Autosalón IAA Frankfurt 2005

Veľkosť autosalónu môže byť vyjadrená počtom vystavovateľov, veľkosťou výstavnej plochy prípadne počtom noviniek, ktorých bolo na IAA Frankfurt 2005 vyše osemdesiat. Málokto však vie a dokáže vyčísliť koľko ton CD nosičov prípadne papiera si z autosalón

u odnesú novinári s návštevníkmi. Z nášho úlovku sme vybrali aspoň niekoľko zaujímavých noviniek, pretože ostatných vyše sedemsto fotografií sa na stránky prílohy nezmestí.Text: Rastislav Chvála

Foto: archív a Rastislav Chvála

Modelový rad Octavia sa vo Frankfurte rozrástol o veľmi očakávanú verziu RS s prepĺňaným benzínovým motorom 2,0 TFSI. Škoda Octavia RS je najrýchlejšia sériovo vyrábaná Škoda všetkých čias s maximálnou rýchlosťou 240 km/h. Atraktivitu superšportovej Octavie za bezmála milión korún zaručujú dobré úžitkové vlastnosti. Auto dokáže uspokojiť pretekársku náturu majiteľa aj poslúžiť rodine. Zmeny v interiéri priniesli nové a celkom dobre tvarované športové sedadlá, hliníkové pedále, nové kruhové prístroje a strieborné časti prístrojovej dosky. Výnimočnosť postavenia Octavie RS dokazuje aj paleta lakov karosérie. Štandardne sa dodáva so sedemnásťpalcovými diskami z ľahkej zliatiny.Čerstvý vietor medzi konkurenciu so sklápateľnou pevnou strechou priniesli dve frankfurtské novinky. Súboj medzi Astrou Twin Top a Volkswagenom Eos rozhodnú sympatie zákazníka, pretože obidva kabriolety - kupé sú na technicky veľmi vysokej úrovni so širokým spektrom motorizácie a vybavenia. Volkswagen aj Opel pripravili pre svoje novinky benzínové a naftové motory vrátane 2,0 TFSI a 2,0 Turbo s výkonom 200 k. Elektromechanicky ovládaná pevná strecha sa pri oboch modeloch zatvára i otvára stlačením tlačidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový kabriolet Volkswagen Eos nie je ani zďaleka jedinou novinkou z Wolfsburgu, pretože na podvozkovej platforme piatej generácie Golfa vznikol sedan Jetta. Meno Bora oficiálne zaniklo a kompaktný sedan sa bude volať tak ako vždy predtým - Jetta. Najrýchlejší sériovo vyrábaný Golf všetkých čias nesie označenie R32. Názov prezrádza, že pod kapotou ukrýva naprieč uložený 3,2-litrový šesťvalec FSI s výkonom 184 kW (250k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Na výber bude šesťstupňová manuálna prevodovka alebo automatická DSG so šiestimi stupňami a dvoma spojkami. Golf 32 hravo pokorí stovku za 6,2 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Mercedes triedy S mal ako prvé sériovo vyrábané auto na svete namontovaný airbag, ABS a ESP. Vlajková loď Mercedesu drží prvenstvo aj v predaji s počtom pol milióna kusov. Nová trieda S má na čom stavať a po vzore svojich predchodcov prináša prvotriedne pohodlie podporené najnovšou elektronikou. Ani skutočnosť, že práve elektronika býva Achillovou pätou dnešných limuzín, neodradila tvorcov od úmyslu prešpikovať novú triedu S senzormi a riadiacimi jednotkami. Zo zoznamu prvkov stojí za zmienku nová generácia prednárazového systému PRE-SAFE, brzdový asistent s radarom a aktívna kontrola krútenia karosérie. Podobne ako BMW, Audi aj Mercedes prechádza na riadiaci systém ovládaný jediným otočným ovládačom na stredovej konzole. Napokon niektoré línie interiéru i exteriéru pripomínajú hlavných konkurentov. Trieda S vstupuje na trh s tromi benzínovými motormi S350 (200 kW), S500 (285 kW), S600 (380 kW) a jedným naftovým šesťvalcom 320 CDI (173 kW). Nissan sa v ostatnom čase sústredil na výrobu a vývoj terénnych a športovo úžitkových vozidiel. Motoristickú verejnosť príjemne prekvapil veľkopriestorový rodinný hatchback Note. Päťdverové, paťmiestne vozidlo s vysokou strechou a variabilným interiérom poháňajú dva benzínové agregáty 1,4 (65 kW) a 1,6 (81 kW), prípadne dve verzie naftového motora 1,5 dCi s výkonom (50 kW), resp (63 kW). Technicky zastaranú Vitaru po autosalóne vo Frankfurte nahradí nová Grand Vitara dodávaná v dvoch verziách samonosnej karosérie a s tromi motormi. Z pohľadu európskeho trhu bude zaujímavá Grand Vitara s naftovým motorom 1,9 DDiS s výkonom 95 kW (130 k). Do trojdverovej karosérie si možno okrem naftového motora objednať aj benzínový motor 1,6 VVT so záprahom 106 koní (78 kW). Päťdverovú Grand Vitaru bude poháňať benzínový dvojliter s výkonom 84 kW (115k). Všetky varianty s výnimkou najslabšej verzie budú mať permanentný pohon všetkých kolies a prídavnú redukčnú prevodovku. Výrazný krok vpred sľubuje pohľad do úplne nového interiéru. Najpredávanejší model značky aj v segmente malých vozidiel ponúka okrem priaznivého pomeru medzi cenou a výbavou aj moderný vzhľad. Aby Hyundai dobehol Škodu po technickej stránke, inovovaný Getz dostal stabilizačný systém ESP, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách a sadu nových motorov. Jemné vylepšenia sa dotkli aj interiéru s kvalitnejšími plastmi, novým čalúnením a technológiou LED diód na prístrojovej doske. V interiéri nás uvíta vôňa a čalúnenie pripomínajúce Fabiu. Čisto náhodná podobnosť však v sebe ukrýva symboliku, pretože na našom trhu patrí Getz medzi jej výrazných konkurentov. Zaujímavá je ponuka naftového štvorvalca 1,5 CRDi v dvoch verziách 64 kW(88k) a 81 kW (110k). Benzínové motory s objemom 1,1, 1,4 a 1,6 l sú teraz tichšie a spĺňajú emisnú normu Euro 4. Modelová obroda značky Kia začína naberať správny kurz a po dobre zvládnutej modernizácii modelov Sportage a Rio prichádza na rad Magentis. Auto strednej triedy prerástlo predchodcu vo všetkých smeroch. Väčší rázvor náprav priniesol viac miesta v kabíne. Vrchol motorizácie predstavuje smädný šesťvalec 2,7 V6 s výkonom zvýšeným na 138 kW (188 k). Zaujímavejšou pohonnou jednotkou bude benzínový štvorvalec 2,0 CVVT (106 kW/145k) prípadne úplne nový diesel 2,0 CRDi (103 kW/140 k).Na európskej premiére sa stretli dvaja odvekí rivali. Subaru Impreza STi a Mitsubishi Lancer Evo IX sú v podstate dvaja, jediní predstavitelia svojej triedy. Impreza Sti 2006 dostala novú prednú masku, nový 2,5-litrový turbomotor s výkonom 206 kW(280k) a krútiacim momentom 392 Nm. Subaru opäť upúta so svojou filozofiou symetrického pohonu všetkých kolies Symetrical all wheel drive s adaptívnym stredovým diferenciálom, ktorý dokáže meniť pomer krútiaceho momentu medzi nápravami od 35:65 do 41:59. V prípade Mitsubishi Lancer Evo IX ide v podstate o drobné úpravy aerodynamiky vozidla. Interiér vyzerá kvalitnejšie, aby jeho budúci majitelia neplakali pri pohľade na palubnú dosku. Prevodovka je od základnej verzie šesťstupňová ako v Impreze STi. Výkon dvojlitrového motora vzrástol na konkurenscieschopných 206 kW, (280k), ale krútiaci moment zostal nezmenený (355 Nm). V porovnaní s Imprezou STi ide o handicap v objeme, keďže Subaru presedlalo na 2,5 l.

SkryťVypnúť reklamu

Nízke ťažisko, aktívne diferenciály a perfektne naladený podvozok sú naďalej hlavným tromfom Mitsubishi Lancer Evo IX.Citroën si pre túto jeseň pripravil koncepčnú štúdiu C-Sportlounge a zameral sa na inováciu modelu C3. Nejde o nový Citroën C3, pretože malé kozmetické zmeny, nové plasty, krajšie výplne dverí a rozšírenie motorizácie nemožno považovať za kompletnú renováciu modelu. Citroën C3 vyzerá drsnejšie a športovejšie, môže osloviť viac mužov. Jedno z najväčších vozidiel B segmentu sa tak pripravuje na Fiat Punto Grande skvalitnením interiéru a zavedením silného naftového motora 1,6 HDi 110 DPFS s filtrom pevných častíc, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 4. Maximálny výkon je 81 kW (110 k), pričom nesmieme zabudnúť na atraktívnu priemernú spotrebu 4,9 l/100km.

SkryťVypnúť reklamu

Smart, tradičný výrobca automobilov do mesta reagoval na hustnúcu premávku veľkomiest, ropnú krízu a nekvalitné cesty. Smart Crosstown s hybridným pohonom je určený pre dve osoby a má celkovú dĺžku 2,68 m. V porovnaní s modelom Smart for Two narástol o 18 cm. Porovnanie určite nie je náhodné, pretože štúdia Crosstown oživuje myšlienku postaviť auto do mesta i do terénu. Základom bezpečnosti mestského offroadu je tridionový bezpečnostný rám z vysokopevnej ocele, upravený vo farbe matného titánu. Karoséria v matnej zelenej metalíze s plastovými prvkami, ako aj prístrojová doska pôsobia podobne ako hračka pre deti. V strede prístrojovej dosky sa nachádza ovládacia jednotka s možnosťou pripojenia na počítače PDA a pamäťové kľúče USB. V interiéri možno nájsť výstrednosti ako je koža v štýle opotrebovania, skateroller a pedálové gumy v štýle pedálov horského bicykla.Seat pripomína svoju športovú identitu aj prostredníctvom rodinných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Seat Altea je športové rodinné auto.

Pre špecifickú skupinu zákazníkov bude k dispozícii Altea FR so silným naftovým motorom 2,0 TDI (125 kW). Altea FR je prvý model, v ktorom je použitá nová generácia vstrekovania čerpadlo tryska s piezoelektrickou tryskou. Vďaka tomu sa znížila hlučnosť a zvýšil výkon. Pre úsporný rodinný rýchlik so sedadlami Recaro a kompletne vylepšeným interiérom nie je problém dosiahnuť maximálnu rýchlosť 210 km/h. V používaní paliva celkom striedmy, v priemere si vystačí so 6,1 l/100km. Ford vo svetovej premiére predstavil minivan Galaxy, ktorého sériovú podobu spoznáme už budúci rok. Z úspešných trojičiek Galaxy, Seat Alhambra a VW Sharan sa dal na sólový únik práve Ford. Nová generácia Galaxy má bohatšie presklenie, zvýraznené blatníky, presklenú strechu a pôsobí ľahším dojmom než predchodca. Vo vnútri sú tri rady sedadiel. Silnou stránkou Galaxy má byť variabilita vnútorného priestoru, ponuka motorov a šírka štandardného vybavenia. Súbežne s Galaxy príde na trh aj sériová verzia konceptu SAV (Sport Activity Vehicle), ktorý bol verejnosti predstavený na jarnom autosalóne v Ženeve. Renault nasadil do boja nové Clio v troj- a päťdverovom vyhotovení. Vo Frankfurte bolo predstavené Clio Sport concept ako štúdia superšportového malého auta, s veľavravným výzorom, upravenými nárazníkmi a difúzorom v zadnom nárazníku. Aerodynamické prvky prevzaté z F1 dokumentujú ako blízko má Renault k motoristickému športu. Clio Sport bude poháňať dvojlitrový motor so šesťstupňovou prevodovkou a spomaľovanie agresívneho auta majú zase na starosti brzdy Brembo. Príchod sedemmiestneho terénneho vozidla Audi Q7 sprevádza téma hybridného pohonu. Veď na pohon majestátneho SUV treba niekoľkosto kilowattov a samozrejme, aj patričné množstvo pohonných hmôt. Audi Q7 Hybrid využíva elektromotor (32 kW, 200 Nm) umiestnený medzi osemvalcový benzínový motor a automatickú prevodovku. O tom, či elektromotor práve pomáha benzínovému motoru, alebo vyrába elektrický prúd pre batérie, rozhoduje zložitá elektronika. Hybridný pohon prináša úsporu paliva a vodiča neukráti o pôžitok z jazdy, Audi Q7 Hybrid zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,8 s.

SkryťVypnúť reklamu

Priemerná spotreba klesla o 13 %, pričom v meste je úspora paliva ešte väčšia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu