ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS
Svetové komoditné burzy - to nie je iba ropa, zlato a pšenica. Zaujímavé príležitosti dokážu poskytnúť aj nenápadnejšie suroviny. Napríklad, na burze NYMEX v New Yorku sa obchoduje s paládiom.
Paládium je ušľachtilý bielosivý kov, ktorý objavil v roku 1803 anglický chemik W. H. Wollaston. Pomenovaný je podľa planétky Pallas. Pre jeho ľahkosť z neho klenotníci zhotovujú podklady šperkov na osadenie diamantov. Z jeho zliatiny so striebrom sa vyrábajú zubné protézy a kontakty. Najdôležitejšou oblasťou využitia však je automobilový priemysel. Paládium je kľúčový komponent pri výrobe katalyzátorov. Platina, rhódium a paládium dokážu štiepiť oxidy dusíka, spájajú kyslík s oxidom uhoľnatým a na konci tohto procesu je nejedovatý oxid uhličitý a voda.
Prečo je paládium zaujímavou investičnou príležitosťou? V prvom rade preto, lebo jeho momentálna cena je 80 percent pod úrovňou historického maxima a komoditné burzy majú dlhodobo rastovú tendenciu. V januári 2001 sa za 1 trójsku uncu (31,1 gramu) paládia platilo 1054,80 dolára, aktuálna cena je 198 dolárov za uncu. Ostatné nerastné suroviny - osobitne kovy - si v tomto období pripísali nárast o desiatky percent (viď tabuľka na konci).
Každý trend má svoj vrchol a dno. Koniec poklesu ceny paládia podporujú aj silnejšie argumenty. V prvom rade záujem odberateľov. Pri výrobe katalyzátorov sú platina a paládium navzájom nahraditeľné suroviny. Od roku 2001 automobilky používajú platinu, tá však v súčasnosti 4,5-krát drahšia. V rokoch 1999-2001 bola situácia opačná. Paládium sa pre čoraz vyššiu cene stalo nerentabilným, takže sa jednoducho zmenil výrobný postup a veľké spoločnosti začali používať na výrobu katalyzátorov platinu.
V súčasnosti sa situácia otáča a paládium je opäť atraktívne. Hovoria o tom aj čísla: v roku 2004 nakúpili severoamerické automobilky o 10 percent menej platiny a o 20 percent viac paládia ako v roku 2003. Nárast ceny podporujú ďalšie dva faktory. Čína je najrýchlejšie sa rozvíjajúci automobilový trh na svete. Pred olympiádou v Pekingu sa Číňania usilujú splniť ekologické štandardy a pri výrobe katalyzátorov používajú lacnejšie paládium. Druhým argumentom je pokračujúci vývoj technológie vodíkových motorov. Paládium je v tomto procese kľúčové, pretože prirodzene viaže vodík a dokáže absorbovať 800-krát väčší objem tohto budúceho paliva, ako samo predstavuje.
Žiadny burzový obchod nie je bez rizika. Pri paládiu je najväčším otáznikom likvidita trhu. Pravidelne sa uskutočňuje menej ako tisíc obchodov denne, 14. septembra vymenilo majiteľa iba 115 kontraktov paládia. Tieto čísla už viac pripomínajú slovenskú Komoditnú burzu ako rušný New York. Opatrnosť obchodníkov je spôsobená závislosťou od jedinej produkčnej oblasti, ktorou je nespoľahlivé Rusko. Pochádzajú odtiaľ dve tretiny dodávok na svetové trhy.
Ako sa menili ceny komodít
komodita objem január aktuálna rozdiel
2001 cena (v %)
ropa 1 barel 28,66 USD 64,19 USD +124,0
zlato 1 trójska unca 265,6 USD 467,2 USD +75,9
platina 1 trójska unca 601,1 USD 927 USD +54,2
meď 1 libra 84,85 centov 169,85 centov +100,2
paládium 1 trójska unca 1054,80 USD 199,25 USD -81,1
Autor: MARCEL VLNA(Autor je investičný analytik FIMEX Capital)