Na základe hodnotenia amerického ekonomického časopisu Global Finance Tatra banka už po štvrtýkrát za sebou získala prestížne ocenenie Banka s najlepším elektronickým bankovníctvom. Čo bolo rozhodujúce pre získanie tohto ocenenia - počet produktov, ktoré poskytuje v rámci elektronického bankovníctva, rozsah služieb v rámci neho alebo počet užívateľov e-bankingu - sme zisťovali u riaditeľky odboru elektronických distribučných kanálov Mgr. NATÁLIE MAJOR.
Ocenenie sme získali na základe niekoľkých kritérií. Jedným z rozhodujúcich bol určite nárast počtu klientov elektronického bankovníctva, a to vo vzťahu k rozsahu a úrovni ponúkaných produktov. V neposlednom rade prispel k oceneniu aj nový vzhľad našej webovej stránky, ktorá výrazne zvýšila úspešnosť získania nových klientov využívajúcich ponuky prostredníctvom webu. Veľkú úlohu zohráva aj nesmierne ponuka funkcio-nalít v internet bankingu a DIALOGu, prostredníctvom ktorej môže klient takisto disponovať so svojimi financiami.
Môžete vaše elektronické bankovníctvo porovnávať s e-bankingom vo víťazných bankách v iných krajinách. Existujú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami?
Banky boli posudzované na základe rovnakých kritérií. Na dosiahnuté hodnoty, ako je napríklad počet klientov využívajúcich elektronické bankovníctvo, vplývajú mnohé faktory ako je celkový počet potenciálnych klientov v krajine, preferencie vo využívaní internetu ako aj portfólio ponúkanych služieb, jednoduchosť, rýchlosť, celková prehľadnosť z pohľadu užívateľa.
Internet banking sa stáva stále využívanejšou službou. V čom sa ešte môže predovšetkým zmeniť? Môžu v jeho fungovaní nastať ešte výraznejšie zmeny? Ak hovoríme o zmenách - v čom predovšetkým?
Internet banking prechádza neustálym vývojom, od sledovania stavu a pohybov na účte až po spravovanie termínovaných vkladov, investovanie a podobne. Funkcionalita internet bankingu sa prispôsobuje potrebám ľudí, oni pomáhajú udávať smer a súčasne ho posúvať dopredu. Pri súčasnej funkcionalite sú zmeny menej badateľné, avšak stále je pre ne priestor.
Veľa sa hovorí o bezpečnosti internet bankingu. Je podľa vás bezpečný? Využívanie internet bankingu narastá, mohli by prípadné problémy týkajúce sa bezpečnosti uškodiť jeho ďalšiemu napredovaniu?
Internet banking je celosvetovo veľmi obľúbený bankový produkt, vďaka svojej rýchlosti, jednoduchosti a bezpečiu, takže patrí do základného produktového portfólia každej modernej banky. Banky sa snažia nájsť kompromis medzi užívateľskou pohodlnosťou a nutnou úrovňou bezpečnosti. Bezpečnosť berieme veľmi vážne a sme držiteľmi certifikátu o bezpečnosti, ktorý vydala firma Verisign, všeobecne známa certifikačná autorita. To znamená, že klient komunikuje na web stránke Tatra banky pri zadávaní údajov cez bezpečný SSL protokol. Snažíme sa ponúkať stále širší okruh služieb a funkcionalitu Internet bankingu pri najvyšších bezpečnostných opatreniach. O úrovni kvality svedčí i spomínané ocenenie. Pri takomto dostatočnom zabezpečení by nemalo dôjsť k strate dôvery užívateľov v internet banking a myslím si, že trend v jeho využívaní bude naďalej rastúci.
Internet banking je dominantný spomedzi služieb elektronického bankovníctva. Môže jeho čoraz častejšie využívanie spôsobiť zánik ďalších služieb e-bankingu, resp. spôsobiť, že ich používanie bude zanedbateľné a možno pre banky neefektívne?
Internet banking je naozaj najviac využívanou službou elektronického bankovníctva, ktorého nezanedbateľnú súčasť však tvorí aj telefonická služba Dialog. Služby elektronického bankovníctva prechádzajú dynamickým vývojom. Práve v súčasnosti, keď klienti čoraz viac používajú kreditné karty, je napríklad e-mail banking ku kreditnej karte pohodlnou službou, prostredníctvom ktorej podávame informácie o transakciách uskutočnených kreditnou kartou, pravidelné informácie o splátke dlžnej sumy a informácie o aktuálnom disponibilnom zostatku na kreditnej karte, či o vystavení nového výpisu ku kreditnej karte priamo formou sms na klientov mobilný telefón alebo prostredníctvom e-mailu.
Nároky klientov na kvalitu a dostupnosť služieb sa neustále zvyšujú, preto v budúcnosti predpokladáme nárast počtu klientov, ktorí budú okrem Internet bankingu využívať aj ostatné doplnkové služby elektronického bankovníctva - e-mail banking, mobil banking a pod.
Stále hovoríme o tom, že elektronické bankovníctvo narastá. Do akej miery? Môže vo veľmi krátkom čase výrazne zastúpiť či skôr nahradiť činnosti vykonávané priamo v pobočkách bánk?
Služby elektronického bankovníctva v súčasnosti využívajú státisíce klientov. Prostredníc-tvom internet bankingu a telefónneho bankovníctva dnes mnohí riešia čoraz širšie spektrum služieb, ktoré bolo v minulosti možné vykonať len pri návšteve pobočky. Počet klientov, využívajúcich služby elektronického bankovníctva Tatra banky každoročne narastá, v priemere o 15 - 20 %. Predpokladáme, že tento trend bude aj naďalej pokračovať spolu so zvyšujúcou sa počítačovou gramotnosťou obyvateľstva a ich preferenciám smerom k pohodlným a rýchlym službám. Zatiaľ naďalej prevažuje kontakt s klientom v sieti pobočiek. Tie sa postupne vo väčšej miere zameriavajú na poradenstvo pre klientov. Keďže každodenné operácie môže klient vykonať v pohodlí cez internet, ostáva tak viac času na komplexné poradenstvo na pobočkách.
Kam sa môže v budúcnosti elektronické bankovníctvo ešte posunúť? Čo budú podľa vás banky v tejto oblasti využívať?
Kontinuálny nárast počtu klientov využívajúcich elektronické bankovníctvo je podmienený rýchlosťou procesu všeobecnej informatizácie spoločnosti. Snažíme sa robiť maximum nielen v produktovej oblasti, ale aj komunikačnej.
Aké sú vaše konkrétne skúsenosti s užívateľmi elektronického bankovníctva. Kde robia najčastejšie chyby, na čo by si mali dávať pozor?
Problémy klientov súvisia najmä s technickými detailmi, nastaveniami internetovej stránky, zabudnutím hesla, stratou autorizačných nástrojov a podobne. V prípade problému však klienti môžu využiť našu 24-hodinovú telefonickú službu, ktorá ho môže v takejto situácii usmerniť.
Autor: sbr