Výkonný riaditeľ marketingu Slovenského zväzu ľadového hokeja Martin Ryba si myslí, že dominantný záujem slovenských firiem o podporu hokeja je logický: "Ako jediný kolektívny šport dosahuje na úrovni reprezentácie v posledných piatich - šiestich rokoch pravidelne výraznejšie úspechy a počas vrcholných podujatí dokáže zošalieť Slovensko - a to je to, čo sponzori vyhľadávajú."
Úspech však nie je všetko, treba ponúknuť aj čosi viac. "Partneri čakajú nápad, ktorý sa dá ponúknuť aj bez úspechu," pripomína Ryba. "Samozrejme, v podaní úspešného hokejistu je pre nich atraktívnejší, ako v podaní málo známeho basketbalistu."
Slovenský trh je malý a nie zrelý na to, aby šport predával konkrétny produkt. "Preto stále prevažuje imidžová reklama," myslí si.
Hokejový zväz pokrýva vyše 60 percent svojho rozpočtu z marketingových príjmov, tvrdí Ryba. Takých je minimum, ak vôbec nejaký na Slovensku existuje.
Avízo znižujúcich sa výdavkov na reklamu ho nedeprimuje. "Celosvetovo je tlak na marketingových šéfov, aby za menej peňazí vytĺkli viac muziky, balíky nie sú nafukovacie balóny," vraví. "Strop je tam, kde ešte šport dokáže vrátiť, čo doň sponzor vrazí."
Viac ho vzrušuje chýbajúca legislatíva. "Na Slovensku sponzoring neexistuje," potvrdzuje. "Športové spolky uzatvárajú s partnermi zložité, na desiatky strán formulované zmluvy o reklamnej spolupráci, ktoré zamestnávajú úradníkov."
Známy fakt, s ktorým nikto nevie pohnúť. Nerieši ho ani návrh nového zákona o športe. Rezort financií totiž odmieta pohnúť s daňovými zákonmi. Bez toho je však celý zákon zbytočný. V tomto volebnom období zrejme neprejde ani vládou.