Bude chlieb drahší? Pekári o tom musia presvedčiť obchodnú sieť. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME JÁN KROŠLÁK
BANSKÁ BYSTRICA, BRATISLAVA - Slovenskí pekári sa snažia presadiť zvýšenie cien pečiva a ďalších pekárenských výrobkov. Do troch rokov plánujú zdvihnúť ceny dvojnásobne a začať so zdražovaním chcú už v decembri. Zdôvodňujú to príliš nízkymi predajnými cenami, ktoré nestačia pokrývať ich rastúce náklady. Zo súčasných nízkych cien obviňujú obchodné reťazce, ktoré chcú teraz prinútiť na zmenu ich cenovej politiky.
Rastúce náklady
Podľa zväzu pekárov, cestovinárov a cukrárov majú vzrásť ceny od decembra o sedem až desať percent. Predseda zväzu Milan Rusina však dodal, že v ďalšom období ceny stúpnu až o 20 percent a do troch rokov sa majú zdvojnásobiť. Takéto vyhliadky znamenajú, že ľudia v obchodoch zaplatia od decembra denne o približne päť korún viac za chlieb a rožky a ak ceny stúpnu o 20 percent, tak to bude takmer desať korún na jeden nákup v potravinách.
"Úpravy cien pekárskych výrobkov sú nevyhnutné. Nemôžme dlhodobo držať ceny na dnešnej úrovni. Už roky naši členovia pracujú na hranici rentability," povedal Rusina. Zachovanie súčasnej cenovej hladiny považuje za neúnosné pre rastúce náklady. Za príčinu ich rastu označil zdražovanie energií, zákonných poistení a miezd.
Pekári sa chystajú presvedčiť o nevyhnutnosti rastu cien obchodné reťazce, ktoré sú teraz ich najdôležitejšími obchodnými partnermi. "Som presvedčený, že sa dohodneme," povedal Rusina, ktorý je na čele zväzu združujúceho 251 členov s osemtisíc zamestnancami a so 75-percentným podielom na pekárskom trhu. Hoci žiadne nátlakové akcie zatiaľ pekári nepripravujú, sú ochotní vypovedať s reťazcami nevýhodné zmluvy.
Začnú rokovať
Adrián Ďurček, predseda COOP Jednota Slovenska s najväčšou sieťou predajní na Slovensku, je pripravený rokovať. "Budeme rokovať, ale neviem si dosť dobre predstaviť, že na strane obchodníkov vznikne podobná spoločná dohoda ako na strane pekárov. V tom prípade sa ťažko zhodneme na nejakom jednotnom náraste cien," povedal Ďurček. Návrh na 7-percentný rast cien od decembra považuje za zveličený. "Je skoro nemožné očakávať 7-percentný rast. Myslím si, že by bol neoprávnený. Okrem toho je našou povinnosťou vzhľadom na našich zákazníkov tlačiť ceny dole," dodal.
Hovorkyňa Tesco Oľga Hrnčiarová povedala, že pri všetkých rokovaniach je cena výsledkom dohody dvoch strán. "Cena je jeden z bodov rokovaní, ale sú aj ďalšie, ako je kvalita, či schopnosť zabezpečiť stabilné a pravidelné zásobovanie," povedala Hrnčiarová. Na otázku, či Tesco je náchylné zvýšiť cenu, neodpovedala. Spoločnosť Carrefour zásobuje svoje obchody prevažne vlastným pečivom. "Gro pekárenských produktov si zabezpečujeme sami, ale sme ochotní diskutovať o tom, čo nakupujeme zvonku," povedala hovorkyňa Carrefouru.
Ceny potravín vrátane chleba a obilnín, ktoré tvoria zhruba tri percentá výdavkov spotrebiteľov, už niekoľko mesiacov klesajú, prípadne stagnujú. Ekonomickí analytici to často vysvetľovali rastom konkurencie na trhu po príchode veľkých obchodných sietí. Šéf Jednoty súhlasí s vplyvom konkurencie, ale odmieta názor pekárov o diktáte cien zo strany reťazcov. "Takéto obvinenia odmietam. Nikto z nás (reťazcov) nemá také postavenie, ktoré by umožňovalo spraviť niekoho závislým. Je pravda, že sme v rokovaniach tvrdí, ale to je dané práve konkurenciou," povedal Ďurček.
Autor: JURAJ JAVORSKÝ