mária Páteková. "Pracovníci z agentúr sú ochotní, milí, ale keď hľadáme rozpočtára, dostaneme od nich ten istý životopis, ktorý sme dostali ako odpoveď na náš inzerát. Ani jedna z agentúr, ktoré som oslovila jednoducho nemala databázu týchto profesií. Takže potom zrejme hľadajú takým istým spôsobom ako my - inzerátmi a na internete."

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší problém vidí Mária Páteková v tom, že ľudia, ktorí

do firmy prišli prostredníctvom agentúry, väčšinou aj odišli ešte počas skúšobnej lehoty, pretože ich kvality neboli také, ako agentúra deklarovala. "Oni sa proste snažia predať svojho kandidáta, ale niekedy výsledok nie je dobrý. Ja mám lepšie skúsenosti s hľadaním na internete," hovorí Páteková. "Dáva si tam inzeráty veľa ľudí, je to lacné, rýchle a pružné."

Ľudia majú neraz pocit, že personálne agentúry sa orientujú skôr na vyhľadávanie manažérov, pretože o tých je veľký záujem a ostatným oblastiam sa tak nevenujú.

Ale občas sa stane aj malý zázrak a s výsledkom hľadania aj v takejto špecifickej oblasti sú spokojní všetci - firma, kandidát aj personálna agentúra. "Robil som vedúceho montážnych robotníkov na stavbách, potom som pracoval roky aj v zahraničí, takže sa dohovorím aj po nemecky, ale prácu som si hľadal takmer pol roka. V agentúrach som sa dostal väčšinou maximálne do druhého kola - vraj som pristarý," hovorí 45-ročný Marián Sokolský: "Bol som už dosť znechutený, keď sa mi podarilo prejsť až do posledného kola - na pohovor so samotným šéfom firmy. A ten vyhlásil, že som presne to, čo už dlho hľadá a poslal špeciálne poďakovanie pracovníkom agentúry, ktorá ma do jeho firmy poslala."

SkryťVypnúť reklamu

(gal)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 062
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 104
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 014
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 991
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 470
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 077
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu