Parfumový priemysel, v ktorom ročný obrat pohybuje okolo piatich miliárd dolárov, sa na Valentína raduje z boomu. Najrozličnejšie vône rapídne opúšťajú regály obchodov a putujú na krky, zápästia a iné miesta tela, pod ktorými pulzuje krv. Zvodná moc voňaviek je známa už celé stáročia.
Fascinácia vôňou patrí k základným zložkám ľudskej podstaty. „Čuch je jediným zmyslom, ktorý ide priamo do pamäťovej a sexuálnej časti mozgu,“ tvrdí Annette Greenová, publicistka a predsedníčka newyorskej Fragrance Foundation. „Lekári skúmali mechanizmy vôní a došli k záveru, že väčšina ľudí si vyberá vôňu podľa vnemov z raného detstva, čiže hlavne podľa vône matkinej kuchyne, záhrady, prvej lásky. Niečo zacítite, nemáte k tomu žiadne vysvetlenie ani postoj, ale vnem pokračuje priamo do mozgu a tam sa ukladá. Okamžite vyvolá citovú a pamäťovú reakciu.“
Pre väčšinu predajcov je deň sv. Valentína druhý najvýznamnejší po Vianociach. „Na Valentína sa snažíme rozvíriť hladinu, lebo s týmto dňom spájame ‚story‘,“ hovorí Andrea Robinsonová, predsedníčka Ralph Lauren Fragrances Worldwide. „Patríme k prvým firmám – vďaka jedinečnému názvu parfumu – ktoré zavoňali príležitosť, akú predstavuje Valentín, ak sa do veci vloží len trochu snahy.“ Voňavky Romance sa predá vo februári asi 11 percent z celoročného objemu. Kľúčovým prvkom pri predaji, od reklamy cez pultový dizajn v obchode až po nákupné tašky, je systém „celý balíček“ a dobré ceny. Ak si napríklad kúpite Ralph Lauren Romance alebo Romance Men, môžete si dať vygravírovať na strieborný talizman v tvare srdca, na ceduľku alebo na samotný flakón ľubovoľné valentínske iniciály.
„Moja žena má rada Tresor od Lancome. Šiel som okolo obchodného domu Macy‘s, zastavil som sa a kúpil celú sadu,“ hovorí Newyorčan Steve Pothos. Vplyv známych značiek priznáva 63 percent z 1500 opýtaných užívateliek parfumov, pričom ich voľbu ovplyvňujú okrem návrhárov aj celebrity. Na mladšie ženy, 15-až 34-ročné, najviac zaberajú populárne názvy značiek, ale sú ochotnejšie kupovať aj nové vône, zatiaľ čo ženy 35-až 64-ročné sú verné klasickým arómam.
Čoraz viac zákazníkov má špecializované obchody, ktoré získavajú oproti klasickým obchodným domom stále väčší podiel na tržbách. Aj internetové nákupy majú budúcnosť – pobočka veľkého amerického obchodného domu Federated Department Stores ponúka takto 130 dámskych a 50 pánskych parfumov.
Podľa Dawn Robertsonovej, šéfky zákazníckeho oddelenia Federated Department Stores, sa na Valentína predávajú najviac vychytené nové vône a hoci tohto roku muži nakupujú viac než inokedy, asi 88 percent zákazníkov si kupuje parfum pre seba. Odtienky vôní, tak ako iný módny tovar, sa cyklicky obmieňajú, takže staré veci sa vracajú. Klasika existuje v tejto brandži bok po boku s novosťou. Pri internetových obchodoch sú novinky kľúčové, ale „tradičné parfumy ako Chanel No. 5 a Happy od Clinique sú stále bestsellermi,“ hovorí Robersonová.
Na tohtoročného Valentína je novinkou Le Feu D‘Issey Light od Isseyho Miyakeho v okrúhlom ružovom púzdre pre ženy a L‘ Eau D‘Issey v modrom púzdre pre mužov. Na puzdre sa pri stlačení pásika vzadu vytvorí efekt „pulzujúceho srdca“.
Vôňa nepríjemná pre jedného človeka môže byť pre druhého pôžitkom. Keď začala publicistka Annette Greenová pred vyše 40 rokmi pracovať pre Fragrance Foundation, parfum bol pre americkú ženu luxusom na mimoriadne príležitosti. „Muži strašne radi darúvajú vône, lebo si nemusia lámať hlavu s veľkosťou a tvarom,“ poznamenáva dnes a dodáva, že vôňa by sa mala darovať spolu s bonboniérou.
Jo Maloneová, britská parfumeristka a obchodníčka, ktorá povýšil tvorbu vôní na umenie, hovorí, že keďže ruža je známym symbolom lásky, Valentín je skvelou príležitosťou dať si ju na seba v podobe parfumu, lebo „muži ju majú radi na ženách a ženy samy na sebe. S vôňou si môžete spojiť krásne spomienky na osobu, ktorú si vybavíte zakaždým, keď privoniate k danému parfumu.“
REUTERS