ič" znamená nielen výklenok, ale aj špeciálne miesto v rámci istej štruktúry. Zdá sa mi, že nejaký ten výklenok na schovanie sa pred istými televíznymi reláciami, by sa nám poniektorým zišiel.
A tam, kde hrá Studenková s Vašutom, to je čo? Vašut už nie je? Je teda na STV? Nie? Tam je teda Farkaš? A kde je potom Vašut? A prečo už nie je? A Desperado vypadol či nevypadol? A odkiaľ vlastne mal vypadnúť? VyVolení, to sú tí, čo sa kúpu v jakuzze? Či to je v Big Brother? A ktorí sa to stále sprchujú? A tých druhých moderuje kto? Desperado je vlastne ktorý?
Diskusie medzi kolegami pri obede či rozhovory u kaderníka začínajú byť peklom. Na dnešnej mediálnej scéne sa orientuje len málokto. Striedanie rôznych sérií Sexu v meste na rôznych kanáloch, ktoré ešte viac mieša partnerov štyroch kamarátok, ako to pôvodne tvorcovia mysleli, je oproti tomu iba celkom nevinnou zábavou programových pracovníkov.
Internetové stránky by mohli zúfalým divákom pomáhať v orientácii. "Adama trápi, že Katka neprijala jeho pokus o zmierenie a náramok kúpil vlastne zbytočne. Svedkom hádky je Marta, ktorú zasa prekvapí cena náramku." Alternatívne: "Zatiaľ čo Drahoš v divadle ubezpečuje Sibi o svojej láske, Zdenka oznamuje Eve to, čo prednedávnom videla na vlastné oči. Drahoš má partnerku. Eve je to celkom jedno. Na ďalšie rozptýlenie je tu romantická chvíľa pre Máriu s Martinom a do hry vstupuje aj Fero, ktorý sa zbližuje s Evou. Medzitým sa však schyľuje k desivému stretnutiu. Na ceste k Sibi je Drahoš, kde bude aj Edva."
Už ste v obraze?
Ani obsah predchádzajúceho dielu však nemusí byť podobne banálny. Česká televízia ponúka na internete okrem komplexného info k jej novému seriálu Dobrá čtvrt odkaz na FanClub, mediálne ohlasy, rozhovor s autorkou ba i chat s režisérom Karolom Smyczkom a hlavnou predstaviteľkou Marthou Issovou. Diváci seriál prijali, sleduje ho takmer pätina populácie, Česká televízia dosahuje týmto pôvodným seriálom takmer 40-percentný podiel na trhu. Ešte vzácnejšie je že, až 79 percent takmer z 1800 diskutujúcich na stránke seriálu ho považuje za výborný, ďalším 13 percentám sa "len" páči, pričom iba pre 5 percent návštevníkov je stratou času. Scenáristka Lucia Konášová môže ísť teda spokojne na pivo.
To sa veľmi neodporúča tvorcom našich dvoch konkurenčných seriálov, ktorí sa už len z diskusných príspevkov na internete dozvedia všeličo. Čísla sledovanosti nehovoria všetko, ale aj tak: niečo nad 5 percent pre Rodinné tajomstvá na STV, a hoci aj dvakrát viac pre seriál Medzi nami na Markíze zatiaľ nie je víťazstvom. Ordinácia v ružovej záhrade na Nove získava asi 15 percent a celú tretinu divákov.
Na chvíľu si nevšímajme kvalitu samotných slovenských seriálových produktov, poďme sa len poprechádzať po internete.
Markíza ponúka k seriálu Medzi nami okrem stručných obsahov jednotlivých dielov, shopu či diskusie aj kompletnú charakteristiku postáv ba aj ich rodostrom s fotografiami. Ak veľmi túžite pochopiť kto je kto, dozviete sa. V tomto ohľade je zahraničná licencia s jej profesionálnym know-how cenná. Jednotlivé časti nájdete aj vo webovom archíve Markízy, sledovať ho teda môžu ešte aj Slováci v zahraničí.
Slovenská televízia neponúkla k svojmu dlhoočakávanému seriálu nijakú podobnú pridanú hodnotu. Jednotlivé diely zbytočne hľadáte v internetovom archíve STV, seriál nie je otitulkovaný pre nepočujúcich, jeho stránka bola zriadená dávno po začatí seriálu, navyše ani nie samotnou STV. Keď tento článok píšem, nie je na nej nič, okrem prelínajúcich sa fotiek podfarbených hudbou, ak nerátam promo text: "Rodinné tajomstvá - Veci, ktorými žijeme, ale nechceme o nich hovoriť."
Niekomu sa skutočne o Rodinných tajomstvách vôbec nechcelo hovoriť. "Naše túžby. Naše lásky. Naše šťastie, nádej, ale aj beznádej a smola. Niečo, čo je iba naše," pokračuje text. Takéto promo skutočne môže byť iba naše.
Opakovať náreky na úroveň komunikácie všetkých veľkých bratov a ich malých sestier je na našom Slovácku zbytočné. Ak by však niekto ponúkol niečo iné, nechce sa mi veriť, že by aj na našom mediálnom trhu nenašiel to povestné "niche". Slovenská televízia nateraz ponúka iba slovenské nič. Čaká sa na november, keď príde Supernič.
Autor: Text: ZUZANA ULIČIANSKA