FOTO - UNIFRANCE |
Prvé dva filmy ambicióznej trilógie Godfreya Reggia Koyaanisqatsi (1983) a Powaqqatsi (1988) navždy zmenili dokumentárny film. Vznikol nový fenomén: dlhometrážna filmová úvaha či skôr meditácia. Filmár nerozpráva tradičnými vyjadrovacími prostriedkami klasický príbeh, ale pomocou farieb, tvarov, zvuku, pohybu a strihu navodzuje určité pocity, emócie, nálady, rozpoloženia a azda aj myšlienkové pochody.
Nikto z Reggiových epigónov neprišiel s podobne dopodrobna rozpracovaným myšlienkovým konceptom. Nikto nebol ochotný venovať dlhé roky loveniu záberov a ich postupnému skladaniu na spôsob puzzle do výsledného panoramatického obrazu.
Nasledovníci, pravdaže odlišní a originálni, sa vynorili vo Francúzsku roku 1996, keď mal premiéru celovečerný film dvojice tvorcov Clauda Nuridsanyho a Marie Pérennouovej Mikrokozmos o obyvateľoch obyčajnej európskej lúky. Nešlo o osudy všehomíra, ako u Reggia, ale skôr o pohľad z opačnej strany, takpovediac zdola.
Hmyz, článkonožce, obojživelníky, plazy a drobné hlodavce tu prežívali svoje veľké drámy i komédie podfarbené hudbou Bruna Coulaisa. Päť cien Cézar a ocenenie z festivalu v Cannes, ale aj masívny komerčný úspech, otvorili stavidlá celej vlne podobných francúzskych dokumentov, uvádzaných aj v našich kinách, pod názvami Himalaya, Putovanie vtákov, Putovanie tučniakov.
Claude Nuridsany a Marie Pérennouová sa k filmu vrátili prvý raz až v roku 2004 snímkou Genesis, u nás nepochopiteľne a zavádzajúco premenovanou na Príbeh modrej planéty. Z tohto názvu možno získať klamlivý dojem, že ide o ekologickú agitku. Originálny titul Genesis je presný a výstižný. Po živote malých obyvateľov lúky pozdvihli tvorcovia pohľad k nebesiam a vybrali si neľahkú tému: zrod.
Téma je to odvážna, no filmári vyčerpali všetku smelosť už pri jej výbere. Pri spracovaní si musia pomáhať hovoreným slovom, a tak tu je starý africký rozprávač, možno šaman alebo len múdry starec (francúzsky herec Sotigui Kouyaté, pôvodom z republiky Burkina Faso). Svoje rozprávanie o zrode ilustruje prostými pomôckami: žeravými uhlíkmi, bublinkami, spenenou vodou, horiacou zápalkou. Sledujeme zrod vesmíru, formovanie planéty Zem, vznik a vývoj najrôznejších foriem života a napokon správanie sa všakovakých malebných a bizarných živočíchov pri dvorení, párení, rozmnožovaní, prichádzaní na svet, ale aj odchode z neho, lebo, ako vraví múdry starec, život je kanibal. Živí sa sám sebou. V mene prežitia požiera sám seba.
Okrem priamych ilustrácií používajú tvorcovia symboly, mikrosvet sa strieda s makrosvetom, bunky s galaxiami. Dôraz kladú na estetickú stránku, obrazy majú nesporné umelecké kvality, no zachovávajú si aj výpovednú, popularizačnovzdelávaciu hodnotu. Český dabing zdôrazňuje práve túto rovinu, aj za cenu úplne nevhodného výberu hlasu, ktorý vonkoncom nezodpovedá postave afrického rozprávača.
Soundtrack Genesis nahrali bulharský symfonický orchester a big band v Sofii. Autor hudby Bruno Coulais kombinuje všemožné žánre a štýly, rád používa folklór, zbory i prosté jednoduché tóny, funkčne zapája autentické zvuky. Vie obrazu dodať nielen napätie a dramatickosť, ale i potrebný nadhľad.
Od Genesis sa nevyplatí čakať hlbokomyseľné filozofické úvahy, no na druhej strane - a na rozdiel od Reggiových diel - môžete sa z Príbehu modrej planéty dozvedieť i všeličo nové.