Tento spôsob štúdia nie je určený každému záujemcovi. Náročný je na sebadisciplínu, vôľu niečo dokázať, treba byť náročný k sebe samému a mať zdravú dávku sebadôvery a samostatnosti. To znamená, že predpokladá určité vlastnosti študenta. Vysoké nároky kladie i na inštitúciu, ktorá túto metódu vzdelávania využíva a aplikuje. Ide predovšetkým o metodickú náročnosť spracovania študijných materiálov tak, aby osobnú absenciu pedagóga študujúci pociťoval čo najmenej. Kontakt s pedagógom zabezpečovali v minulosti klasické prostriedky komunikácie, pošta, neskoršie fax. Veľkým medzníkom vo vzájomnej komunikácii študenta a lektora je využitie elektronickej pošty. Študent pracuje individuálne so svojím študijným materiálom, využíva ďalšie didaktické pomôcky podľa toho, v ktorom kurze študuje. Prípadné problémy počas štúdia, ale i jednotlivé plnenie študijného plánu vo forme spracovania domácich úloh, konzultuje so svojím lektorom e-mailovou formou.
Výhodou je predovšetkým veľká úspora času. Študent je oslobodený od dochádzania do kurzov. Čas, ktorý tým získava, môže v plnej miere využiť pre samotné štúdium. Vypracovávanie čiastkových úloh či odborné poradenstvo pedagóga je často kombinované s odkazmi na zaujímavé stránky zaoberajúce sa danou problematikou. Zároveň sa skracuje priebeh komunikácie, kontrolné úlohy dostane lektor po odoslaní študentom za niekoľko sekúnd.
V poslednom období evidujeme elektronickou poštou už viac ako 60 % došlých prác študentov k nám. Celý systém komunikácie, časť študijných materiálov a vedenie pedagogickej evidencie je prevzatý z materskej spoločnosti Humboldt Wien. Našimi študentmi sú prevažne tí, ktorí nemajú čas na klasický spôsob vzdelávania sa formou návštevných kurzov a disponujú vyššie spomínanými osobnostnými vlastnosťami. Za uplynulých 12 rokov existencie Humboldtovho inštitútu na Slovensku prešli našimi vzdelávacími aktivitami tisícky študentov. To dokazuje, že dištančná forma vzdelávania v spojení s e-mailovou komunikáciou sa približuje k moderným metódam
e-Learningu, ktoré sú obľúbené vo všetkých vrstvách obyvateľstva. Študent sa môže rekvalifikovať, nadobudnúť jazykové vedomosti, získať potrebné certifikáty na uplatnenie v praxi a na pracovnom trhu.
Cieľom Humboldtovho inštitútu je zvýšiť vedomosti študentov, napomôcť im uplatniť sa na trhu práce nielen na Slovensku, ale i v ostatných krajinách Európskej únie. (pr)