FOTO - IVANA LIPOVSKÁ
Ako to voláte? Život? Život je dnes ešte tak prílohou dobre napísaného životopisu, mediálnym produktom, témou postpostdekonštruktivistickej prednášky na sympóziu o orgazme a samote, exponátom virtuálnej autobiografickej výstavy či predmet samplovania. Už nijaké umenie žiť! Život ako na seba zamerané umenie.
"Hudba, ktorú vo výsledku počujeme, je vlastne iba klam, vôbec neexistuje, je čisto virtuálna, vzniká len počas trvania súboja jednotlivých trackov," vysvetľuje ON, "božský DJ" v monológu, ktorý si po škrtoch v texte nájdeme len v bulletine.
"Dá sa to tak povedať, dá sa povedať, že ..." intelektuálna televízna moderátorka Petra Polnišová v rozhovore s radikálnou umelkyňou na použitej videodokrútke opakuje dookola svoje kvázi intelektuálne tézy. A čo? Čo vlastne sa dá povedať k tomu všetkému?
Mnohé podobné divadelné hry na nových mediálnych trendoch len parazitujú, mladý nemecký autor Falk Richter má však analytický pohľad i vtipný nadhľad nad vecou. Svojich hrdinov vedie navyše s dramatickou istotou od štylizácie do štylizácie, takže nuda nehrozí. "Musíme byť autentickí," pripomínajú si, "inak nám nepredĺžia zmluvu". Myslí na zmluvu na 24-hodinovú on-line reality šou zo života dvoch bežných mladých ľudí.
ON je technik či DJ výborne "free, cool a in" zároveň. ONA je bývalá moderátorka, tá, ktorá v priamom prenose len hovorí a hovorí celé hodiny, čo jej príde na um - a vyzýva divákov, aby do relácie faxovali či telefonovali vo vidine výhry trička. Viktor Horján je výnimočne prirodzený a uvoľnený, obe jeho alternujúce partnerky Lucia Hurajová i Renáta Ryníková podávajú tiež veľmi koncentrované, nehysterické a pritom plnofarebné výkony. Hurajová má možno o niečo subtílnejší prejav, herectvo Ryníkovej je trochu radikálnejšie.
Marián Amsler text účelne skrátil, doplnil dynamickými strihmi, dobrým vedením hercov i výborným svietením. Produkcia teda pôsobí ako celok veľmi kompaktne, adekvátna je aj hudba Slavomíra Solovica. Scénická mikrobunka Evy Rácovej je opäť skvelou výtvarnou skratkou - vyložená namäkko, ako steny blázinca či nahrávacie štúdio, ale predovšetkým ako akási klietka. Klaustrofobický priestor je spojený s ostatným svetom cez videotechniku a telefón, v ktorom všetky problémy sú virtuálne - nevery, deti i varenie.
Na divadelnej produkcii Boh je DJ v štúdiu Arény si síce od všadeprítomných reality šou neoddýchnite, ale môžete sa na nich aspoň trochu pobaviť. Inak, prvá vylúčená z Big Brother Miriam sa pre médiá posťažovala, že vzťahy medzi spolubývajúcimi neboli podľa jej názoru veľmi úprimné. "Neľutujem, že som sa do tejto reality šou prihlásila. Je to pre mňa veľká skúsenosť," tvrdí prvá porazená, ktorá nabudúce skúsi šťastie v speváckej súťaži.
Divadlo Aréna, Bratislava * Falk Richter: Boh je DJ * Preklad a réžia: Marián Amsler * Dramaturgia: Eva Fifiková * Scéna a kostýmy: Eva Rácová * Hudba: Slavomír Solovic * Videodokrútky: Peter Kelíšek * Foto/design: Vladislav Obadal * Hrajú: Lucia Hurajová/Renáta Ryníková, Viktor Horján * Premiéra: 2. októbra