"Pamätám si na časy - a bolo to ani nie pred desiatimi rokmi, keď som musela utekať práce do banky, aby som si vybrala peniaze alebo zadala nejaký platobný príkaz." Tak opisuje svoju skúsenosť pani Zuzana. "Banka pracovala v najdlhší deň v týždni do pol piatej, a možností na výber peňazí nebolo príliš veľa. Bankomaty boli skôr výnimkou ako pravidlom a mnohokrát znamenali prejsť nemalý kus mesta. A platenie v obchodoch prostredníctvom platobnej karty? Takisto príliš nefungovalo."
Neprešlo veľa rokov a dnes je situácia úplne iná. Existuje viacero možností, ako byť v kontakte so svojou bankou. Banky postupne rozšírili svoje pracoviská, zmeny nastali aj v otváracích hodinách. Veľakrát sú svojim klientom k dispozícii aj v sobotu. Navyše pribudli veľké obchodné centrá a aj v nich nájdete mnohé banky. Ich výhodou je, že pracujú aj v nedeľu. Banky sú teda klientom k dispozícii fyzicky, ale aj virtuálne. Vhodnou náhradou pracovísk bánk je práve elektronické bankovníctvo.
Aké silné je elektronické bankovníctvo?l Prevažuje vo vašej spoločnosti kontakt s klientom prostredníctvom pobočkovej siete alebo už dominuje kontakt prostredníctvom elektronického bankovníctva? Aký trend zaznamenávate v tejto oblasti?
Všeobecná úverová banka
V súčasnosti z pohľadu počtu zadaných transakcií prevažuje využívanie prostredníctvom elektronického bankovníctva na približn 85 %, z pohľadu objemu transakcií využívajú klienti elektronické bankovníctvo na 30 %.
UniBanka
Momentálne jednoznačne prevažuje kontakt prostredníctvom elektronického bankovníctva, čo sa týka štandardných operácii. Až do 55 % všetkých platieb je realizovaných prostredníctvom elektronického bankovníctva oproti cca 30 % na obchodných miestach. Ostatné sú automatické platby spracovávané bankovým systémom. Trendom je zjavný nárast percentuálneho podielu operácií v prospech elektronického bankovníctva. Len za posledné dva roky vzrástol podiel oproti obchodným miestam zo 45 % na 55 %.
Slovenská sporiteľňa
Celkový počet klientov banky je približne 2,5 milióna. Ku koncu júna tohto roku využívalo elektronické bankovníctvo vyše 250 000 klientov. Na ilustráciu, v júni 2002 sa cez elektronické bankovníctvo uskutočnilo 24 % domácich a 25 % zahraničných príkazov na úhradu, v júni 2005 už 61 % domácich a 57 % zahraničných príkazov.
Tatra banka
Služby elektronického bankovníctva v súčasnosti využívajú státisíce klientov. Prostredníctvom Dialogu a internet bankingu dnes klienti riešia čoraz širšie spektrum služieb, ktoré bolo v minulosti možné vykonať len pri návšteve pobočky.
Počet klientov, využívajúcich služby elektronického bankovníctva každoročne narastá, v priemere o 15 - 20 %. Predovšetkým ide o pracovne aktívnych, produktívnych ľudí strednej a mladšej generácie, ktorí majú prístup k internetu v práci alebo v škole (tento údaj zahŕňa aj právnické osoby). Predpokladáme, že tento trend bude aj naďalej pokračovať spolu so zvyšujúcou sa počítačovou gramotnosťou obyvateľstva a ich preferenciám smerom k pohodlným a rýchlym službám. Zatiaľ naďalej prevažuje kontakt s klientom v sieti pobočiek.
Poštová banka
Zatiaľ prevažuje kontakt s klientom prostredníctvom pobočkovej siete, ale trendom je neustály nárast klientov využívajúcich služby elektronického bankovníctva.
Ľudová banka
Využívanie elektronického bankovníctva, a teda aj uprednostňovanie jeho využívania pred návštevou pobočky, v podstate kopíruje vývoj penetrácie internetu v domácnostiach, no i zvyšovanie počtu jeho užívateľov ako pracovného prostriedku. Aktívni klienti v čoraz vyššej miere využívajú na správu svojho účtu elektronické kanály a pobočky využívajú len na poradenstvo či získavanie podrobnejších informácií o produktoch, pri ktorom je vhodnejší i rýchlejší osobný kontakt s predajcom. Počty elektronicky podávaných platobných príkazov už prevažujú nad "ručne" podávanými.
Istrobanka
V súčasnosti je v rámci privátnej klientely spôsob kontaktu vyrovnaný, približne polovica klientov preferuje komunikáciu prostredníctvom služieb elektronického bankovníctva. U veľkých korporátnych klientov, ktorí realizujú desiatky tisíc obratov ročne je elektronické bankovníctva prakticky jediný spôsob komunikácie s bankou.
HVB Bank Slovakia
V súčasnosti je trend čoraz častejšieho využívania online bankingu zo strany našich klientov evidentný. Realizovanie transakcií ako zadávanie prevodných, trvalých, inkasných príkazov a pod. prostredníctvom internetu je pre klientov výhodné nielen z finančného hľadiska, ale aj z hľadiska ich komfortu, keďže ich môžu realizovať kedykoľvek bez ohľadu na otváracie hodiny pobočiek. Pri niektorých zložitejších produktoch však zostáva návšteva pobočiek naďalej ideálnym riešením pre klienta.
ČSOB
Medzi občanmi používa niektorú z foriem elektronického bankovníctva 34 % klientov, medzi podnikmi a podnikateľmi je tento podiel takmer dvojnásobný (66 %). Keďže klienti s e-bankingom patria medzi aktívnejších, z pohľadu počtu operácií je podiel e-bankingu ešte vyšší.
Tieto čísla však neustále rastú, čiže trend intenzívnejšieho využívania e-bankingu sa v posledných rokoch nemení, práve naopak, posilňuje sa.
Dexia banka
Prostredníctvom elektronických kanálov je realizovaných 67 % všetkých transakcií, pričom zaznamenávame plynulé mesačné zvyšovanie tohto pomeru. Osobný kontakt s klientom v pobočke zostáva pre banku i pre klienta naďalej nevyhnutný, a to najmä pri jeho významnejších obchodných rozhodnutiach, kedy mu poskytujeme odborné poradenstvo a služby.
OTP Banka
Podiel elektronického bankovníctva v komunikácii banky s klientmi výrazne narastá a dnes komunikuje cez elektronické kanály každý ôsmy klient banky, najmä v oblasti internet bankingu, IVR a Call Centra.
(sbr)