FOTO - SATURN FILM ENTERTAINMENT |
Box je fotogenický. Filmári ho majú radi od úsvitu kinematografie. Počnúc nemou groteskou Chaplin boxerom cez nedostižného Zúriaceho býka, Rockyho či Paradise Alley Sylvestra Stalloneho až po nedávny životopis Cassiusa Claya Ali alebo ak chcete - od Boxer a smrť Petra Solana až po Pěsti ve tmě Jaroslava Soukupa.
Možno je to aj preto, že dvaja hráči na malej ploche rozvíjajú veľké drámy, ale nemenej silným dôvodom je ľahká aplikácia "amerického sna" na príbeh boxera. Rozprávka a tom, ako dobrý, skromný, čestný a usilovný chlapec ku sláve, peniazom a šťastiu prišiel. Ilúziu rôznych cirkví o odmene a šťastí v záhrobí nahrádza ilúziou o odmene a šťastí ešte v tomto živote. Popoluška. Po anglicky: Cinderella.
Je trošku paradoxné a veľmi príznačné, že najslávnejší film z prostredia boxingu Zúriaci býk s Robertom De Nirom z roku 1980 nie je o jednoznačne kladnom rozprávkovom Popolušiakovi. Boxer strednej váhy Jake La Motta rozhodne nebol príkladom vzorného hrdinu. Jeho spurnosť, zanovitosť a hnevlivosť mu v ringu pomáhali víťaziť, no v živote mu privodili skazu. Filmu však dodali hĺbku, presvedčivosť a zaujímavosť.
V roku 2005 ako keby sa Hollywood vrátil o viac ako pol storočia dozadu. Prichádza s príbehom, ktorý síce môže zodpovedať skutočnosti, no je vyrozprávaný ako ten najstereotypnejší plytký hrdinský epos americkej kinematografie štyridsiatych rokov. Ako komiks o Supermanovi. Boxer írskeho pôvodu Jim Braddock, odvážny a čestný muž bojuje naprotiveň zúriacej hospodárskej kríze, ktorá ho pripravila o všetky úspory i o zdravie, aby milujúcej manželke a trom deťom zaistil živobytie.
Ak by scenár bol čírou fikciou, film by sotva mal šancu na úspech. No tvorcovia vybrali zo skutočnosti to, čo sa najviac ponáša na typickú hollywoodsku rozprávkovú schému, takže scenáristi sa ani nemuseli veľmi namáhať, stačila správna voľba témy, podobne ako v prípade Erin Brockovichovej. Režisér Ron Howard už má skúsenosti z filmov Apollo 13 a Čistá duša, vie, ako robiť z vody kokakolu.
Napriek skvelým predstaviteľom ústrednej dvojice Russellovi Crowovi a Renée Zellwegerovej, bez ohľadu na niektoré novátorské postupy pri práci s obrazom (subjektívna optika v scénach z ringu) je azda najvítanejšou hodnotou presvedčivá verná rekonštrukcia atmosféry najťažších čias hospodárskej krízy. Obrovská nezamestnanosť bez výhľadu na zlepšenie, beznádej a bieda plodili alkoholizmus, sociálne nepokoje, lámali charaktery, ničili vzťahy, búrali rodiny. Koľko novodobých komerčných hollywoodskych filmov je situovaných do tejto neradostnej éry?
Americkí kritici Druhú šancu preceňujú, ale tento dobrý, zábavný film s vynikajúcimi hercami je bez pochybností príjemným oddychom s výraznými oscarovými ašpiráciami.