Život 40-ročného muža si vyžiadala zrážka vlaku s osobným vozidlom, ktorá sa stala na železničnom priecestí v Nitre - Mlynárciach. FOTO SME - JANA BEŇOVÁ
NITRA - Život 40-ročného muža a ťažké zranenie spolujazdkyne si vyžiadala zrážka vlaku s osobným vozidlom, ktorá sa stala na železničnom priecestí v Nitre - Mlynárciach. Vodič Fiatu nerešpektoval výstražnú svetelnú signalizáciu a vošiel na železničné priecestie.
Zachytil ho tam rušeň vlaku a tlačil ho pred sebou ešte vyše sto metrov.
Vozidlo bolo zo strany vodiča úplne zdemolované. Spolujazdkyňu previezli do Fakultnej nemocnice v Nitre. Na rušni vznikla škoda stotisíc, na aute asi osemdesiattisíc korún. Prípad vyšetruje dopravná polícia. Doprava bola na dve hodiny zastavená, jeden vlak nevypravili a šesť ich meškalo.
Na tomto železničnom priecestí nie sú závory. Dopravná polícia podá návrh na zvýšenie stupňa bezpečnosti priecestia - na osadenie závorami. O to sa podľa nitrianskeho primátora Ferdinanda Víteka už roky usiluje aj mesto.
Na priecestiach bez závor je najviac nehôd
Počet dopravných nehôd na železničných priecestiach sa zvyšuje. Od začiatku roka do pondelka tohto týždňa sa na priecestí stalo 82 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 7 ľudí a vlani 84.
Najviac nehôd sa stalo na svetelných priecestiach bez závor. Tie sú pre vodičov dôležité z psychologického hľadiska a sú aj fyzickou zábranou.
Zariadenia na zvyšovanie bezpečnosti určujú Železnice Slovenskej republiky, vyjadruje sa k nim magistrát, štátny dráhový úrad či polícia.
"Najradšej by sme boli, keby všetky priecestia na Slovensku boli zabezpečené svetelnou signalizáciou i závorami, je to však otázka peňazí. Spôsob zabezpečenia priecestia sa posudzuje aj podľa intenzity cestnej a železničnej dopravy," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková. V súčasnosti je trend počet priecestí znižovať. Budujú sa mimoúrovňové križovatky cestných komunikácií s traťou.
"Všetky železničné priecestia sú na Slovensku chránené. Rozdiel je iba v tom, či majú závory, výstražné svetlá alebo výstražné kríže. Pre vodičov a chodcov vždy platí, že železnica má prednosť," povedala hovorkyňa železníc.
Brzdná dráha vlaku môže byť až tisíc metrov. Vodiči si to podľa Blaškovej často neuvedomujú a prechádzajú priecestie, aj keď sa spúšťajú závory.
Železnice preto začínajú s osvetovou kampaňou za zvýšenie bezpečnosti na železničných priecestiach. Tento a na budúci mesiac budú inšpektori bezpečnosti sledovať vybrané priecestia a kamerou zaznamenávať dodržiavanie dopravných predpisov. (bej)
Z 2 355 priecestí na Slovensku
s mechanickými závorami bez svetiel 124
so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami so závorami 537
so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami bez závor 445
chránené výstražnými krížmi 1249
Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie ak:
blikajú striedavo dve červené svetlá znie prerušovaný zvuk húkačky alebo zvončeka sú spustené závory, spúšťajú sa či dvíhajú je vidieť a počuť prichádzajúci vlak zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavou alebo červeným svetlom