hračky, keramika, košíky a sviečky. Skúšobná prevádzka sa skončila slávnostným otvorením v predvečer dňa boja proti chudobe - Dňa bielych náramkov.
Myšlienkou tohto fair trade - alebo spravodlivého obchodu - je umožniť rovnocenný prístup na trh znevýhodneným výrobcom. Môžu to byť drobní podnikatelia v Taliansku, poľnohospodári v rovníkovej Afrike, ale aj výrobkyňa sviečok v Bratislave, či košikár z Oravy. Obchod nemôže byť pre všetkých týchto ľudí hlavným odbytiskom ich produkcie - má im však pomôcť vstúpiť na trh a overiť si svoje možnosti. "Tým, že je to v centre Bratislavy, nájdu si zákazníci k mnohým produktom cestu ľahšie, ako keby ich mali hľadať na internete, alebo ísť za výrobcom niekde do dielne," vysvetľuje manažérka projektu Mirka Vacvalová z nadácie Integra. "Často sa stáva, že tu si ľudia všimnú nejaký výrobok a pretože sa chcú dohodnúť na väčšej zákazke - vypýtajú si od nás kontakt na výrobcu. Nedávno si napríklad takto nejaká firma objednala päťdesiat týchto maľovaných plechových krabíc naplnených bratislavskými rožkami."
Značka fair trade neznamená iba to, že tovar vyrobili znevýhodnení výrobcovia - je zároveň aj zárukou kvality. Pre slovenských výrobcov je totiž súčasťou programu aj odborné poradenstvo. Nie je síce úplne zadarmo - záujemcovia zaplatia 500 korún za približne trojhodinovú poradu s odborníkom - ale ten im pomôže výrobok z hľadiska dizajnu aj kvality materiálu dotiahnuť na profesionálnu úroveň.
Veľmi obľúbený je v obchodíku najmä food corner - kútik s kávou, kakaom, horúcou čokoládou a špeciálnymi omáčkami priamo z Indie, čo rovníkovej Afriky. "Aj keď fair trade veci sú trošku drahšie ako to čo kúpite v supermarkete, sú kvalitné a kúpia si ich ľudia, ktorých zaujala myšlienka fair trade - chcú ju podporiť," vysvetľuje Mirka Vacvalová. "A niektoré veci možno ani nevyjdú drahšie - už máme odberateľov napríklad na horúcu čokoládu, ktorí sú spokojní s kvalitou a pritom tvrdia, že aj cenovo je pre nich nákup u nás výhodný."
(gal)