Ryanair priletel na Slovensko zlacňovať letenky

BRATISLAVA - Na bratislavské letisko včera prvýkrát priletel Boeing 737 írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair.

Prevádzkový riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael Cawley včera v Bratislave ukazoval Boeing 737 pre takmer dve stovky cestujúcich, ktorým budú aerolinky lietať na Slovensko. FOTO UJ SZÓ - TIBOR SOMOGYI

BRATISLAVA - Na bratislavské letisko včera prvýkrát priletel Boeing 737 írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair. V októbri začnú takéto lietadlá lietať raz denne do Milána a Frankfurtu, dvakrát za deň na londýnsky Stansted. Predstavitelia aerolinky sľubujú, že ich vstupom na trh sa zníži cena leteniek minimálne o 50 percent. "Budete veľmi prekvapení, aké lacné môžu byť letenky zo Slovenska," hovorí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Michael Cawley. Ako akciu pri vstupe na trh ponúkajú 10-tisíc jednosmerných leteniek zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Sky Europe sa zatiaľ konkurencie neboja a zlacňovanie neplánujú. "Prednedávnom sme sprevádzkovali linky do Bukurešti, Sofie a z Popradu do Londýna. Lietame do vyše 20 destinácií, Ryanair nás bude kopírovať v dvoch. Nemyslíme si, že by boli pre nás hrozbou. Nech si slovenský spotrebiteľ vyberie," myslí si hovorkyňa Elena Konôpková.

Kerozín a bankroty

V súvislosti so stúpajúcou cenou ropy a leteckého benzínu experti v poslednom čase hovoria o vlne bankrotov menších nízkonákladových aeroliniek. Cena kerozínu, leteckého paliva, vzrástla za posledné dva roky takmer na dvojnásobok. Podľa analytikov by situácia mala pomôcť hlavne veľkým spoločnostiam Ryanair a EasyJet, ktoré si tak zvýšia podiel na trhu. V Európe operuje dnes asi 60 lacných aerolínií.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné, že niektoré spoločnosti budú musieť zdraženie palív premietnuť do cien. Účtovaniu palivových príplatkov, ako to robia klasické aerolinky, sa zatiaľ poväčšine bránia. Najmenej zraniteľné sú najväčšie spoločnosti. "Až do marca máme zmluvne zabezpečenú lacnú cenu 49 dolárov za barel. Nikdy nezvýšime ceny leteniek, riešenie budeme hľadať v redukcii nákladov. Tento rok ich znížime o deväť percent, najbližší rok plánujeme päť percent," vysvetľuje Michael Cawley.

Najväčšia a najlacnejšia

Ryanair sa v posledných rokoch stala najväčšou nízkonákladovou spoločnosťou na európskom trhu. Tento rok prepravia 35 miliónov pasažierov, o 7,5 milióna viac ako vlani. Lietajú na približne stovke Boeingov s kapacitou 189 miest. Počítajú, že za prvý rok prepravia z Bratislavy 400-tisíc pasažierov. Mala by to byť štvrtina všetkých cestujúcich. Okrem toho vedú rokovania s popradským letiskom, chcú z neho lietať do Londýna. Je možné, že budú pribúdať aj ďalšie linky z Bratislavy. V hre sú Rím, Štokholm, Dublin, Brusel, Barcelona. "Na Slovensko prinesieme aj veľa turistov. Sme najväčšia spoločnosť v Británii, druhá najväčšia v Taliansku a tretia v Nemecku," hovorí Cawley.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavitelia Ryanairu tvrdia, že nie sú len najväčší, ale aj najlacnejší. "Zákazníci chcú najnižšie ceny a my im ich ponúkame." Z Bratislavy do Londýna už dnes lieta konkurenčná EasyJet. S vyhláseniami Ryanairu nesúhlasia v Sky Europe. "Majú veľa poplatkov, ktoré my nemáme. Napríklad, telefonické rezervácie sú u nás zadarmo," hovorí Konôpková.

Nízkonákladové spoločnosti

Lacné aerolinky zaznamenali prudký rozvoj v posledných desiatich rokoch. Ich najväčšia výhoda pre zákazníka je, že cena letenky môže byť aj niekoľkonásobne nižšia ako klasických spoločností.

Takéto ceny dosahujú spoločnosti znižovaním nákladov a iným systémom:

* letenky nemajú pevnú cenu. Spravidla platí, že čím skôr je letenka zakúpená, tým je lacnejšia,

SkryťVypnúť reklamu

* väčšina leteniek sa kupuje cez internet, čo znamená menej nákladov,

* lieta sa na vedľajšie letiská, kde sú nižšie náklady,

* na palube sa nepodáva občerstvenie. Ak áno, nie je zahrnuté v cene letenky,

* spravidla sa nepredávajú prestupné lety,

* aerolinky neposkytujú služby ako klasické. Je, napríklad, ťažké zmeniť meno cestujúceho či čas letu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 740
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 552
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 561
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 554
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 405
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 083
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 218
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu