Jan Budař je aj autorom scenára a hudby k filmu. FOTO - CONTINENTAL FILM
Hrubeš a Mareš sú kamaráti do dažďa (Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště) l ČR 2005 l 116 minút l Námet a scenár: Jan Budař a Vladimír Morávek l Réžia: Vladimír Morávek l Kamera: Diviš Marek l Hudba: Jan Budař l Hrajú: Jan Budař, Richard Krajčo, Miroslav Donutil, Iva Janžurová, Magdaléna Borová, Robert Roth, Stella Zázvorková l Premiéra v SR: 13. októbra
Veta predchádzajúca väčšinu nehôd a katastrof vraj znie: "Čo sa stane, keď spravíme toto?" Vladimír Morávek, tvorca piatimi Českými levmi ocenenej Nudy v Brne skúsil, čo sa stane, keď zmieša piate cez deviate z prednovembrového aj súčasného kaleidoskopu českej politiky i zábavy, okorení citátmi z aktuálnych filmov a zabalí do mozaiky "trendových" filmárskych postupov. Vyšiel z toho český postmodernizmus. Alebo aspoň paródia naň. Ťažko odhadnúť, či zamýšľaná.
Množstvo rôznorodých informácií o príbehu i jeho aktéroch, ktoré sa v médiách objavili počas nakrúcania, smelo konkuruje mediálnej pozornosti sprevádzajúcej pred rokmi Svěrákov Tmavomodrý svet blahej pamäti. Zmätok znásobujú zábery z propagačných trailerov, ktoré vo filme nie sú, zoznamy postáv (a ich interpretov), ktoré v kine neuvidíme. Dokazujú, že výsledný zostrih sa veľmi líši od pôvodného autorského zámeru. Napokon - strihač Jiří Brožek vraj spracovával 97 hodín záznamu!
Prílišná publicita v českých médiách však môže filmu uškodiť. Sotva totiž splní akékoľvek divácke očakávania. Na rozdiel od Nudy v Brne nie je kompaktný, vycizelovaný, ba ani optimistický. Divadelný režisér Morávek síce opäť recykluje princíp Blbého a blbšieho, ale po formálnej stránke prešiel od dokonale naštudovanej inscenácie klasického kamenného divadla k improvizáciám experimentálnej scény malých foriem. Rôzne roviny, vrstvy, spodné prúdy necháva plynúť akoby odnikiaľ nikam, nesnaží sa pointovať, ba ani vysvetľovať, zdôvodňovať.
Príbeh o priateľstve Václava Hrubeša a Pepu Mareša scudzuje hlasom komentátora, používa princíp filmu vo filme i filmu o filme, chvíľami je skratkovitý až minimalistický, hneď nato priam dokumentaristicky únavne opisný, skĺza k opisom málo podstatných postáv a ich vlastných príbehov.
Výsledkom je pestrofarebný smutno-smiešny zmätok. Chaos založený na karnevalizácii českej pop kultúry, kde sa popri Hane Zagorovej objaví Ester Kočičková aj Anička Dajdou. Veď i predstavitelia titulných postáv Jan Budař a Richard Krajčo sú nielen hercami, ale aj lídrami hudobných skupín. Stellu Zázvorkovú, Miroslava Donutila a Ivu Janžurovú necháva režisér utvárať priam kvintesencie ich typických tradičných postáv.
Film tvorí zmes starosvetských gýčov s aktuálnymi agresívnymi bezduchosťami, ale i nespochybniteľnou kvalitou, pričom autori nekategorizujú, nehodnotia. Akoby na svet hľadeli očami mentálne nevyvinutého Mareša. Je prototypom súčasníka, neschopného rozlišovať kvalitu, utopeného v stoke informačných a zábavných kanálov, kde sa už dávno rozpustili hranice medzi politikou a šoubiznisom, spravodajstvom a fikciou, umením, poklesnutou zábavou a nudou.
Akoby do Hrubeša a Mareša Morávek s Budařom vložili všetko, čo im zišlo na um počas nakrúcania Nudy v Brne. Chcú vypovedať všetko o všetkom a odrazu. No všetko zhustené do jedného bodu - to je vlastne vesmír v momente veľkého tresku.
Obsahuje eventuality všetkého, no sám osebe je ničím.