Čínska súkromná automobilka Geely predstavila na nedávnom frankfurtskom autosalóne športový automobil. Zahalený pod čínskou vlajkou bol "Čínsky drak". FOTO - REUTERS |
FRANKFURT - Popredné svetové automobilky sa začínajú obávať lacnej konkurencie zo strany čínskych rivalov. Mnohí americkí a západoeurópski výrobcovia automobilov sa v minulosti spojili s čínskymi firmami, aby vyrábali vozidlá pre rýchlo rastúci čínsky trh. Teraz však nastáva nevyhnutná druhá fáza, ktorou je vývoz lacných automobilov z Číny.
V júli sa začalo v Európe predávať prvé športové úžitkové vozidlo vyrábané v Číne. Jeho cena je zhruba o polovicu nižšia oproti najbližšiemu porovnateľnému západnému modelu.
Čínske automobilky sa objavili i na tohtoročnom medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte, aby tu testovali podmienky na predaj na západných trhoch.
"Nie sú to iba Kórejčania a Japonci. Teraz prichádza ďalšia vlna. Pre európskych výrobcov automobilov je to stále napätejšie," povedal jeden z analytikov automobilového sektora. Zostáva však neisté, ako rýchlo a úspešne preniknú čínske automobilky na popredné trhy.
Podľa predstaviteľov automobilového priemyslu dosiahli čínske automobilky fázu, v ktorej boli pred 30 rokmi spoločnosti v Japonsku a pred 15 rokmi firmy v Severnej Kórei. "Varujem všetkých, aby to nebrali na ľahkú váhu. Tretia vlna sa na nás neúprosne rúti a my na ňu musíme byť pripravení," vyhlásil šéf značky Volkswagen Wolfgang Bernhard.
Nezávislý čínsky výrobca automobilov Geely vo Frankfurte predstavil na nepompéznom podstavci päť modelov. Dvere vozidiel však boli zamknuté, takže si návštevníci výstavy nemohli automobily vyskúšať z pozície vodičov. Dav divákov, ktorý sledoval tanečnú skupinu pózujúcu pri týchto modeloch, bol jasným znakom záujmu o čínske autá.
"Sme čínskymi vyslancami. Cieľom prítomnosti Geely tu vo Frankfurte je predstaviť autá celému svetu, posilniť našu reputáciu na zahraničných trhoch a ukázať, že dokážeme vyrábať nové automobily, ktoré si môže každý dovoliť," povedal viceprezident firmy Geely.
Pretrvávajú však pochybnosti týkajúce sa kvality čínskych vozidiel a ich schopnosti splniť pravidlá pre emisie, či ponúknuť bežné bezpečnostné prvky, napríklad airbagy, pri udržaní nízkych cien. Spoločnosť Geely informovala, že musí pred vstupom na európsky trh zdokonaliť svoje motory, aby vyhovovali novým pravidlám na ochranu životného prostredia.
Športové úžitkové vozidlo Landwind čínskej automobilky Jiangling, ktoré sa tento rok začalo predávať v Európe, v bezpečnostných testoch prepadlo. "Malo katastrofické výsledky. V našej 20-ročnej histórii nedopadlo žiadne auto tak zle," informovala po nárazových testoch nemecká automobilová asociácia ADA. Dovozca Peter Bijvelds už od júla predal v Európe 400 týchto vozidiel.
(čtk, reuters)