Aká bola vaša cesta do VW Slovakia?
„Po vysokej škole som v Škodovke v Mladej Boleslavi, automobilke, ktorá dnes patrí medzi najrýchlejšie sa vyvíjajúce dcéry koncernu VW, pôsobil vyše 25 rokov. Potom ma však najvyšší šéf personalistiky koncernu VW Dr. Hartz pozval na krátky pohovor na tému „prospešnosť rotácie riadiacich kádrov“. Moje rozhodnutie týkajúce sa odchodu na Slovensko bolo rýchle, avšak nebolo až také jednoduché, keďže mal som vystriedať Jaroslava Holečka, ktorý je nielen výborným personalistom, ale aj mojím priateľom. Odchod na Slovensko je milý aj v tom, že si celá rodina nemusí prenajímať tlmočníka a rozumie všetkému.“
Aké sú rozdiely v riadení ľudí a v organizačnej štruktúre medzi boleslavskou Škodovkou a bratislavským VW?
„Rozdiely sú, ale v rámci koncernu musia byť niektoré procesy podobné. Nedá sa hovoriť o diametrálnych rozdieloch. Po roku 1991 som zdedil personalistiku Škodovky a mojou hlavnou úlohou bolo optimalizovať pracovné procesy. Začínal som s 800 pracovníkmi, po mojom odchode v roku 2000 tam už bolo 630 ľudí. Povedal som si vtedy - je to úspech. Všade sú nejaké veci, ktoré sa robia lepšie, ale aj horšie. A aj som si priniesol iba to, čo som vedel najlepšie. V Škodovke to bol manažment ideí alebo inak povediac zlepšovateľstvo. Práve to som si priniesol do VW Slovakia. Aj tu je veľa vecí, ktoré sa robia dobre, a tie rozvíjam i naďalej.“
Akým podnikom je dnes Škodovka?
„ Je to nové poňatie podniku ako takého. Pracuje ako podnik rodinného typu. To znamená, že tam pracuje otec, matka, syn. Má svoje učilište a až 90 % učňov sú to deti zamestnancov. Veľakrát sme zažili situáciu, že žiaci majú priemer známok 1,2, ale nechcú navštevovať gymnázium ani vysokú školu, pretože vedia, že majú možnosť zamestnať sa v podniku s veľkou sociálnou istotou. Sympatiu k podniku si donášajú už z rodín. Môže to však priniesť aj negatívnu stránku , napríklad neprispôsobovanie sa zmenám a prenášanie negatívneho know-how z generácie na generáciu, a preto sa momentálne veľká pozornosť venuje optimalizácii a zavadzaniu zmien. Moderný podnik musí byť nesmierne flexibilný. Ak si to situácia vyžaduje, musí sa pracovať i cez víkendy. Volkswagen Slovakia je už nielen na Slovensku, ale aj v koncerne VW známy svojou vysokou flexibilitou.“
Čo vám priniesla zmena zamestnávateľa?
„Pohľad zvonka mi ukázal, že rôzne spoločnosti praktizujú rôzne metódy práce, a predsa fungujú. To mi dáva odvahu zavádzať zmeny i súčasnom podniku a snažiť sa dosiahnuť čo najefektívnejšie procesy. Treba si čo najdlhšie udržať nadhľad a pozitívny prístup k práci, aby sa človek nedostal do rutiny.“
Aká je vaša vízia riadenia ľudských zdrojov vo VW Slovakia?
„Existuje veľa rôznych teórií o riadení ľudí. Vo VW Slovakia je riadiaca organizačná štruktúra veľmi štíhla, veľa činností sa už decentralizovalo. Našou snahou je, aby iba strategické činnosti riadenia ľudských zdrojov vychádzali z personálneho oddelenia a operatívna personálna činnosť by sa zabezpečovala priamo na úrovni vedúcich. Práve oni sa totiž denne stýkajú so svojimi zamestnancami, takže by mali najlepšie poznať ich personálne problémy. To však ešte na Slovensku – a pokiaľ viem, tak aj v ostatných závodoch v Európe - chýba. Riadiaci pracovníci sú odborníkmi vo svojej oblasti, často však ešte majú rezervy v personálnej oblasti. Túto úroveň sa snažíme dosiahnuť napríklad účasťou na odborných a nadodborných vzdelávacích podujatiach.“
Čo vyžadujete od ľudí, ktorí vás obklopujú?
„Sú dva typy šéfov: demokrat a diktátor. Patrím k prvej skupine. Diktátor všetku slávu prenáša na seba a obklopuje sa slabšími ľuďmi. Mám rád, keď môj personál pracuje na sto percent. Ale ak sa stane niečo neočakávané, potrebujem to vedieť priamo od mojich ľudí, aby sme sa mohli včas vyhnúť nepríjemnostiam. Vážim si, keď mi ľudia hovoria pravdu.“
Aký má byť podľa vás manažér v oblasti personalistiky?
„Pre personálneho manažéra je najdôležitejšia ľudskosť. Inak nemá jeho práca zmysel a bude bez úspechu.“
Ako by ste zhodnotili rok pôsobenia vo VW?
„Určili sme si priority a stratégiu. Tá začína v súčasnosti nadobúdať reálne črty a o niekoľko mesiacov očakávam prvé výsledky mojej práce. Jednou z oblastí je, že začal fungovať personálny servis, ktorý sa nestará iba o zamestnancov, ale i o vedúcich pracovníkov. Začal sa hodnotiť i význam manažéra a jeho pozícia v rámci koncernu. Ďalšie aktivity sa týkajú sociálneho programu, ktorý vo VW Slovakia zahŕňa viaceré oblasti pomoci zamestnancom.“