Expozícia
Z priamo oslovených sto sa na workshop prihlásilo šestnásť začínajúcich autorov (prozaických aj dramatických) a všetci prešli prvou fázou projektu - analýzou vybraných dramatických diel a napísaním vlastných textov, všetko pod dohľadom troch lektorov.
Supervízor celého projektu Silvester Lavrík z takto predpripravenej množiny vybral z hľadiska inscenačného potenciálu štyri najlepšie texty, ktoré prešli druhou fázou lektorských konzultácií (Róbert Kačeňák: Zbití do nemoty, Katarína Mišíková: Zabudla som, Simona Rezníčeková: OO - okatá osamelosť, Michaela Rosová: Doma je doma).
Kolízia
Štyri texty a ich autori sa v auguste stretli so štyrmi režisérmi a potrebným počtom hercom a v záverečnej fáze workshopu sa pokúsili nájsť inscenačnú podobu finálnych textov.
Kríza
Intenzívna týždňová spolupráca bola skutočným vrcholným zápasom workshopu. Začínajúci autori mali možnosť zažiť a pochopiť minimálne tri závažné javy divadelnej práce s dramatickým textom: autorské práva režijno-hereckej interpretácie, komplikovanosť a úskalia prerodu zdanlivo jednoduchej textovej situácie na divadelný obraz/situáciu, a často bolestivo odšliapanú cestu kompromisu medzi predstavou a jej reálnou podobou.
Peripetia
Workshop Fabula rasa je v slovenskom kontexte mimoriadne dôležitý z viacerých hľadísk. Ak pretrvá (čo okrem zaťatosti organizátorov závisí aj od reformy grantového systému, ktorý by im dovolil slobodnejšie myslieť a konať), môže sa stať naozajstným záchytným bodom naozajstných talentov drámy, ktoré slovenskej dramatike chýbajú ako soľ na halušky.
Ak pretrvá a bude podporovaná, môže na dobrý základ nabaľovať ďalšie a ďalšie podporné aktivity pre autorov z celého Slovenska, ktorí majú základne problémy aj s prostou dostupnosťou textov súčasnej drámy. V porovnaní so súťažou Dráma organizovanou Divadelným ústavom (ktorá tiež nachádzala svoju tvár počas niekoľkých ročníkov), so súťažou Artúr pre detsky dramatický text (zatiaľ dva ročníky) a s výnimočným českým Radokom (v ktorom našu národnú hrdosť obhajujú dookola tí istí štyria Slováci) je Fabula rasa jedinečná starostlivosťou o autora.
Šesťmesačná možnosť komunikácie s osobným lektorom je aj v európskych podmienkach veľmi príjemný luxus. Nerozdáva síce žiadne ceny, ale je veľmi poctivo zameraná na objavenie a rozvíjanie potenciálneho talentu a vytvára mu výnimočnú platformu na pochopenie špecifík dramatického diela.
Katastrofa
V akom stave je teda nová, začínajúca, podchytená, šesť mesiacov pestovaná súčasná slovenská dráma: V nesmelo expozičnom? Dravo kolíznom? Smutne krízovom? Komplikovane peripetickom? Mohutne katastrofickom?
Vlastnú predstavu získate, ak 17. septembra prídete o 20.00 h do bratislavskej Medickej záhrady, kde sa výsledky workshopu predstavia v rámci festivalu pôvodnej tvorby Dvenedele. Prezentované inscenačné tvary sú priamou reakciou na schopnosť vybraných textov obstáť v boji o aspoň čiastkovo koherentnú a divadelne zmysluplnú výpoveď.
Autor: ZUZA FERENCZOVÁ(Autorka je dramaturgička)