Jana Plodková a Miloslav Maršálek v inscenácii Renata Kalenská, Lidové noviny. FOTO - HADIVADLO
"Keď som dostala prvý mail o tom, že režisér Pitínský chce podľa mojich rozhovorov v sobotňajších Lidových novinách urobiť divadelné predstavenie, odpovedala som, že to považujem za dobrý vtip," hovorí pre SME česká novinárka Renata Kalenská. "Rýchlo sa však ukázalo, že to myslí vážne, tak som so zvedavosťou prikývla."
V tom čase už mal Jan Antonín Pitínský prípravné práce na inscenácii, ktorú nazval Renata Kalenská, Lidové noviny a s ktorou príde populárne brnianske HaDivadlo na festival Divadelná Nitra, už v dosť pokročilom štádiu. "Jeho vášnivé čítanie týchto rozhovorov je všeobecne známe, no tým sa to nekončilo," dodáva Petr Minařík, ktorý spolupracoval na dramaturgii predstavenia. "Pitínskeho dcéra Anička mi prezradila, že u nich doma v Luhačoviciach vždy v sobotu pri čítaní novín ona hrala Kalenskú a otec reprodukoval odpovede."
Na prvých čítaniach sa podľa Minaříka začalo s asi päťdesiatkou rozhovorov. "Po dvoch týždňoch, keď sa výber textov zúžil, prišiel režisér s pôvabnou poviedkou, v ktorej Kalenská prichádza do komunitného domu Villa Vallila, kde hľadá výtvarníka a šéfa Národnej galérie Milana Knížáka. To už inscenácia naberala pevné kontúry."
Duel Knížáka s Kalenskou
Cesta mladej novinárky k veľkému majstrovi je však lemovaná panoptikom obyvateľov ústavu, ktorými sú napríklad herečka Eva Holubová, agent ŠtB Ludvík Zifčák, čínsky disident Harry Wu, futbalista Jan Koller, undergroundový spevák Fanda Pánek, básnik Mnoháček Zgublačenko či výtvarník David Černý. Veľkolepá groteska popretkávaná dadaistickou nespútanosťou vrcholí famóznym duelom Kalenskej (Jana Pludková) s Knížákom (Miloslav Maršálek), kde "stvárnenie Riaditeľovho superega je dokonalou diagnózou nielen jeho, ale aj celej spoločnosti".
Tým sa však originálny večer s HaDivadlom nekončí. Prudkým strihom sa diváci presunú z rozšanteného blázinca do mrazivej prítomnosti, na scénu vstupuje skutočná Renata Kalenská so skutočným hosťom, vybranou osobnosťou politického a spoločenského života. "Ten rozhovor nijako nenadväzuje na to, čo sa odohrávalo na javisku. Snažím sa svojmu hosťovi vysvetliť, že náš dialóg síce je súčasťou predstavenia, ale o ňom sa nebudeme baviť. Že sa budeme rozprávať, ako by sme robili interview do novín."
Nie všetci hostia to celkom pochopili. "Veľmi zaujímavé bolo napríklad stretnutie s predsedom ODS Mirkom Topolánkom. Dosť sa tam predvádzal, sám to potom glosoval slovami, že tam bol tak trochu za herca. Všetci ho však vnímajú ako politika, a keď sa to potom objavilo v novinách, pán predseda sa hneval."
Keď Kalenská prvýkrát videla hotové predstavenie, bola nadšená. "Chvíľami mi však behal mráz po chrbte, to keď som sledovala zdramatizovaný rozhovor s človekom, ako je Zifčák, a uvedomila si, že on sa stále pohybuje medzi nami." Zaujímavú reakciu mala od Milana Knížáka. "Sprostredkovane som sa dozvedela, že prejavil značne masochistický záujem, aby sa predstavenie odohrávalo priamo v priestoroch galérie, vo Veľtržnom paláci."
Aj v Trnave a Bratislave
Úvahu o tom, že by sa ocitol medzi jej hosťami, odmieta. "Myslím, že to nemá zmysel. Možno by sa správal ako baránok a tým by celú hru zhodil, na to je on dosť mazaný." Navyše, ďalší osud jej účasti na predstaveniach je veľmi neistý. "Je náročné zladiť moje novinárske povinnosti s harmonogramom divadla, s čím súvisí aj časté cestovanie. Doteraz som vynechala iba jeden večer, no od tejto sezóny to už zrejme nebudem stíhať."
O to vzácnejšie je vystúpenie HaDivadla spolu s Renatou Kalenskou a jej hosťami na Divadelnej Nitre, kde sa predstavia túto nedeľu. V rámci festivalu však zavítajú na druhý deň aj do trnavského Divadla J. Palárika a v utorok 27. septembra do bratislavského Divadla P. O. Hviezdoslava. "V Nitre bude mojím hosťom český veľvyslanec na Slovensku Rudolf Slánský, v Trnave šéf vášho Ústavu pamäti národa Ján Langoš a v Bratislave herec a režisér Milan Lasica," dodáva Renata Kalenská.