LONDÝN - Reklama na zubnú pastu sa zapísala do britskej histórie. Bola totiž prvou reklamou, ktorú Briti videli na televíznej obrazovke, a to iba 12 minút potom, čo 22. septembra 1955 začala o ôsmej večer vysielať súkromná televízia ITV. Tento okamih sa v Británii považuje za taký dôležitý, že slávnostnej večere na počesť tohto výročia sa zúčastní kráľovná Alžbeta II.
Do histórie sa nezapísala len reklama na zubnú pastu, ale aj Briti, ktorí ju deťom zakazovali pozerať, a debata, v ktorej zneli názory, že súkromná televízia úplne rozvracia spoločnosť - navzdory tomu, že ju v začiatkoch mohlo prijímať len stotisíc domácností v Londýne. Zakladatelia i vládni činitelia museli verejnosť upokojovať, že "sa nemôže stať, že by Hamlet prerušil svoj monológ, aby nám oznámil, akú zubnú pastu používajú na Elsinore".
Dnes sa odborná verejnosť zhoduje, že ITV skutočne na Britániu dosah mala, hoci podstatne iný, než jej kritici predpovedali. ITV priniesla Britom ich najpopulárnejší seriál všetkých dôb, Coronation Street a dlhé hodiny televíznej zábavy. Od seriálu Profesionáli cez Poirota s Davidom Suchetom, Spitting Image (u nás známe ako Gumáci) po súťaže Chcete byť milionárom alebo Pop Idol, čo je obdoba programu Slovensko hľadá SuperStar.
Nič z toho však porážku BBC neznamenalo. Tá si po celý čas podržala vysokú sledovanosť, obľubu a dôveru. Ak sa niečo deje, vyladia Briti BBC takmer inštinktívne.
Dnes má "televízny priestor" v Británii mnohonásobne viac než tri kanály. Na káblových systémoch ich sú desiatky a väčšina z nich je, samozrejme, súkromných, hoci BBC sama prevádzkuje v Británii päť televíznych kanálov.
Neskôr sa ITV "rozdrobila". Po ITV 2 a ITV 3 práve teraz zakladá mužský kanál ITV 4, plánuje detský kanál a bude vysielať do mobilných telefónov. I keď sa teraz musí uspokojiť s podielom 18 percent na divákoch a príjmami z reklamy za posledný polrok poklesli na hlavnom kanále ITV 1 o 3,5 percenta, zisky stúpli o 60 percent. Popri úsporách sú príčinou dobrých výsledkov práve nové digitálne kanály, ktoré sú jedným z kľúčových prvkov terajšej stratégie. (čtk)