BRATISLAVA – Súkromní vysielatelia žiadajú, aby verejnoprávne médiá Slovenská televízia a Slovenský rozhlas nemohli vysielať reklamu. Podľa predsedu Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Andyho Hryca je to nespravodlivé. Verejnoprávne médiá žijú z koncesionárskych poplatkov, dotácií od štátu a aj z reklamy. Súkromné len z reklamy.
Vláda vlani zaplatila za STV dlh vo výške 565,6 milióna a za SRo 361,4 milióna korún. Na začiatku roku 2002 vláda rozhodla, že za rozhlas zaplatí ďalších 122 miliónov a vyhlásila, že je pripravená vypomôcť aj televízii. Argumentácia STV, že nemôže prežiť pre zvyšovanie cien telekomunikácií, je podľa Hryca účelová. „Ak by to bolo tak, držitelia licencií by nemohli existovať. My máme tie isté ceny a vieme vyžiť,“ povedal rozčúlene.
Systém hospodárenia v STV Hryc prirovnal k systému čiernej diery. „Za uplynulé obdobie vláda verejnoprávnym médiám kompenzovala dlžoby vo výške 1,049 miliardy. Do verejnoprávnych médií peniaze neustále pritekajú, ale čudným spôsobom sa dostávajú preč.“
S Hrycom sa zhodol aj Vladimír Repčík, generálny riaditeľ TV Markíza. Hovoria, že keby podobným spôsobom šafárili aj súkromné médiá, dávno by tu neboli.
Podľa Jarmily Grujbárovej, riaditeľky kancelárie licenčnej rady, boli komerčné aktivity v STV a SRo myslené skôr ako doplnkový zdroj financovania verejnoprávnych médií. Ale v súčasnosti sú od týchto zdrojov závislé.
Podľa mesačníka Stratégia bola v minulom roku v televíziách odvysielaná reklama za viac ako sedem miliárd 800 miliónov korún. Televízii Markíza pritom patrilo 84 percent reklamného koláča, dva programy Slovenskej televízie zabrali okolo 15 percent.
(hr)