BRATISLAVA - Dva týždne pred koncom svojho mandátu predložil generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu Jaroslav Rezník rozhlasovej rade návrh, aby rozhlas založil stopercentnú dcérsku spoločnosť Media SRo, ktorá by preň nakupovala reklamu a robila i marketing.
"Týždeň pred voľbou nového riaditeľa nepokladám za vhodné predkladať takýto zásadný materiál," povedal po prerušenom rokovaní člen rady Peter Juščák. Mária Hlucháňová si myslí, že rada by svojím súhlasom nepriamo porušila podmienky prebiehajúceho konkurzu na riaditeľa rozhlasu. Od kandidátov totiž chcela návrhy na ozdravenie rozhlasu a ich výraznou súčasťou má byť aj riešenie príjmov z reklamy.
Ani dozorná komisia rozhlasu nevydala k Rezníkovmu návrhu jednoznačné stanovisko a jej predseda Roman Černák si myslí, že by bolo lepšie nechať riešenie problému na nového riaditeľa.
Člen rady Igor Gallo zasa komisiu podozrieva, či sa nesnaží oddialiť rokovanie o tomto bode. Peter Michalica nepriamo Černákovi pripomenul jeho obchodné prepojenie na Davida Hanzalíka z agentúry PSMA, ktorá zastupuje rozhlas do septembra. Černák a Hanzalík sú od novembra 1993 spoločníkmi i konateľmi firmy ADN, ktorá sa venuje obchodnej činnosti.
Media SRo by mala mať asi 15 pracovníkov a na vznik si zobrať asi 10-miliónový úver. Gajdošová tvrdila, že banky by nepožadovali ručenie majetkom rozhlasu. Provízia spoločnosti by bola až 30 percent, hoci bežná provízia je okolo 15 percent.
V roku 2006 by teda mal rozhlas podľa svojho plánu nechať spoločnosti viac ako 38 miliónov. Za riaditeľa chce rozhlas svojho šéfa marketingu Petra Krajčího. (zu)
Rozhlas sľubuje príjem z reklamy výrazne vyšší, ako bol v minulosti
Ak by spoločnosť Media SRo vznikla, v novom roku by mala podľa plánu vedenia SRo rozhlasu priniesť za reklamu "realisticky" 127 miliónov korún. Pesimistický odhad hovoril o 108, optimistický až o 162 miliónoch. Nebolo zrejmé, koľko zo sumy by tvorili bartre. Viacerým členom komisie sa tento odhad nezdal.
Projekt Media SRo predstavila rade ekonomická riaditeľka rozhlasu Hilda Gajdošová. Argumentovala, že súkromné rádio Expres zarobí na reklame viac ako 120 miliónov. Predseda dozornej komisie Roman Černák jej pripomenul, že poslucháči SRo, prevažne starší a chudobnejší, nie sú pre zadávateľov reklám príliš zaujímaví. Čistý príjem z reklamy bez bartrov je v tomto roku zatiaľ asi 35 miliónov, vlani to bolo necelých 70 miliónov. Nad 100 miliónov ročne rozhlas zarábal, len keď vrcholili kampane nebankových subjektov.
Gajdošová hovorila, že bez Media SRo budú rozhlasu reklamné príjmy unikať a jeho pozícia na trhu sa zhorší. Odkedy rozhlas vypovedal zmluvu s PSMA, firma mu prakticky neplatí. Bráni sa tým, že SRo jej dlhuje nevyplatené provízie za bartre, na ktoré má podľa zmluvy nárok. Roky si ich však neúčtovala.
Riaditeľ rozhlasu Jaroslav Rezník rade tvrdil, že rozhlas je s PSMA v právnom spore, David Hanzalík z agentúry povedal, že nijaký návrh od právnikov SRo zatiaľ nedostal. (zu)