Osud týždenníkov je v rukách žien. Ženy časopisy čítajú viac a nielen ženské

V posledných rokoch nastal na trhu spoločenských týždenníkov boom. V stánkoch pribúdal každú chvíľu nový titul. Ponuka je naozaj bohatá, ale keďže slovenský trh nie je až taký široký, aby na ňom mohlo vedľa seba prežívať toľko týždenníkov, zúri konkurenčn

ý boj. Niekto musí z kola von. Nedávno to bol Formát.

Starosti o budúcnosť nemusia mať ženské časopisy. Nový Čas pre ženy či Báječná žena bez väčšej námahy lámali rekordy v predajnosti a čítanosti hneď po svojom uvedení na trh. Sú lacné, farebné a hlavne nenáročné. Ich ponuka sa točí okolo rovnakých tém - od rád, ako zviesť toho pravého, až po radu, ako sa ho zbaviť.

Kým ženských týždenníkov (Nový Čas pre ženy, Báječná žena, Šarm, Slovenska, Život) sa týždenne predá približne 650-tisíc kusov, trh spoločensko-politických predá podľa odhadov približne polovicu. Svoju pozíciu má istú vari len Plus 7 dní. Porovnávať tieto dve skupiny časopisov je síce ťažko, ale zaujímavosťou je, že o úspechu všetkých týždenníkov - s výnimkou Plus 7 dní - rozhodujú ženy. Ak niektorý vydavateľ potrebuje na svoje šťastie stotisícovú predajnosť, musí vedieť, ako sa zapáčiť ženám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pätnásť rokov

Týždenník Plus 7 dní vznikol pred pätnástimi rokmi, keď boli na trhu len tituly z čias socializmu. Pre čitateľov predstavoval príjemnú zmenu, mnohí si s ním spájali aj nový slobodný spôsob žurnalistiky. Začínali za bojových podmienok. "Dali sme dokopy 150-tisíc korún a od našej ekonómky Evy Majeskej sme si požičali elektronický písací stroj. Sídlili sme v požiarnej zbrojnici. Šéfredaktor Miloš Luknár mal dve redaktorky a sekretárku," povedal v nedávnom rozhovore pre Trend vydavateľ Štefan Šimák.

Dnes je to najpredávnejší týždenník a na trhu sa už niekoľko rokov pravidelne objavujú nadšenci, ktorí zakladajú nové týždenníky, aby mu konkurovali. Mal to v úmysle Formát, Live!, pred nimi Čas či Moment. Ich snahy sa však po krátkom čase ukázali ako márne. Formát v júli vyšiel poslednýkrát. A Live! je v predajnosti skôr tieňom Plusky ako jej konkurentom. Predsavzatie stať sa v roku 2005 lídrom na trhu, ako si pri zakladaní Live! predsavzal vtedajší šéfredaktor Ľubo Fuzak, sa ani zďaleka nenaplnilo. Jeho predajnosť je po dvoch rokov necelých 30-tisíc týždenne, Plus 7 dní predáva 203-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Scenár vývoja časopisov Moment a Čas bol veľmi podobný. Nástup na trh sprevádza veľká reklama, sťahovanie novinárov z konkurenčných médií, onedlho znižovanie počtu redaktorov či strán, prípadne zatajovanie predajnosti či znižovanie ceny. Čas zanikol, Moment je dnes štvrtkovou prílohou denníka Pravda.

Miesto vedľa plusky

Oplatí sa bojovať o miesto vedľa Plus 7 dní? Mediálni analytici Miroslav Kollár a Ivan Sečík sa zhodujú, že neoplatí. „Konkurovať Plus 7 dní v predajnosti nemá šancu ten, kto by chcel súperiť o tú istú cieľovú skupinu," hovorí analytik Inštitútu pre verejné otázky Kollár.

Šéf Odboru mediálneho výskumu SRo Ivan Sečík síce víta akúkoľvek snahu o vytvorenie nového týždenníka, no v pohľade na jeho budúcnosť je skeptický. „Trh je dostatočne nasýtený. V Plus 7 dní je všetko: trochu politiky, nejaká tá investigatívna žurnalistika, televízny program, recepty." Podľa neho Plus 7 dní ťaží z toho, že tu bola dlhé roky sama. „Všetky snahy o založenie nových podobných týždenníkov už neskôr nemali šancu." Pri zakladaní nového týždenníka by odporúčal zvoliť racionálnejší model. „Krátkodobými trikmi sa nedá dostať do kladných čísel. Skôr som za postupné kultivovanie čitateľov," dodáva Sečík. On sám nemá na Slovensku obľúbený týždenník, skôr siaha po zahraničných. V slovenských týždenníkoch mu chýbajú mnohé novinárske žánre ako analytické články, fejtóny, ktoré sa vytrácajú.

SkryťVypnúť reklamu

Dravý nástup Live!

Live! skočil na trh koncom marca minulého roku s riadnou razanciou. „Magazín na pulze času" mal mať spoločensko-politické zameranie. Masívna reklamná kampaň sľubovala väčší formát, prirodzený šarm, sedem dní plus sedem nocí, svetovú Slovenku a lepší život...

„Sú to smutné príbehy, ale nie naše," hodnotil pokusy svojich predchodcov pri štarte Lubo Fuzak. Live! hneď od začiatku prekvapil dobrou grafikou a fotografickou výbavou, ktorou sa podobal na známy rakúsky týždenník News. Podobností bolo viac: vnútorné členenie na tri časti, prvé čísla priniesli vlastný prieskum preferencií strán a politikov či prieskum popularity prezidentských kandidátov. Zaujímavým nápadom bol aj rebríček 100 najvplyvnejších osobností slovenskej politiky a ekonomiky či 100 osobností slovenského šoubiznisu.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa časť označená ako Politika zredukovala a premenovala na Spoločnosť, témy sa prispôsobujú ženským čitateľkám. Zo spoločensko-politického týždenníka sa stal spoločenský so Zuzanou Belohorcovou či miliónovou tanečnicou na titulke.

„Live! je kompilát rakúskeho News, ktorý nemá šancu prežiť, hoci sa istý čas môže po trhu pohybovať," zhodnotil ho v rozhovore pre Trend jeden z vydavateľov Plus 7 dní. Šéfredaktora Live! sme sa opýtali, čo na to hovorí a či sa neobáva, že ho čaká osud podobný Formátu. Pôvodne sľúbil, že nám odpovie, ale nakoniec neodpovedal.

Formát to už vzdal

Formát začal vychádzať v októbri 2002 vo vydavateľstve Ecopress. V priebehu krátkeho obdobia sa na poste šéfredaktora vymenilo niekoľko ľudí a s nimi sa menil aj charakter časopisu. Pôvodne to mal byť ekonomický týždenník, potom spoločensko-politicko-ekonomický, neskôr spravodajský, až nakoniec sa v zúženej podobe vkladal ako bonus do Hospodárskych novín.

SkryťVypnúť reklamu

Na poslednej titulnej strane Formátu, ktorý vyšiel naposledy v júli, sa stretli Zdena (Studenková) kontra Adela (Banášová) - dámy, ktoré s pôvodným ekonomickým smerovaním časopisu nijako neladia.

„Všetci, čo sme sa takmer tri roky zúčastňovali na jeho tvorbe, sme to robili s chuťou a snahou o čo najlepší výsledok. Žiaľ, musím to povedať otvorene, nezískali sme dostatočný ohlas u čitateľov ani u inzerentov. Príčin neúspechu je určite viac. Mohli by sme analyzovať mediálne prostredie na Slovensku a konštatovať, že sa čoraz viac bulvarizuje a seriózne tituly to nemajú ľahké. Popravde treba tiež povedať, že malý záujem čitateľskej obce zrejme signalizoval, že neponúkame dostatočne príťažlivé témy a ich spracovanie," napísal v rozlúčkovom editoriále posledný šéfredaktor Miloš Nemeček.

SkryťVypnúť reklamu

Markíza - šoubiznis z Markízy

A je tu ešte jeden týždenník, ktorý o sebe tvrdí, že je spoločenský - Markíza. No napriek vyjadreniam, že sa snaží odpútať od rovnomennej televízie, pár bulvárnych informácií o konkurenčných televíziách preferovanie televízie Markíza stále nevyváži.

Intelektuáli vymierajú?

Plus 7 dní, Markíza, Čas, Moment, ale aj Formát a Live! sa sústredili na rovnakého väčšinového čitateľa zo stredného prúdu. Vážnejší analytickejší či intelektuálnejší politicko-spoločenský či spravodajský týždenník, akými sú v Česku Reflex a Týden, na Slovensku úspech nemá. Domino fórum, .týždeň či Slovo, patria ak nie k úplne ohrozenému druhu, tak určite k menšinovému žánru.

Na jeseň minulý rok Domino fórum opustili všetci kmeňoví redaktori aj so šéfredaktorom Františkom Šebejom a mnohí z nich sa stali redaktormi .týždňa, ktorý založil Štefan Hríb. Domino fórum pokračovalo s novým tímom zostaveným z viac-menej známych novinárskych mien. Ich čitatelia sú väčšinou vysokoškolsky vzdelaní z prostredia podnikateľov, ale aj politikov. Ich význam je skôr v novinárskom ovplyvňovaní politiky a v investigatívnych snahách ako v počte predaných výtlačkov. „Zbulvárnieva sa. My sa tomu snažíme vyhýbať," hodnotí situáciu na trhu zástupca šéfredaktora .týždňa Juraj Kušnierik. Okrem týchto dvoch týždenníkov vychádza aj ľavicovo orientované Slovo, čitateľov tiež nemá veľa.

SkryťVypnúť reklamu

Ženské týždenníky

„Ste pre neho samozrejmosťou? Čo so zafarbenou pokožkou, keď si farbíte vlasy? Neviete, ako si spevniť sexi partie?" Jednoduché, obrázkové a lacné: Nový Čas pre ženy, Báječná žena, alebo trochu exkluzívnejší Šarm, vám s týmito problémami určite pomôžu. Všetky sa točia okolo krásy, chudnutia, sexu, rád, ako očariť mužskú polovičku a ako riešiť partnerské či manželské krízy. Záujem o ne bol hneď od prvého čísla a hlavne dva lacnejšie a jednoduchšie z nich sa nevídanou rýchlosťou šplhali k rekordom predajnosti. Ponúkajú viac fotiek ako textu. Sú založené na ľahkom čítaní pre ženy.

Nový Čas pre ženy prinieslo vydavateľstvo Ringier, ktoré vydáva Nový Čas. Už po dvoch mesiacoch sa stal najpredávanejším týždenníkom na Slovensku a za krátko sa vyšplhal na rekordných takmer 250-tisíc predaných výtlačkov za týždeň. Je najpredávanejším týždenníkom na trhu, predbehol aj Plus 7 dní.

SkryťVypnúť reklamu

Zle na tom nie je ani Báječná žena, ktorú po Novom Čase pre ženy začala vydávať Spoločnosť 7 Plus, s. r. o., za takmer totožnú cenu 9,80 Sk. Báječná žena spočiatku predávala 160-tisíc výtlačkov, dnes je to okolo 130-tisíc. Jozef Dukes pri štarte Báječnej ženy poprel, že by rozhodnutie priniesť nový titul v tomto lacnom segmente priamo súvisel s úspechom Nového Času pre ženy: " Báječná žena je skôr výsledkom voľného miesta na trhu a v našom portfóliu. V Čechách je podobných lacných časopisov približne desať a slovenský trh určite aspoň dva uživí. Naším prioritným cieľom nie je poraziť Nový Čas pre ženy v počte predaných výtlačkov, ale vytvoriť zaujímavý a komerčne úspešný titul, po istom čase možno až na úrovni Plus 7 dní," povedal Dukes pred rokom v mesačníku Stratégie.

SkryťVypnúť reklamu

Tá istá spoločnosť vydáva aj ďalší týždenník pre ženy pod názvom Šarm, ktorý ako píše vydavateľ, je určený pre „ekonomicky aktívnu časť žien".

Úspech týchto titulov je síce na slovenské pomery unikátny, no vo svete nie je ničím nezvyčajným. Lacný, nenáročný časopis určený pre ženy je v zahraničí obľúbeným segmentom a na Slovensku bola v tomto smere na trhu dlho diera. Príkladom toho, aký je o ženské časopisy záujem, môže byť český trh, kde je takmer desiatka takýchto časopisov a vznikajú špeciálne - napríklad len o diétach.

Prečo

Nástup nového druhu časopisov nijako výrazne neohrozil doterajšie postavenie Slovenky ani Života. To znamená, že dva nové ženské týždenníky si našli svojich nových čitateľov a zdvihli celkový predaj týždenníkov takmer o 300-tisíc kusov. Vytvorila sa čitateľská skupina žien, ktorá si predtým nekupovala žiadne časopisy. Mediálny analytik Sečík si myslí, že pod záujem o ne sa podpísala aj ich dumpingová cena. „V súčasnosti sú práve ženy z politiky znechutené viac ako muži a stávajú sa vhodným segmentom pre tento typ tlače. Dve silné vydavateľstvá len využívajú každú možnú škáru na trhu, ktorá sa im núka," hovorí Sečík. Ako hodnotia svoje postavenie na trhu dva lacné ženské tituly, sme sa opýtali ich šéfredaktoriek. Na naše otázky neodpovedali.

SkryťVypnúť reklamu

Ženy hýbu trhom

Najčastejšími čitateľkami časopisov, a to nie len tých, ktoré sú špeciálne určené pre ne, sú podľa prieskumu MML práve ženy. S výnimkou Plus 7 dní čítajú všetky spoločenské týždenníky viac ako muži. Tí viac čítajú denníky. Prečo je to tak?

„Časopis v dome predstavuje pre mňa pohodu a o tú sa vo väčšine domácností stará žena. Pri rodinnom cestovaní muž zväčša šoféruje, žena si kúpi časopis na čítanie, v lete sa ženy opaľujú viac ako muži a na to si kúpia časopis. Aj do kaderníctiev chodia častejšie...," zamýšľa sa s úsmevom nad fenoménom záľuby žien v týždenníkoch šéfredaktorka Slovenky Anna Ghannamová. Podľa nej ženy viac kupujú časopisy aj preto, že viac a častejšie nakupujú. „Sú otvorené novým informáciám, trendom. Viac sa zaoberajú módou, a to aj módou pre vlastného muža."

SkryťVypnúť reklamu

Čo si myslia o fenoméne ženských čitateliek muži šéfredaktori?: „Je to asi tým, že ženy sú v tom dobrom slova zmysle trochu márnivejšie a skôr si doprajú aj duševnú potravu ako muži," povedal Miloš Luknár šéfredaktor Plus 7 dní. „Ženy sa viac zaujímajú o duchovno mužov ako naopak," myslí si šéfredaktor Domino fóra Róbert Kotian.

„Dámy majú viac času čítať... Okrem toho, a to je podľa mňa ten vážnejší dôvod, si inzerenti dávnejšie zrátali, že ženy sú lepším recipientom reklamy. Preto sa podobné týždenníky neboja straty záujmu zo strany inzerentov," hovorí Ivan Štefunko zo Slova.

 

 

 

 

 

Novému týždenníku Star robila reklamu Zuzana Belehorcová.

FOTO - TASR

Najnovšia novinka - bulvárny Star

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno na trhu pribudol ďalší týždenník Star, s podtitulkom týždenník hviezd. Z reklamy je jasné, že stavil na hviezdu z tituliek, ktorá pravidelne dvíhala predajnosť Nového Času, Zuzanu Belohorcovú. Tá sa objavila v reklamnej kampani, na bilbordoch, ale aj na titulke prvého čísla a v týždenníku má svoju rubriku, v ktorej píše svoj „hviezdny" denníček. „Našou snahou je ukázať vám známe slovenské (občas i české) osobnosti tak, ako ste ich nevideli, ako ste o nich ani nepočuli, a asi sa vám o nich v takom kontexte, aký vám ponúkame, ani nesnívalo." Videli, nevideli, nič ohlušujúce z prvého čísla nevypadlo.

Aktuálne výsledky čítanosti

MML - TGI 1. vlna (3. 1. 2005 - 24. 4. 2005)

Týždenníky - čítal posledné vydanie

Plus 7 dní 13 %

SkryťVypnúť reklamu

Nový Čas pre ženy 11,3 %

Markíza 9,5 %

Život 8,1 %

Slovenka 4,3 %

Katolické noviny 4%

Šarm 3,9 %

Live! 1,4 %

Formát 0,5 %

Domino fórum 0,4%

Slovo 0,2%

Do prieskumu neboli zaradené Báječná žena, .týždeň

 

Kto sú čitatelia týždenníkov?

Domino fórum

- čítajú v rovnakom pomere muži ako ženy, študenti (24 %), čitatelia sú najčastejšie zo skupiny 30 - 39-ročných, po nich päťdesiatnici, vôbec ho nečítajú ženy v domácnosti, čitatelia majú väčšinou vysokoškolské vzdelanie (76 %).

Formát (zrušený)

- čítali ho skôr ženy (71 %), z toho veľká časť žien v domácnosti, najčastejšie generácia tridsiatnikov a šesťdesiatnikov, so vzdelaním stredoškolským s maturitou alebo základným.

Live!

- takmer rovnako muži a ženy (53 %), veková kategória od 20 - 50 rokov, väčšinou so stredoškolským vzdelaním s maturitou.

SkryťVypnúť reklamu

Markíza

- viac ženy (60 %) ako muži, z toho veľká časť žien v domácnosti, skôr mladšie vekové kategórie (už od 14 rokov), nižšie vzdelanie (stredoškolské až základné).

Nový Čas pre ženy

- jasnú prevahu majú ženy (87 %), aj keď tento týždenník si prečíta i nejeden muž (13 %), väčšina zo žien je v domácnosti, vekové kategórie od 20 do 60 rokov, hlavne z nižším príjmom, prevahu stredoškolské s maturitou, no následne aj učňovské a základné.

Plus 7 dní

- jediný týždenník, kde majú v čítanosti prevahu, aj keď nie veľkú, muži (53, 7%), od 20 do 60 rokov, hlavne so stredoškolským vzdelaním.

Slovenka

- prevaha žien (81 %), z toho väčšina v domácnosti, málo študentov, skôr stredný a vyšší vek, hlavne stredoškolské a nižšie vzdelanie.

Slovo

- prevažujú ženy, od 20 do 50 rokov, prevažne stredoškoláci.

SkryťVypnúť reklamu

Šarm

- hlavne ženy (84 %), 24 percent študenti, skôr mladšia veková kategória, vzdelanie prevažne stredoškolské.

Život

- prevahu majú ženy (68 %), z toho veľká časť v domácnosti, široké vekové spektrum, hlavne čitatelia vo veku 20 - 40 rokov, po nich aj starší, prevažne so stredoškolským vzdelaním.

.týždeň a Báječná žena neboli zaradené do 1. vlny prieskumu MML

Podľa MML-TGI 1. vlna 2005: Týždenníky posledné vydanie

Ako hodnotia pozície svojho týždenníka?

Na trhu týždenníkov je titulov síce oveľa viac, ale vybrali sme tie, ktoré nie sú určené pre špecifického čitateľa, tzv. spoločenské či spoločensko-politické, ktoré sú na trhu známe buď pre svoj vysoký záujem u čitateľov (Plus Sedem dní, Nový Čas pre ženy,… až po Live!) alebo také, ktoré síce majú nižší náklad, ale podľa nášho názoru majú snahu otvárať politické, spoločenské témy, ako .týždeň či Domino fórum prípadne Slovo. Šéfredaktorov týchto periodík sme sa pýtali, ako hodnotia svoje pozície. Zo spoločenských a spravodajských nám odpovedali všetci, okrem šéfredaktora Live! Petra Škorňu. Z ženských o svojom týždenníku ochotu rozprávať prejavila len šéfredaktorka Slovensky Anna Ghannamová.

1. Ako hodnotíte svoju súčasnú pozíciu na trhu týždenníkov?

2. Splnili sa vaše plány?

3. Charakterizujte jednou vetou váš týždenník.

4. Akú máte predajnosť?

MILOŠ LUKNÁR šéfredaktor Plus 7 dní

1. Naša súčasná pozícia na trhu je v podstate rovnaká už dlhé roky - sme najpredávanejším a najčítanejším spoločenským týždenníkom na slovenskom trhu a zatiaľ sa nám podarilo úspešne odraziť všetky útoky konkurencie, ktorá namiesto toho, aby hľadala svoju vlastnú cestu k čitateľovi, sa nás snažila viac či menej kopírovať. A to prakticky trvá dodnes.

2. Ak by bolo naším plánom byť lídrom na trhu, tak by sa naše plány splnili. Lenže my ním chceme aj ostať.

3. Charakterizovať by ho skôr mali čitatelia, ja by som bol asi priveľmi kritický.

4. 203-tisíc výtlačkov za týždeň.

ĽUBOMÍR BELFI, šéfredaktor týždenníka Markíza (žiada nekrátiť a nemeniť odpovede)

1. Týždenník Markíza si dlhodobo udržuje svoju poprednú pozíciu na trhu týždenníkov.

2. V roku 2000 sme si dali za cieľ zvýšiť všetky rozhodujúce ukazovatele, čo sa nám v ďalších rokoch v plnej miere podarilo.

3. Týždenník Markíza je zameraný predovšetkým na šoubiznis, určený hlavne pre cieľovú skupinu mladých ľudí do 40 rokov.

4. Pohybuje sa okolo 100-tisíc kusov za týždeň.

JURAJ KUŠNIERIK, zástupca šéfredaktora .týždeň

1. Na tento trh sme vstúpili v decembri minulý rok. Dnes sme jeho stabilnou súčasťou. Keďže takto pred rokom bol .týždeň len ideou v našich hlavách, nie je to málo. Za ten rok sme si potvrdili, že takýto časopis má veľký potenciál.

2. Naše plány sa plnia: dostávame sa do širokého povedomia, zvyšuje sa predaný náklad a záujem inzerentov a hlavne dostávame stále viac pozitívnych ohlasov od ľudí, čo .týždeň objavujú. Stále sa učíme, ako môžeme to, čo robíme, robiť lepšie - a tým sú aj naše plány čoraz smelšie.

3. V .týždni sa píše hlbším, "nebulvárnym" spôsobom o veciach, ktoré ľudí zaujímajú - píšeme o tom, o čom by sme sami radi čítali.

4. Stále rastie, momentálne je to okolo 13 000 kusov týždenne.

RÓBERT KOTIAN šéfredaktor Domino fóra

1. Pozícia je zaujímavá a (ne)závideniahodná - čo je však pre nebulvárny a nezávislý a kritický časopis úplne prirodzené.

2. Pri záchrane týždenníka áno, pri jeho skvalitňovaní sme "na ceste".

3. Máme to v záhlaví - nezávislý týždenník pre politiku, ekonomiku, civilizáciu a kultúru (ekonomiky je menej, civilizácie a vedy viac).

4. Primeraná.

IVAN ŠTEFUNKO, šéfredaktor Slova

1. Týždenník Slovo sa radí medzi spoločensko-politické týždenníky, ktoré sú náročné na čitateľa. Tomu aj zodpovedá jeho pozícia na trhu.

2. V našom prípade bol plán vychádzať čo najdlhšie, a hlavne bez prestávok. Skoro po siedmich rokoch môžeme povedať, že sme niekoľkonásobne prekročili plán, čo je na slovenskom mediálnom poli už skôr zázrak.

3. Alternatívny týždenník o dianí v spoločnosti, politike, kultúre, a vôbec...

4. Pár tisíc kusov.

ANNA GHANNAMOVÁ, šéfredaktorka Slovenky

1. Napriek tomu, že sme malé vydavateľstvo s dvoma titulmi, tak sa Slovenka drží na trhu medzi dvoma veľkými hráčmi veľmi dobre. Podľa posledného prieskumu mediálneho odboru SRo sme 4. najčítanejší týždenník.

2. Držíme si 100-tisícový náklad a máme 20-tisíc predplatiteľov. Popritom neskĺzame do tvrdého bulváru, takže to považujeme za úspech. Napriek tomu, že za rok a pol nám vzniklo 5 titulov v priamej konkurencii, nešokovali nás čitateľské straty a darí sa nám omladzovať našu cieľovú skupinu. Za posledné dva roky sme prešli prudkou obsahovou a najmä formálnou zmenou a vrátili sme poznateľnosť značky nielen na trh týždenníkov a do mediálnych agentúr, ale do povedomia celej spoločnosti. Takže v tomto sa naše plány určite splnili.

3. Spoločenský časopis aktívnej ženy.

4. 65-tisíc.

Miroslav Kollár: Najväčším problémom týždenníkov je chýbajúci kvalitný obsah

Otom, ako vyzerá trh týždenníkov, sme sa porozprávali s Miroslavom Kollárom, analytikom Inštitútu pre verejné otázky.

Ako hodnotíte vývoj na trhu týždenníkov na Slovensku?

Vyvíja sa štandardne - ako malý trh v neveľmi silnej ekonomike. To znamená problémy pre „seriózne" médiá (denníky, týždenníky) a ostrú konkurenciu na trhu bulvárnych a lifestylových časopisov.

Zo spoločensko-politických týždenníkov má stabilné miesto Plus 7 dní. Pravidelne prichádzajú pokusy o založenie nového, no po krátkom čase sú odsúdené na zánik. Prečo je to tak?

Takýto projekt si vyžaduje veľa peňazí, niekoľkoročnú trpezlivosť vydavateľov, príťažlivú grafiku, dobré promo a predovšetkým - kvalitný obsah. Tento posledný aspekt vnímam v kontexte súčasného stavu slovenskej žurnalistiky ako najväčší problém, aj keď na to, aby sa takýto projekt udržal dlhodobo v ako-tak vyrovnanej bilancii, musia fungovať všetky spomínané aspekty súčasne.

Naopak, ženským časopisom sa darí. Báječná žena, Nový Čas pre ženy lámali rekordy hneď po svojom nástupe. Zle na tom nie sú ani ďalšie ženské týždenníky Šarm, Život, Slovenska. Čím si to vysvetľujete v porovnaní s ledva prežívajúcimi spoločensko-politickými týždenníkmi?

Tieto týždenníky oslovujú veľmi širokú cieľovú skupinu, sú určené naozaj každej žene. Nechcem tým samozrejme vyvolať zdanie podceňovania ženských čitateliek - tie sú štandardne zastúpené medzi čitateľmi všetkých typov periodík, teda aj medzi čitateľmi „serióznych" spoločensko-politických týždenníkov. Navyše, tzv. ženské týždenníky číta aj významná skupina mužov - tvoria približne pätinu ich čitateľského zázemia.

Myslíte si, že má šancu vôbec nejaký nový týždenník, ktorý by chcel konkurovať Plus 7 dní?

Ak máte na mysli „seriózny" spoločensko-politický týždenník, tak konkurovať im v predajnosti šancu nemá. Už vzhľadom na oveľa menšiu cieľovú skupinu - ak by mal totiž ambíciu osloviť všetkých a súperiť o tú istú cieľovú skupinu ako vyššie spomínané tituly, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou by neoslovil takmer nikoho.

Je na Slovensku podľa vás kvalitný spoločensko-politický týždenník?

Na slovenské pomery za slušný štandard pokladám .týždeň - pre témy, ktoré redakcia otvára, v mnohých prípadoch aj pre ich kvalitné novinárske spracovanie, slušnú grafiku, prácu s fotografiami, vyhranený názor a pre priestor na hlbšie uvažovanie o svete v Kritickej prílohe. Na druhej strane práve jasne deklarované hodnotové zakotvenie redakcie môže byť pre značnú časť čitateľskej verejnosti problémom - a v prípade niektorých autorov .týždňa priveľmi ovplyvňuje (negatívne) aj kvalitu ich textov. Ak však dokážete čítať .týždeň s vedomím tohto „obmedzenia" (a filtrovať niektoré texty touto optikou), je to veľmi slušné čítanie.

Je na Slovensku priestor pre týždenníky typu českého Reflexu a Týdnu?

Myslím, že tento priestor existuje, napriek tomu, že sa ho zatiaľ nepodarilo vyplniť úspešným príbehom.

Čítanosť tlačených médií v posledných rokoch všeobecne klesá. Prečo je to tak? Ako je to v zahraničí, sme na tom až tak zle?

Nemyslím si, že je to špecifikum Slovenska. Pokles čítanosti printových médií je širší jav, ktorý súvisí s nástupom nových typov médií, s meniacim sa mediálnym obsahom a preferenciami čitateľov, divákov, poslucháčov. Tento problém však nezasahuje primárne bulvárne a lifestylové printy, ale práve „seriózne" médiá - dôsledkom čoho je často ich postupná bulvarizácia, snaha o otvorenie sa širšiemu auditóriu. Pre väčšinu z nich však táto cesta znamená cestu do pekla - postupne totiž môže spôsobiť stratu pôvodných čitateľov, ktorých nedokážu nahradiť novými, lebo v súťaži s jasne vyprofilovanými „neserióznymi" printami nemajú šancu uspieť.

Predajnosť týždenníkov (priemerný predaný počet výtlačkov za týždeň)

titul apríl máj jún júl vydavateľ 

titul        apríl máj jún júl  vydavateľ    

Báječná žena 139 392 136 417 131 788 127 248 Spoločnosť 7 Plus, s. r. o.

LIVE! x x 29 694 28 078 ELA PUBLISHING

Nový Čas pre ženy 233 109 217 539 218 919 215 758 Ringier Slovakia, a. s.

Plus 7 dní 195 681 185 627 193 892 203 123 Spoločnosť 7 Plus, s. r. o.

Slovenka 70 803 63 989 62 874 65 035 Živena

Šarm 90 601 79 670 86 167 83 531 Spoločnosť 7 Plus, s. r. o.

Život 154 588 152 791 148 887 147 568 Ringier Slovakia, a. s.

Zdroj: audit predaja týždenníkov ABC SR

Markíza, .týždeň, Domino fórum, Slovo údaje do systému overovania nákladov tlače ABC neposkytujú.

Autor: Text: MIRKA KERNOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 434
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 069
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 576
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 047
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 805
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 707
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu