Čo najlepšie zaberá pri výučbe jazykov? A čoho sa naopak vyvarovať? Opýtali sme sa niekoľkých učiteľov, ktorí boli ocenení ministerstvom školstva za kvalitnú výučbu jazykov.
KVĚTA BISKUPIČOVÁ, angličtinárka, ZŠ Rajčianska, Bratislava: "Veľmi ťažko povedať pár slovami, čo považujem za pri výučbe jazykov za najdôležitejšie. Veď to je celá veda - pri malých deťoch musíte mať hračky, strašne veľa materiálov, ovládať akčné piesne, rôzne techniky - čím sú deti menšie, tým napríklad potrebujú viac pohybu, striedať miesta, rýchle aktivity s pomalými.
Spočiatku by sa deti mali učiť ako bábätká - najprv počúvať a rozumieť. Tento proces dnes už prebieha v škôlkach. Aj v prvom ročníku by to malo byť najmä počúvanie a hovorenie, a začiatok písania. V druhom ročníku sa už kladie väčší dôraz na čítanie, v 3. - 4. na písanie a začína sa s gramatikou. Tá je zložitá, takže sa doťahuje najmä v 9. ročníku.
Podľa mňa je najdôležitejšie, že žiak musí komunikovať, naučiť sa počúvať a odpovedať na to, čo od neho niekto chce. Ak vie toto, ostatné ide ľahšie."
MÁRIA BRIESTENSKÁ, francúzštinárka, Obchodná akadémia, Senica: "V prvom rade je u nás problémom malý počet vyučovacích hodín. Dve-tri hodiny týždenne, to je málo. Potom je to problém s učebnicami. Ja napríklad ako francúzštinárka mám učebnice odporučené ministerstvom školstva, ktoré sú síce veľmi dobré po gramatickej stránke, ale zastarané obsahom. Iné učebnice francúzštiny sú veľmi drahé, jedna stojí vyše tisícky. Ak sa žiaci učia francúzštinu ako druhý jazyk, je to pre nich veľa. Na druhej strane, aj keby sme si ich mohli kúpiť, problémom je, že sú stavané na väčší počet hodín, ako máme. Nestihneme prebrať, zopakovať a upevniť všetko tak, ako by sme mali.
Takže ja by som navrhovala pre zlepšenie výučby v prvom rade viac hodín jazyka a potom kvalitnejšie učebnice."
IVETA LIESKOVSKÁ, nemčinárka, Gymnázium Vrútky: "Súhlasím s tým, že učiť cudzí jazyk tri hodiny týždenne na školách je málo, pretože sa treba venovať aj komunikácii, aj slovíčkam, opakovaniu aj vysvetleniu gramatických pravidiel. Nie sú síce najdôležitejšie, ale bez nich to nejde.
Čo sa mne osobne osvedčilo pri výučbe dospelých, je zážitková metóda. Je to učenie pomocou kartičiek, vizualizácie, hrania rolí. Podobne, ako keď dieťaťu čosi ukážete, poviete, a ono to zopakuje. Mnohé veci som prebrala z Komenského, len sú viac rozpracované.
Treba teda najmä zaujať, napríklad aj inovatívnymi metódami. Pretože nie je dôležité, či my učitelia vieme cudzí jazyk, ale aby sme ho vedeli druhým podať."
(sr)