FOTO
Ďalším z radikálnych riešení po nástupe Františka Tótha na post ministra kultúry je zrušenie Slovenského centra dizajnu (SCD). Od prvého januára by malo prestať existovať. Bolo jedinou inštitúciou z oblasti dizajnu, ktorú štát podporoval.
Ako centrum financovať?
Zem pod Slovenským centrom dizajnu sa zatriasla už pred štyrmi rokmi, keď sa diskutovalo o zriadení kunsthalle - hovorilo sa, že tieto inštitúcie by sa mali zlúčiť. Po protestoch dizajnérov aj výtvarníkov však z plánu zišlo. Počas posledných pár mesiacov sa opäť udiali dôležité zmeny, a zdá sa, že rok 2005 sa bude pripomínať nielen založením kunsthalle, ale aj následným zrušením dizajncentra.
S jeho vyčlenením z podpory štátu súhlasí aj bývalý minister kultúry Ladislav Snopko: "Dizajn sa dnes uplatňuje v lukratívnych oblastiach - v reklame, pri tvorbe interiérov, módnych návrhov, výrobe áut. Patrí takmer ku všetkému, čím žije dnešný konzumný človek," hovorí. "Dizajn je umením konzumu. Prečo by sa teda ľudia, ktorí sa v tejto oblasti realizujú, nemohli podieľať aj na takom nezištnom projekte, ako je ich vlastné dizajncentrum?"
Keď bol Snopko minister, sám stál v roku 1991 pri jeho založení. Z tejto pozície dnes konštatuje, že hoci je Slovenské centrum dizajnu potrebné, jeho súčasný spôsob financovania je nesprávny. Štátna pomoc by mala byť okrajová, väčšiu časť peňazí by si dizajnérska obec mala nájsť sama.
Krok späť
Štefan Klein, člen rady Slovenského centra dizajnu, má iný názor: "Naša vláda tým dáva signál, že európske štandardy sú jej cudzie," hovorí. Dizajncentrá existujú v každej európskej krajine, zvyčajne na hlavných triedach a s vlastným výstavným priestorom. "K tomu by sme mali smerovať aj my, zrušenie je krokom späť."
Klein tvrdí, že správa o rozhodnutí ministra Tótha dizajnérov prekvapila - svojou neuváženosťou a nekoncepčnosťou: "Ak centrum prestane existovať, kontinuita koncepčnej práce sa preruší." Dizajn je jedinou oblasťou kultúry, ktorá je schopná zasahovať do ekonomiky. Hlavnou úlohou dizajncentra je podnecovať dialóg medzi kultúrou a priemyslom.
"Sme veľmi prekvapení, že v čase, keď sa Slovenskému centru dizajnu podarilo včleniť dizajn do politiky ministersva financií, je práve vo vlastnom rezorte prekážkou. A to ani nehovorím o tom, že Slovensku chýbajú také základné inštitúcie ako Umelecko-priemyselné múzeum."
Vedeniu SCD prekáža, že dôvod náhleho rozhodnutia im ministerstvo neuviedlo. "Rozhodnutie prišlo zo dňa na deň, bez argumentov a alternatívy," dodáva Klein.
Ministerské plány
Každá vyspelá krajina má niekoľko centier dizajnu, štát podporuje minimálne jedno. České Centrum dizajnu patrí pod ministerstvo hospodárstva. V krajinách, kde je vyspelá ekonomika, podporujú dizajncentrá aj regióny či mestá. Denník SME má informácie, že ministerstvo plánuje ponechať Národnú cenu za dizajn a časopis Designum, ktoré by sa mali financovať cez grantový systém.
Súčasná riaditeľka Slovenského centra dizajnu Katarína Hubová sa k situácii zatiaľ odmietla pre médiá vyjadriť, do uzávierky dnešného vydania sa k našim otázkam nevyjadril ani zastupujúci generálny riaditeľ sekcie umenia ministerstva kultúry Martin Mašek.
Z diela dizajnérky Zuzany Šidlíkovej (hore) a Patrika Illa. FOTO - ARCHÍV