* Prierezovú výstavu všestranného výtvarníka Teodora Lugsa otvorili v Českom centre v Bratislave.
Expozícia obsahuje výber olejomalieb, kovových a drevených asambláží i objektov z pálenej a nepálenej glazovanej keramiky, dovedna 35 diel z rokov 1958 až 1999. Medzi nimi sú vtipné plastiky a figuratívna tvorba s najfrekventovanejším motívom ženy a ženského aktu. „Lugs vychoval tri generácie slovenských keramikárov, ktorí dnes predstavujú jadro súčasnej modernej i postmodernej keramickej tvorby,“ uviedol kurátor výstavy Bohumír Bachratý.
Pražský rodák T. Lugs (1919) absolvoval Štátnu odbornú školu keramickú a Umelecko-priemyselnú školu v Prahe. Výstava Keramika – obrazy – sochy potrvá do 28. februára.
* Súčasné umenie z Burgenlandu predstavuje bratislavskej verejnosti rovnomenná výstava v Galérii mesta Bratislavy. Prehliadka diel súčasných rakúskych výtvarníkov pochádza zo zbierok Spolkovej artotéky, ktorá bola založená po druhej svetovej vojne a umelecké diela nielen nakupuje, ale ich aj prezentuje na výstavách doma i v zahraničí. Ako uviedla Marcela Mokráňová z Rakúskeho kultúrneho fóra prostredníctvom Spolkovej artotéky podporuje Rakúsko súčasnú umeleckú tvorbu. Názov výstavy poukazuje na spoločný pôvod vyše 50 umelcov zastúpených na výstave v rakúskej spolkovej krajine Burgenland. Medzi výtvarnými prácami sa nachádzajú diela medzinárodne renomovaných umelcov ako je Walter Pichler, Peter Pongratz, Martha Jungwirth a Elfe Fria. Svoje miesto však majú aj predstavitelia mladšej generácie ako Maria Hahnenkamp, Heimo Lattner, Friedrich Eckhardt a Rita Vitorelli. Výstava bude otvorená do 31. marca.
PEZINOK
Multimediálny festival s dôrazom na spolunažívanie, problémy a charakteristiky rôznych etník bude dnes v Pezinku. V malej sále kultúrneho domu sa uskutočnia filmové projekcie dokumentov z južnej Afriky, Austrálie a iných krajín. V salóniku budú besedy s cestovateľmi spojené s diaprojekciou o Afganistane, Indii a Nepále. Dianie vo svete priblížia aj fotografické výstavy Jana Šibíka a Tomáša Vargu. Etnofestival vyvrcholí koncertom, na ktorom sa predstavia bratislavská kapela No stamps band, z Čiech Zuzana Navarová so skupinou KOA ovplyvnenou latinskými rytmami, maďarská formácia Korai Oröm s troma bubeníkmi a štyrmi dídžejmi, ktorí sa postarajú o popolnočnú tanečnú party. Program Etnofestivalu sa začne o 11.00.
V Štátnej galérii v Banskej Bystrici je inštalovaná súborná výstava tvorby jedného zo zakladateľov slovenskej moderny – Imricha Weinera-Kráľa. Kurátor výstavy Ján Ábelovský ponúka divákom doteraz najširšie spracovanie Weinerovho diela, ktoré je významné v hraniciach medzivojnového výtvarného umenia Slovenska, ale aj v oblasti európskeho modernizmu. Vo výbere približne 150 diel Imricha Weinera-Kráľa (1901 – 1978 ) sú aj obrazy, ktoré doteraz neboli na verejnosti prezentované. Výstava ponúka aj skriňový príborník z roku 1946 ozdobený 12 obrazmi od Weinera-Kráľa. Vystavené diela si možno pozrieť do 20. marca v expozíciách Štátnej galérie na Dolnej ulici.
KOŠICE
* Operatívne technické prostriedky a metódy, ktoré pred rokom 1989 využívala Štátna bezpečnosť na sledovanie politickej opozície a občanov, približuje výstava Nejen stěny měly uši, ktorú otvorili v košickom Slovenskom technickom múzeu. Exponáty výstavy tvoria najmä prístojne na priestorové a telefonické odpočúvanie a záznamová a fotografická technika. Medzi rarity patrí napríklad „ploštica“, ktorú v roku 1973 objavil v byte český reformný politik Zdeněk Mlynář. Výstava potrvá do konca februára.
* Až do júna môžu záujemcovia navštíviť výstavu s názvom Osobnosti vedy a techniky na Slovensku v košickom Slovenskom technickom múzeu. Ide o prezentáciu približne 40 nežijúcich osobností, ktoré významnou mierou prispeli k rozvoju vedy a techniky nielen na Slovensku, ale i vo svete a získali medzinárodné uznanie.
HUMENNÉ
* Sprostredkovať obraz o predstavách, obyčajoch a zvykoch, spojených s úmrtím a pochovávaním jednotlivých minorít na Slovensku, je cieľom výstavy V záhrade pokoja, ktorú tento týždeň otvorili vo Vihorlatskom múzeu v Humennom.
Výstava kladie osobitný zreteľ na etnickú a konfesionálnu mnohotvárnosť. Tvoria ju staré kríže, fotografické pohľady na cintoríny, historické odevy, v ktorých v minulosti pochovávali mŕtvych, snímky z českých kremácií a podobne. „Obyčajové tradície pri úmrtí a pochovávaní, ktoré sú súčasťou ľudského života, sú na Slovensku výsledkom špecifických historických procesov – aj o tom je celá výstava,“ povedal riaditeľ Ján Lukáč.