Zuzana Kanócz a Marek Vašut v novom seriáli Medzi nami. FOTO - MARKÍZA
Po tomto víkende sa nás aj aktuálna telenovelová reklama Slovak Telecomu bude bolestivo dotýkať. Nástup nového televízneho seriálu Medzi nami v televízii Markíza je prelomovým činom pre celé naše kultúrne prostredie - kolonizácia zahraničnými mediálnymi formátmi je dovŕšená.
Dlhodobý seriál Medzi nami, ktorý vznikol na základe licencie britskej spoločnosti FremantleMedia, by sa podľa očakávaní producentov mal stať "dominantným formátom" Markízy. Jeho hrdinovia sa na nás budú dívať trikrát v týždni v najsledovanejšom čase - ak sa, pravda, nasadenie tohto seriálu po čase neprehodnotí. Pilotný diel si nenechalo ujsť 15 percent Slovákov, televízia však ráta s nabaľovacím efektom - postavy si máme postupne obľúbiť a prežívať ich príbehy spolu s nimi.
S vizuálnym potešením pri pohľade na výsledky slovenského kastingu asi diváci nebudú mať veľké problémy, s empatiou voči charakterom je to už horšie. Len ťažko vieme poľutovať Martu Bezákovú, ktorá sa sťahuje s jednou škatuľou v ruke do kompletne zariadeného, sterilného bytu pripomínajúceho showroom predajní nábytku či domček Veľkého brata. Ešte ťažšie sa s ňou solidarizujeme, ak sa v rámci prvých 42 minút stihne opätovne zaľúbiť do svojho švagra a po niekoľkých stretnutia plných fráz o láske si už aj balí kufre a odchádza od detí.
Každý Slovák musí byť právom pohoršený aj nad tým, že zlá matka Klaudia Bezáková "odpratala" svojho syna do drahej internátnej školy, čo je typickým problémom slovenských rodín. Podobné motívy zjavne pochádzajúce z anglického originálu sa už skutočne dali "poslovenčiť". Veľké N v logu seriálu Medzi Nami kopírujúce anglickú gramatiku, je popri tom len drobnou formalitou.
Už základná motivácia ústredného hrdinu Vikiho Bezáka spojiť bratov pracujúcich spolu v rodinnom podniku pod jednu strechu rekonštruovaného detského domova, je pomerne málo pravdepodobná. Nepočuli ešte o ponorkovom efekte? Všetko by sa dalo prijať v rámci nutnej seriálovej jednoty miesta. Prečo však musí projekt Alfa pôsobiť ako zo zlého sci-fi, prečo právnické problémy nepôsobia ani tak dôveryhodne ako v detektívke tretej kategórie, prečo sa už v prvej časti "veľké zážitky" dosahujú preháňadlom?
Všeličo mohli ešte zachrániť dialogisti, tí však hercov doslovne topia. Kladné postavy "prikladajú ruku k dielu", záporné "úmyselne zasievajú nezhody" a následne si od tých prvých "zaslúžia príučku".
Za početné zamyslenia nad životom, ktorými je dej prešpikovaný, by sa nemusela hanbiť ani Táňa Keleová-Vasilková. "Možno konáme nesprávne, ale aj nesprávne veci môžu byť nádherné." Škoda, že toto nie je ten prípad.
Život je ťažký, nielen v seriáli, ktorý má priblížiť bežné problémy bežných ľudí. Občas, ako nás pilotný diel poučil, človek na ceste za šťastím ublíži aj tým, ktorých najviac miluje. Nepochybujem o tom, že Markíza svojich divákov miluje. Medzi nami, ďalšie diely už môžu byť len lepšie.