Etika a korektnosť v personálnej inzercii

Personálna inzercia je už roky súčasťou reklamného trhu. Napríklad v Spojených štátoch amerických tvorila na internete v štvrtom štvťroku minulého roku 228 miliónov dolárov, t. j. 8,5 percenta z celkového objemu internetovej reklamy . Podľa Newspaper ...

Personálna inzercia je už roky súčasťou reklamného trhu. Napríklad v Spojených štátoch amerických tvorila na internete v štvrtom štvťroku minulého roku 228 miliónov dolárov, t. j. 8,5 percenta z celkového objemu internetovej reklamy . Podľa Newspaper Association of America (NAA) bol v tom istom období objem riadkovej inzercie v tlačených médiách viac ako 1,368 miliardy dolárov. A podľa údajov Asociácie internetových médií (AIM) aj na Slovensku podiel personálnej inzercie na celkovom objeme internetovej reklamy presahuje 20 percent.Pokiaľ je však personálna inzercia - či už plošná alebo riadková - súčasťou reklamného trhu, musia sa na ňu vzťahovať pravidlá štandardné pre tento trh. Aj preto, že personálna inzercia sa dotýka ľudí v krízových životných situáciach, ktorí sú ľahšie ovplyvniteľní zvolenou formou reklamy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V praxi sa často stretávame aj s formami personálnej inzercie, ktorá buď priamo porušuje zákon, alebo k porušeniu nabáda. Veľmi bežnými sú napríklad ponuky nelegálnej práce do zahraničia, či práca v tzv. pyramídových schémach. Za neetickú treba považovať aj reklamu, ktorá poskytuje nepravdivú informáciu o voľnom pracovnom mieste alebo spoločnosti. Skresľujú sa často informácie o ponúkanom plate, prípadne charaktere či náplni práce. Je nekorektné lákať ľudí pod falošnými zámienkami a v skutočnosti im ponúkať úplne iný druh práce. Jednou z menej známych, ale aj ťažko identifikovateľných foriem klamlivej inzercie sú inzeráty niektorých, najmä zahraničných agentúr, ktoré neponúkajú reálne existujúce voľné pracovné miesto, ale slúžia na získavanie životopisov uchádzačov do databázy.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že legislatíva sa v Zákone o reklame (147/2001), Zákone o nelegálnej práci (82/2005), antidiskriminačnom zákone (365/2004) a ďalších, dotýka personálnej inzercie a jej etickosti len okrajovo, obsahuje klauzuly, s ktorými sa táto forma inzercie dostáva do rozporu. Ide napríklad o ustanovenia § 3 zákona o reklame, ktoré hovoria, okrem iného, že reklama nesmie byť klamlivá, nesmie zneužívať dôveru spotrebiteľa, nesmie navádzať na protiprávne konanie. Podobné ustanovenia obsahuje aj etický kódex Rady pre reklamu a pritom za desať rokov jej existencie sa nenašiel ani jeden nález Arbitrážnej komisie v oblasti personálnej inzercie. Samozrejme, nie je to vina rady, ale neexistujúcich podnetov na túto tému.

Cesta na zvýšenie miery etiky a korektnosti v personálnej inzercii však existuje. Aj bez zvýšenia regulačnej úrovne štátu prostredníctvom zákonov. Keď v roku 1997 vznikal server www.profesia.sk, jedným z kľúčových cieľov bolo vytvoriť dôveryhodné médium s korektnými informáciami o trhu práce. Tento cieľ sa javil ako úplne samozrejmý pri pohľade na bežnú riadkovú inzerciu v slovenskej tlači, kde väčšina inzerátov vzbudzovala pochybnosti o korektnosti ponúkanej práce. Podobne vyzerala aj väčšina internetovej inzercie súvisiacej s trhom práce.

SkryťVypnúť reklamu

V snahe zvýšiť mieru etiky a korektnosti v personálnej inzercii sme stanovili prísne kritériá na zverejnenie pracovnej ponuky (a podobne aj na zaradenie životopisu do databázy na www.profesia.sk). V praxi to napríklad znamenalo odmietnuť mnohých potenciálnych klientov, ale aj zvýšiť počet zamestnancov, ktorí kontrolovali zverejnené údaje o pracovných ponukách. A počas uplynulých rokov sme tieto pravidlá ešte sprísňovali a upravovali.

Dnešný stav personálnej inzercie na www.profesia.sk jednoznačne potvrdzuje správnosť rozhodnutia. Profesia, a prostredníctvom nej aj trh internetovej personálnej inzercie, sa v súčasnosti teší dôvere všetkých typov spoločností, aj uchádzačov o zamestnanie.

Naša doterajšia cesta zároveň ilustruje, že aj keď neexistujú dostatočné regulačné mechanizmy zo strany štátu, možno zlepšiť úroveň etiky prostredia aj vlastnou reguláciou hráčov na trhu. A aj keď takéto rozhodnutie môže v krátkodobom horizonte viesť k strate istých príjmov, v dlhodobom horizonte sa ukazuje ako rozumné a ekonomicky výhodné.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Dalibor JakušProfesia, spol. s r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 157
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 000
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 750
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 089
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 433
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 531
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 043
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 600
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu