Firmy si vyhodnocujú ekonomický efekt vložených prostriedkov. V prieskume mali možnosť to aj oznámkovať. Svojim športovým partnerom dali v priemere známku 2,95, zaokrúhlene - trojku. "Ak mám byť úprimný: myslel som si, že bude horšia," priznal patrón prieskumu Peter Goliaš.
"Trojka? Kým to nie je päťka... Trojka je dobré, nie?" spontánne zareagoval šéf hokejového marketingu Martin Ryba vo vedomí, že ak hokej má najvyššiu priazeň sponzorov, tak asi nielen pre výsledky, ale aj preto, že si sponzori vážia kvalitu spolupráce so zväzom.
"Výsledná známka je ovplyvnená štyrmi päťkami," pripomenul Golian. Najviac bolo dvojok - osem. Jedna firma sa nerozpakovala dať jednotku, ďalšia spokojnosť ohodnotila známou 1,5."
"Voľakedy prúdili sponzorské peniaze bezbolestne po kamarátskych linkách," konštatuje olympijský šéf Chmelár. "Dnes sa o ne zvádza tvrdý boj, firmy požadujú za keš peniaze omnoho viac. Za každú korunu minimálne päťdesiat halierov, pričom náklady na ich prezentáciu znášame my. Voľakedy sme mali mediálnu, najmä televíznu spoluprácu za lacný groš, dnes za ňu ťažko platíme."
Prostredníctvom nových zahraničných vlastníkov získali firmy aj know-how a skúsenosti z marketingovej brandže z prostredia vyspelej trhovej ekonomiky.
"V športových spolkoch sme neboli pripravení na stupeň profesionality, aký partneri vyžadujú. Nie je to úplne rovné partnerstvo. My sme v nevýhode," myslí si Chmelár. "Musíme si však zvyknúť a sakramentsky tvrdo na sebe pracovať. Manažérov nie je veľa a sú drahí. Žiadny zväz nie je schopný zaplatiť špičkového odborníka. Musíme ísť na kompromis. Hľadať mladých a dať ich školiť. No stáva sa, že keď sa vyškolia, už sme im krátki a odchádzajú za lepšími podmienkami."