Spravodlivý obchod na Ventúrskej ulici

Už dva mesiace funguje v Bratislave na Ventúrskej ulici fair trade obchodík. Má názov Ten senses a predávajú sa v ňom darčekové predmety - kvalitná čokoláda, káva kakao, čaje aj exotické omáčky, ale aj ručne vyrábané kabelky, koberčeky, maľované tričká,

hračky, keramika, košíky a sviečky. Skúšobná prevádzka sa skončila slávnostným otvorením v predvečer dňa boja proti chudobe - Dňa bielych náramkov.

Myšlienkou tohto fair trade - alebo spravodlivého obchodu - je umožniť rovnocenný prístup na trh znevýhodneným výrobcom. Môžu to byť drobní podnikatelia v Taliansku, poľnohospodári v rovníkovej Afrike, ale aj výrobkyňa sviečok v Bratislave, či košikár z Oravy. Obchod nemôže byť pre všetkých týchto ľudí hlavným odbytiskom ich produkcie - má im však pomôcť vstúpiť na trh a overiť si svoje možnosti. "Tým, že je to v centre Bratislavy, nájdu si zákazníci k mnohým produktom cestu ľahšie, ako keby ich mali hľadať na internete, alebo ísť za výrobcom niekde do dielne," vysvetľuje manažérka projektu Mirka Vacvalová z nadácie Integra. "Často sa stáva, že tu si ľudia všimnú nejaký výrobok a pretože sa chcú dohodnúť na väčšej zákazke - vypýtajú si od nás kontakt na výrobcu. Nedávno si napríklad takto nejaká firma objednala päťdesiat týchto maľovaných plechových krabíc naplnených bratislavskými rožkami."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Značka fair trade neznamená iba to, že tovar vyrobili znevýhodnení výrobcovia - je zároveň aj zárukou kvality. Pre slovenských výrobcov je totiž súčasťou programu aj odborné poradenstvo. Nie je síce úplne zadarmo - záujemcovia zaplatia 500 korún za približne trojhodinovú poradu s odborníkom - ale ten im pomôže výrobok z hľadiska dizajnu aj kvality materiálu dotiahnuť na profesionálnu úroveň.

Veľmi obľúbený je v obchodíku najmä food corner - kútik s kávou, kakaom, horúcou čokoládou a špeciálnymi omáčkami priamo z Indie, čo rovníkovej Afriky. "Aj keď fair trade veci sú trošku drahšie ako to čo kúpite v supermarkete, sú kvalitné a kúpia si ich ľudia, ktorých zaujala myšlienka fair trade - chcú ju podporiť," vysvetľuje Mirka Vacvalová. "A niektoré veci možno ani nevyjdú drahšie - už máme odberateľov napríklad na horúcu čokoládu, ktorí sú spokojní s kvalitou a pritom tvrdia, že aj cenovo je pre nich nákup u nás výhodný."

SkryťVypnúť reklamu

(gal)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 444
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 281
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 037
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 349
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 703
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 408
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 010
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 781
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu