Jednou z prvých služieb, ktorú banky poskytovali na Slovensku v rámci elektronického bankovníctva, bol home banking. Napokon sa stal pomerne často využívanou službou peňažných ústavov. Klienti - firmy tak prestali byť závislé na priamom, osobnom spojení s bankou.
Komunikácia klienta s bankou sa uskutočňuje prostredníctvom telefonického spojenia, prípadne modemu alebo internetu. Netreba zabúdať na podstatnú vec, ktorá odlišuje home banking od internet bankingu - homebankingové spojenie umožní iba ten počítač, na ktorom je nainštalovaný špeciálny bankový program. Pre tento typ služby je pochopiteľne potrebné zodpovedajúce technické vybavenie.
"Home banking umožňuje prácu s účtom z ľubovoľného miesta s telefónnou prípojkou alebo s pripojením do siete internet. V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou," priblížila nám fungovanie home bankingu Eva Güttlerová zo Slovenskej sporiteľne. "Každý používateľ má svoje užívateľské meno a heslo s pridelenými prístupovými právami a limitmi na aktívne operácie. Limity na aktívne operácie možno ľubovoľne kombinovať a vytvárať podpisové skupiny podľa želania klienta. Každý používateľ má vygenerovaný svoj kľúč pre digitálny podpis, ktorým zabezpečuje všetky transakcie zasielané do banky. Všetky dáta, ktoré zasiela banka klientovi, sú digitálne podpísané kľúčom banky."
Home banking je služba vhodná pre firmy, ktoré realizujú väčšie množstvo platobných príkazov - strední a veľkí podnikatelia. Ostatným banky odporúčajú skôr internet banking. "Jeho výhodou je vyšší podnikateľský komfort - dávková príprava dát a následná komunikácia s bankou. Internet banking je výhodný pre klientov, ktorí s bankou nevymieňajú veľké množstvo dát, a rozhodujúca je pre nich flexibilita. Internet banking nie je viazaný na klientov počítač a prístup je možný z ktoréhokoľvek miesta pripojeného do internetu." Za veľkú výhodu možno označiť aj prepojenie home bankingu s účtovným systémom klienta. "Vďaka tomu, že všetky informácie sú uložené v databázach priamo u klienta, možno tiež definovať v aplikácii rôzne výstupné reporty v závislosti od toho, akú informáciu klient požaduje," hovorí Andrea Kollárová z HVB Bank Slovakia. "Príkazy možno do banky zasielať interaktívne pre okamžité zúčtovanie alebo dávkovo - vtedy sú zúčtované hromadne vo večerných hodinách," pripája ďalšie vysvetlenie Norbert Lazar z OTP Banky.
Niektoré bankové inštitúcie poskytujú aj dva druhy homebankingových služieb. Zvyčajne sú určené pre presne definovanú klientelu, a prispôsobujú sa tak ich potrebám a zvyklostiam. "Vo VÚB poskytujeme dva produkty homebankingového typu - New Home Banking a MultiCash. Kým prvý z nich je určený veľkým, stredným i malým firmám, produkt MultiCash je vhodný najmä pre medzinárodné spoločnosti, ktoré ho už poznajú zo svojej praxe v iných krajinách alebo pre klientov, ktorí používajú tento produkt už s inými bankami," hovorí Alena Walterová. Podobne aj Istrobanka ponúka dva druhy home bankingu. Jednak ide o tzv. CorporateBanking Classic a tzv. CorporateBanking for Small Business, ktorý je zjednodušenou verziou služby home banking a je určený pre malých a stredných podnikateľov. V HVB Bank ponúkajú produkty Gemini a MultiCash. Z ponuky niekoľkých homebankingových produktov si možno vyberať aj v ČSOB.
Aj v prípade home bankingu treba počítať s prístupovými heslami. Najčastejšie sa zvyknú zadávať prihlasovacie meno a heslo. Na podpisovanie príkazov zasielaných do banky slúži digitálny podpis.
Veľkou výhodou je pre užívateľov možnosť realizovať prevodné príkazy v neobmedzenom rozsahu. Banky zo svojej pozície nestanovujú maximálne limity na objem operácie, resp. limit na celkový objem na deň. V tomto majú používatelia home bankingu voľnú ruku, môžu si sami určiť denný limit a limit na transakciu pre každého aktívneho užívateľa s digitálnym podpisom. Podľa slov Aleny Walterovej z VÚB, každý zo softvérov má vnútorne nastavené limity pre počet transakcií v jednom balíku, ktoré bežným klientom postačujú. Ak ide o nadštandardných klientov s neúmerne veľkými počtami transakcií, jeho potreby sa riešia individuálne. Podobné nám potvrdila Jana Lukáčová z Ľudovej banky: "Limity sa nestanovujú ani na sumy, ani počet príkazov. V jednom súbore môže byť maximálne 40 000 príkazov, ale počet súborov nie je obmedzený." Limity sa v homebankingu neobjavujú, prevody teda možno robiť až do výšky disponibilného zostatku.
Poplatky za služby home bankingu sú iné než je to v prípade internet bankingu. Podstatnou odlišnosťou oboch produktov je, že home banking využíva špeciálny softvér, ktorý umožňuje komunikovať s bankou a to sa odráža v cenách za túto službu. Používatelia tejto služby platia predovšetkým poplatok za spomínanú aplikáciu. Banky si účtujú napríklad za prístup do HB, za inštaláciu alebo si vyberú jednorázový zriaďovací poplatok. Rôzne sú aj mesačné poplatky. V niektorých prípadoch ich banky neúčtujú - je to skôr v prípadoch, ak ste zaplatili viac pri zriaďovaní home bankingu, v ostatných prípadoch sa mesačný poplatok vyšplhá na niekoľko stoviek korún. Treba však pripomenúť, že za transakciu cez homebanking zaplatíte menej než za rovnakú transakciu v pobočke banky. (sbr)
Skúsenosť z praxe
Ivana, pracovníčka na finančnom oddelení
"Home banking je super vec. Už vôbec nechodíme do banky, nemáme dôvod, lebo všetky prevody, príkazy posielame elektronicky - či slovenské alebo zahraničné. Zrušili sme denné výpisy z banky, teraz nám z pohľadu účtovného stačí mesačný výpis. Žiadne doklady od banky nepotrebujeme, raz za mesiac sa ide do pobočky, zoberie sa výpis a doklad pre účtovníctvo je na svete. Nám sa totiž dá v homebankingu vytlačiť výpis presne v takom formáte, ako vyzerá originál denného výpisu. Stačí ho vytlačiť a podľa neho zaúčtovať. Hneď ráno je k dispozícii. Je to pre nás nenormálna úspora času a takisto nesmiem zabudnúť na to, že príkazy podávané fyzicky v banke sa spracovávajú v menších intervaloch. Časy pre home banking sú zaujímavejšie a neplatia pre fyzicky podávané príkazy, pokojne sa môže stať, že ho v ten deň nespracujú. Mne stačí zadať napríklad príkaz v našom systéme, odoslať a automaticky sa to zrealizuje v systéme banky. Mám zaručené, že platba odišla. Takisto nesmiem zabudnúť na poplatky - jednak za transakcie a napríklad aj za výpisy, platíme iba za jeden mesačne. Predtým sme napríklad veľakrát telefonovali do banky, či máme peniaze na účte od určitého odberateľa, teraz sa pozriem na účet a viem, či tam peniaze sú alebo nie. To isté platí aj opačne, keď potrebujeme zrealizovať rýchlu platbu. Takisto si môžem jednoducho zisťovať kurzy. Cez home banking neriešime len faktúry, ale napríklad aj mzdy, prevodný príkaz si len prehodím zo mzdového systému do bankového systému a pošlem to."