och, ale vláde ho 30. júna nepredložilo.
Minister Ľudovít Kaník včera povedal, že návrh zákona je pripravený, ale "politická dohoda nie je, takže zatiaľ to je na mŕtvom bode". Proti zrušeniu pomerne nového úradu sa postavila SMK. Zrušenie podporuje SDKÚ a klub ANO, čo však nestačí.
"Ísť hlavou proti múru, keď nie je politická vôľa, je veľmi zložité," povedal poradca a hovorca ministra financií Peter Papanek. Ministerstvo úrad stále považuje za neefektívny a míňajúci sa účinku. Hlasy, že úrad je zbytočný, sa ozývajú z viacerých strán. Predseda úradu Ľubomír Plai má svoj úrad naopak za pokrokový.
Za nevôľou zrušiť úrad môže byť aj to, že sa má zapojiť do projektu modernizácie slovenskej štátnej správy, ktorý financuje Európska únia. Koncom septembra má vyjsť najavo, či sa na projekte bude podieľať a akou mierou.
Poslaním úradu je okrem iného prispievať k tomu, aby štátna služba bola objektívna a apolitická, teda aby štátnych zamestnancov nevyberali politici. Že to tak celkom nie je, majú na svedomí aj politici. V roku 2003 sa na návrh vtedajšieho podpredsedu ANO Jirka Malchárka uzákonilo, že šéfov miestnych úradov štátnej správy vymenúva vláda na návrh príslušného ministra, takže zákon o štátnej službe sa na nich nevzťahuje v plnej miere. "V ich prípade teda ani úrad (pre štátnu službu) nemôže takmer nič 'zaručovať'," povedal právnik Jaroslav Pilát z M.E.S.A. 10.
Dnes to všade neplatí, keď v júni 2004 parlament uzákonil návrh SF, aby prednostov obvodných lesných úradov vymenúval minister pôdohospodárstva "na základe výsledkov výberového konania", takže vedúce miesta sa obsadzujú dvojako. Úrad to podľa Plaia mieni dať do poriadku - novelou zákona o štátnej službe. Či na to bude politická vôľa, je otázne.
Pilát poznamenáva, že postavenie úradu, tak ako ho prvý zákon "nastavil", nevyhovovalo. "Niekedy z objektívnych dôvodov, niekedy politickým záujmom."
Autor: haj