Niektoré stredné školy sa budú môcť už od školského roka 2006/2007 učiť podľa zmenených učebných osnov. Tie by mali mať zredukovaný obsah a učiť by sa malo aj novým štýlom. "Navrhujú sa tri možnosti, ako sa bude po novom učiť. Školy si z nich budú môcť vybrať," vysvetľuje Martin Kríž zo Štátneho pedagogického ústavu, ktorý na zmene osnov pracuje už rok. Prvá možnosť je, že sa bude učiť podľa predmetov rovnako ako doteraz, avšak ich obsah bude zredukovaný a prestavaný. Druhá možnosť je, že sa nebude učiť podľa predmetov, ale v blokoch. Tretia možnosť - učiť sa bude podľa úplne nových predmetov, ako napríklad Človek a zdravie, Človek a príroda a podobne.
Projekt, na ktorom ŠPÚ pracuje už rok, sa rozbehol vďaka grantu z Európskeho sociálneho fondu. Týka sa však len reformy všeobecno-vzdelávacích predmetov, nie odborných. Tie si budú musieť na svoju prestavbu a modernizáciu ešte počkať.
"Mnohí sa nás pýtajú, prečo sa nezačalo s reformou obsahu na základných školách. Nuž, na takýto účel grant nebol určený," hovorí Martin Kríž. Hneď však dodáva, že Trnavskej univerzite sa už podarilo získať grant, vďaka ktorému by mohla prebehnúť reforma obsahu aj na základných školách. Je to otázka zhruba dvoch rokov.
Štátny pedagogický ústav pre pokračovanie práce na grantoch potrebuje, aby sa mu začali hlásiť školy, ktoré sa chcú do prestavby učiva pustiť. Vďaka nim sa budú overovať spomínané programy a po ich schválení sa budú môcť spustiť na všetkých školách. "Potrebovali by sme, aby sa nám prihlásilo tak zo dvadsať nadšených škôl. Zmene obsahu už nič nestojí v ceste," hovorí Pavol Černek z ŠPÚ. Podľa neho školy, ktoré sa prihlásia, získajú výhodu. "Je veľmi pravdepodobné, že o pár rokov na nový systém budú musieť nabehnúť všetky stredné školy. Tie, ktoré sa zapoja ako prvé, to už budú mať za sebou," hovorí.
Podľa neho nebude problémom, ani keď sa nepodarí získať školský zákon. "Školy budú môcť tak či tak učiť po novom. Rozdiel je len v tom, že ak by bol schválený školský zákon, mohli by po novom učiť automaticky, bez požiadania. Ak sa však zákon nepodarí prijať, budú musieť žiadať o overenie experimentu, takže to bude trvať o niečo dlhšie," vysvetľuje Černek.
Radosť z rozbehnutia reforiem v školstve netají Zuzana Humajová z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika. "Konečne sa na obsahovej reforme začalo pracovať a podporu tomuto kroku teraz vyjadril aj minister školstva Martin Fronc. Verím, že teraz je tá správna doba, aby sa so zmenou školstva začalo."
(sr)