Záber z výstavy Prievan v súčasnej slovenskej maľbe v Štátnej galérii v Banskej Bystrici. FOTO - ŠG BB |
Výstava bola od počiatku chápaná ako výstava "v procese". Richard Gregor zodpovedný za jej inštaláciu v Považskej galérii v Žiline ju vystaval skôr na konceptuálnych základoch, Beata Jablonská teraz v Banskej Bystrici sa pokúsila pridať jej silnejšiu maliarskejšiu vizáž. Nie tým, že by menila obsadenie autorov, ale skôr obmenou autorských kolekcií.
Prievan bol od začiatku chápaný ako prierezová výstava, ktorá vzišla z potreby reagovať na súčasný boom maľby vo svete. Nie je tajomstvo, že na maľbu sa v 90. rokoch nazeralo ako na tradičné, klasické médium, ktoré nie je schopné reflektovať súčasnosť. Preto si aj kurátori položili niekoľko určujúcich otázok, na ktorých je postavená aj koncepcia výstavy: Ako sa podarilo súčasnej maľbe zaujať súčasníka a čím sa odlišuje od svojich predchádzajúcich podôb.
Zjednocujúcou ideou je vzťah súčasnej maľby k modernizmu. Prečo? Pretože niektorí autori stále z neho vychádzajú (konceptuálne rezonancie, rôzne podoby abstrakcie), alebo ho revidujú (sem patria umelci, ktorí hľadajú súčasné spôsoby vyjadrenia v klasických formách). Novým prvkom v maľbe je však mohutné používanie digitálnych technológií, ktoré stoja za veľkou časťou obidvoch maliarskych prístupov. (kul)