Pozn.: V prípade auta s podobnými parametrami, pri ktorom je nutné individuálne schvaľovanie (cca 20 000), je predpokladaná návratnosť prestavby po 43 103 km. Zdroj: www.auto.sk, prepočty SME |
. Posledné dva mesiace zaznamenávame najvyšší záujem za posledných päť rokov," hovorí Róbert Bognár z firmy Autogas.
Vybavenie dokladov je u nás zložitejšie ako v iných štátoch. Majitelia všetkých typov značky Škoda a niektorých typov Lada, Daewoo, Seat, Fiat či Suzuki problém nemajú. Dovozcovia nechali tieto typy áut hromadne certifikovať a záujemca zaplatí úradom za zápis do technického preukazu len niekoľko stoviek. Vlastníci iných ako schválených áut, to majú ťažšie. Pred schválením musia dať auto skontrolovať v skúšobniach doma i v zahraničí. Len za samotné kontroly vodič zaplatí 15- až 20-tisíc korún.
Aj napriek obrovskému záujmu a faktu, že pohon na plyn je ekologickejší, štát úpravy neplánuje. "Neuvažujeme o zmene procesu schvaľovania. Pripravujeme zmeny v súvislosti s dokladovaním plnenia emisných podmienok, ktoré zjednodušia proces," tvrdí ministerstvo dopravy. V novej vyhláške, ktorá má platiť od budúceho júla, sa podľa informácií SME chystajú isté úľavy pri dovoze LPG áut zo zahraničia.
Situáciu by uľahčilo, keby dovozcovia dali hromadne schváliť viac typov áut. To sa im však podľa ich slov neoplatí, pretože náklady na hromadnú homologizáciu sa môžu vyšplhať na státisíce. Podľa montérov plynového pohonu ich zákazníkov tvorí asi len päť percent ľudí, ktorí sa rozhodnú pre samostatné schválenie. LPG pohon sa najčastejšie montuje do škodoviek.
Určitou šancou je eurosmernica 115. Podľa nej by sa na Slovensku mal uznávať každý typ auta, ktorý už schválil iný člen únie. "Zatiaľ ani jeden z výrobcov na Slovensku neschvaľoval podľa tohto typu," hovorí Bognár.
Od procesu kontrol sú ušetrené autá, do ktorých pohon na LPG montuje priamo výrobca. U nás takéto autá pred niekoľkými rokmi predával Renault. "Už nie sú na trhu, v dôsledku nezáujmu zo strany zákazníkov. Renault Scénic s plynovým pohonom stál približne o 60-tisíc korún viac ako klasický benzínový model. Drahšie sú aj technické prehliadky, servis a podobne. Zásoby sme vypredali, až keď sme nasadili akciovú cenu," hovorí Branislav Štuk z Renault Slovakia. Dovozcovia áut možno teraz svoju politiku prehodnotia.