Cudzie jazyky sa u nás neučia tak, ako by si žiaci, učitelia a rodičia želali. Počet hodín jazykov je nízky, učebnice sú zastarané a dobrých učiteľov ťažko zohnať. Ak rodičia chcú, aby ich dieťa vedelo cudzí jazyk, často im neostáva iné, ako im zaplatiť doučovanie. FOTO - TASR |
Je známe, že výučba jazykov na slovenských školách má nedostatky. Plne sa to ukázalo aj na tohtoročnej maturite, keď maturanti v základnej úrovni B zvládli anglický jazyk len na 58,9 percenta a nemecký dokonca iba na 46,5 percenta. To je podľa Štátnej školskej inšpekcie úroveň, nad ktorou by sme sa mali zamyslieť a hľadať príčiny.
Hoci minister školstva nepovažuje výsledky za alarmujúce, mnohí rodičia áno. Tvrdia, že v škole sa dieťa jazyky nenaučí. "Ak chcem, aby syn vedel aspoň trochu rozprávať po anglicky, musím mu zaplatiť doučovanie. Kamarát má syna vo vyššej triede a povedal mi, že ani po troch rokoch nič nevie," hovorí Igor Rajec z Banskej Bystrice. "Nedávno syn vymaľovával na angličtinu akési obrázky s tým, že pani učiteľka známkuje podľa toho, ako pekne ich vyfarbí. To je dôležité, pýtam sa? Hneď som ho prihlásil na doučovanie."
Rodina Dudíkovcov z Bratislavy si zvolila ešte drahšiu cestu. Dcéru poslali na pár mesiacov do zahraničia, hoci ich to stálo niekoľko desiatok tisíc. "Ak je pre vás dôležité vzdelanie vášho dieťaťa, tak to nie je veľa. Zistili sme, že dcéra sa inak angličtinu nenaučí. V jej škole sa orientujú na nemčinu a ani v tej kvalita nie je úplne ideálna," hovorí Jana Dudíková.
Aj na ministerstve sa vie, že niektorí učitelia tento stav zneužívajú: rodičom tvrdia, že na hodinách sa toho veľa stihnúť nedá a ak chcú, aby ich deti z jazykov niečo vedeli, nech ich prihlásia na popoludňajšie doučovanie - to je, samozrejme, platené a vedie ho jazykárka, ktorá učí na škole.
Problémom tiež je, že jazyky sa učia málo hodín (v priemere dve týždenne, odporúčajú sa štyri), nie sú na ne kvalitné učebnice a učitelia angličtiny na školách dlho nevydržia.
Jedna mamička nám dokonca porozprávala, ako na ich škole učila angličtinu učiteľka, ktorá jazyk vôbec neovládala. "Michal dlhšie nenosil z angličtiny úlohy, tak som sa ho opýtala, prečo. Povedal mi, že ich učiteľka vôbec nevie po anglicky, a tak im úlohy nedáva. Tento stav trval rok."
Ministerstvo školstva zatiaľ vo vyučovaní jazykov žiadne veľké zmeny nechystá, hoci stále hovorí o tom, aké sú cudzie jazyky dôležité a že naši žiaci by mali po skončení školy ovládať aspoň dva.